![]() |
Ok. Subculturen door de jaren heen. Wie helpt mij?
Voor een naslagwerk ben ik bezig met het opzoeken van subculturen. Ik kom zelf al tot dit lijstje.
Nozems Provo en Dolle Mina Hippies Straight Edge Punk (Engels/Duits) Graffiti De gay-scene Gothic Hiphop/Indo Metal Alternatief (Links) (Neo)Nazi Het cyber-tijdperk Breezer/TMF Lolita's (Engels/Japans) - Manga (japans) Retro Emo (Japans/Engels) Ik zou het erg op prijs stellen als dit lijstje langer werd. En vermeld ook even een jaar erbij - ik probeer het chronologisch te houden. |
Er bestaat een boek, 'Jong' heet het (weet het niet helemaal zeker) en daarin worden geloof ik een hele hoop subculturen besproken. Misschien heb je daar wat aan? :)
|
Citaat:
|
je vergeet kakkers
|
Citaat:
|
en skaters?
|
Ik denk dat je inderdaad heel veel aan 'Jong' zult hebben. En dat fotoboek van die Arie en Ellie (?).. Ik zal even aan mijn zus vragen hoe dat ook alweer heet.
|
Citaat:
|
Volgens mij is straigt edge meer iets binnen de hardcore scene...
Maar straight edgers kom je overal weer tussen en is oorspronkelijk ontstaan uit de punk scene dus... |
volgens mij 1980/1981 trouwes
|
new wave. vroege jaren 80. tenzij je dat bedoelt met gothic.
|
Citaat:
|
newwave
new beat glam goa mods |
Citaat:
|
en moto/macho-subcultuur: Hell's Angels enzo
|
Citaat:
Glam heb genoteerd. De andere drie, met name de laatste twee vind ik (nog) niet groot genoeg om echt een subcultuur te noemen. Iemand verstand van Rusland en subculturen? |
Citaat:
|
fashion victims
|
"Hiphop/Indo"....wat moet ik me daar bij voorstellen?
|
Citaat:
Citaat:
|
krakers
'60 - heden overlapt weer bepaalde stromingen zoals provos in de jaren 60, punks in de jaren 70 en 80... |
Hangbejaarde.
|
Citaat:
|
Crusties
Yuppies Nerds/Gamers Reaggea (spelling :S) Sportfreaks Artsy Gabbers Techno Skinheads |
Citaat:
|
neo-nazi's/neo-fascisten :confused:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
"gewoon niet". Nee. Een subcultuur houdt in dat je je wezenlijk onderscheidt van de rest. Dat je een eigen muziek luistert. Dat je je apart kleedt. Dat je iets uitdraagt. Dat het een stroming is die lang aanhoudt. Die iets nadroeg. En krakers zijn in mijn ogen te zeer een mengelmoes. |
Citaat:
kenmerkende bands die daar bij hoorden waren bijv. The Jam, The Who, Link Wray (toch wel), The Small Faces, The Kinks, ze waren vooral geen rockers, droegen parkas en, zoals zowat elke subcultuur toendertijd, dr.martens, korte kapsels. en bijna fascistisch wat betreft kleding regulaties.. best wel iets typisch brits was 't. |
oh, tekno is ook 'n subcultuur.
|
over mods nog:
(copy&paste van drmartens.com) Mods emerged initially from Soho clubs in central London and quickly became one of the first youth subcultures. Beautiful italian suits and precisely coiffured hair made the delicately presented Mod the ultimate rival of the greasy bike-riding rockers. With this came the first great youth culture clash, fought at various UK seaside venues. The mod look has stood the test of time, with a hardy band of diehards never allowing the image to become extinct The late 70s/early 80s saw a resurgence of Mods. Worshipping cherry reds, loafers, long green parkas and scooters bedecked with mirrors and furry tails, these new Mods drew on Quadrophonia for their imagery, hated the second wave of skinheads and possessed an intense pride in their sartorial elegance. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
townies (ook engels)
|
Citaat:
maar volgens deze redenering kan je gay-scene ook wel schrappen van je lijstje bovenaan. (dat is ook te divers dan...) |
Citaat:
maar ik heb er tot nu toe ook alleen nog maar slechte dingen over gehoord... |
gabber
|
|
Citaat:
|
Citaat:
eerder 1994/95 |
Citaat:
Ja, is zo. Maar denk aan dreadlocks. En de rastakleuren. Muziek. Nou ja, ik kan het ook fout hebben hoor. :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
neofolk
|
metalheads?
oeps bleek er al te staan :o :( uhm trance nichten? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:51. |