![]() |
De grootste wijze (volgens jullie)
Okee mensen
Socrates werd door het orakel van Delphi de grootste wijze genoemd. Het enige wat Socrates wist was dat hij niets wist. Maar wie is volgens jullie eigenlijk de grootste wijze die ooit bestaan heeft en waarom. Het maakt niet uit wie het is. Maar leg alsjeblieft uit waarom. ciao, Beloved |
Wat bedoel je precies met de term 'wijs'? Veel weten? Veel begrijpen? Veel antwoorden hebben? Of juist veel vragen hebben?
En verder: wie bepaalt van waaruit wat 'wijs' is? Groeten! fil P.S. Ik ben trouwens een grote fan van Socrates, of in ieder geval van het concept waar hij voor staat -> namelijk: wanneer je iets wilt leren, zul je eerst alles moeten afleren wat je tot dan toe geleerd hebt. Met andere woorden: geen uitgangspunt kiezen. Of in ieder geval er vanuit gaan dat je niets (zeker?) weet. Die goeie ouwe Socrates was in ieder geval 1 van die zeldzame mensen die niet meent iets/het te weten. Mooi. |
Kinderen, omdat ze zo puur en onbevangen kunnen reageren. Jezus zei ook dat we moeten zijn/worden als kinderen. Jezus is de wijste "man" voor mij die ooit geleefd heeft, omdat hij op alle vragen een antwoord gaf, waar je echt wat aan hebt.
|
[QUOTE]fil schreef op 18-07-2003 @ 13:49:
[B]Wat bedoel je precies met de term 'wijs'? Veel weten? Veel begrijpen? Veel antwoorden hebben? Of juist veel vragen hebben? Jij mag het zelf bepalen. Als je er maar een gegronde reden voor hebt. Verschillende mensen kijken verschillend tegen het woord wijs aan. Daarom stel ik ook deze vraag. P.S. Ik ben trouwens een grote fan van Socrates, of in ieder geval van het concept waar hij voor staat -> namelijk: wanneer je iets wilt leren, zul je eerst alles moeten afleren wat je tot dan toe geleerd hebt. Misschien ben je eigenlijk een fan van Plato. Deskundigen zijn er namelijk achter gekomen dat de dialogen die door Plato ver na de dood van Socrates zijn geschreven fictie waren. Plato gebruikte ze namelijk om zijn eigen perspectief duidelijk te laten zien. En er zijn geen geschriften van Socrates bekent, dus de geschriften van Plato en andere filosofen zijn het enige materiaal wat we hebben. ciao, Beloved |
Voor mij bestaat er geen antwoord op deze vraag. Zoals hierboven al aangegeven. Hoe wil je "Wijs" definieeren? Wat zijn goede criteria om je argumenten op te baseren? Anderen hebben die misschien wel, ik niet, aangezien ik geloof dat alles relatief is en dus ook een mogelijk antwoord op je vraag.
|
Leonardo da Vinci was, mits die geen alien was (:p), de begaafste mens die er, naar mijn weten, ooit heeft rondgelopen. Maar inderdaad, wat bedoel je met wijs??
|
[QUOTE]Beloved schreef op 18-07-2003 @ 13:56:
Citaat:
Vandaar dat ik de zin erbij nuanceerde "of in ieder geval van het concept waar hij voor staat". Want we hebben inderdaad geen letter van Socrates zelf. Ditzelfde geldt trouwens ook voor Jezus. Die heeft zelf ook geen letter op papier geschreven. In die zin is het misschien interessant om je af te vragen hoe het komt dat deze 2 personen toch zo ontzettend veel invloed hebben, terwijl we eigenlijk niet eens weten waar ze precies voor stonden. Arivederci, fil |
Citaat:
Ook Descartes is een belangrijke grondlegger van de moderne wetenschap en filosofie geweest. Net als Socrates ging hij ervanuit dat hij niets wist en begon met zijn beroemde uitspraak: 'ik denk, dus ik besta'. |
[QUOTE]Beloved schreef op 18-07-2003 @ 13:56:
[B] Citaat:
|
Niet alles wat Plato geschreven heeft over Sokrates is fictie. De apologia (verdedigingsrede) wordt door deskundigen heel accuraat genoemd. Het zal voor een groot gedeelte overeenkomen met de werkelijkheid, ik geloof niet dat het letterlijk was. Dus zo weten we wel hoe Sokrates, samen met andere teksten van plato en andere filosofen/schrijvers.
|
mijzelf natuurlijk
ik weet verder niks van Ghandi, ga me er nog wel eens in verdiepen maar wat ik van m heb gezien op een filmpje bij godsdienst vond ik t wel een bijzonder goed figuur. |
Ik moet eerlijk toegeven dat ik mezelf graag als wijs zou willen kunnen omschrijven, maar dat duurt nog wel ff denk ik... :)
Ik denk, dat je om tegenwoordig een filosoof te zijn vooral moet proberen een originele gedachte te vinden, ipv een logische... Alles is al bedacht nu, we hebben 2 millenia van filosofen achter ons en wijsheid lijkt wel een trend. De huis-tuin-en-keuken wijsheden moet je zien te vermijden, dan mag je je wat mij betreft al wijs noemen. (y) Er zijn nog wel andere mogelijkheden hoor, maar die weet je zelf wel :D |
Citaat:
De kunst van het filosoferen zit m voor een deel in het uitvinden van het wiel. Freud die theorieën bedacht die lang geleden al eens door een zekere Plato op papier gezet waren etc. Om een filosoof te zijn hoef je alleen maar liefde voor wijsheid te kennen (Wijsbegeerte) en in een poging deze te vergaren al redenerende proberen tot een waarheid te komen... Om een vernieuwend filosoof ( zoals Protagoras, Socrates e.a.) te zijn, moet je inderdaad met nieuwe methoden c.q. ideeën aankomen... En ja :) 't zou wel iets hebben wanneer over 50 jaar men mijn naam zou noemen bij een soortgelijk topic als dit op een dito forum |
Als je dan toch een groots persoon wil voor de wetenschap, duyvel, dan zou ik toch, op Leonardo da Vinci na natuurlijk, voor Newton kiezen. Hij ging dwars tegen iedereen in, waar zelfs Einstein, die zijn ideen over tijd naar beneden haalde, enorm voor respect voor het feit dat hij zo`n gedurfde beslissing maakte: zonder die beslissing zagen onze school boekjes er geheel anders uit, en had einstein niets om op te bouwen (imo):).
|
Citaat:
Grappig dat je dat zegt. Had t er laatst nog met een collega over: denk je dat je een origineel idee hebt, laat je t weten aan een professor of zoek je eens wat op op het internet om te kijken of er meer mensen een dergelijk idee hebben, en ja hoor.... :( denk je dat je origineel bent! Nou, mooi niet dus :P Dus het vinden van een originele gedachte is erg moeilijk; wellicht zou je kunnen proberen om de wereld logischer op te vatten hoewel ik betwijfel dat dat mogelijk is. Maar het minste waar je op kunt hopen is dat je iets aan een oorspronkelijk origineel idee van bv. een filosoof wat aan kunt gaan toevoegen. |
Ja, Gatara. Met muziek is het niet anders. Wat kan er, na de Middeleeuwen, Renaissance, barok, de klassieke periode en de romantisch periode nog toegevoegd worden? Seriële en minimale muziek volgde. Edoch, dat deden ze in de Middeleeuwen ook al.
|
Citaat:
|
Koning Salomon was de allerwijste man ooit. Hij kon op alle vragen antwoorden en had overal nog een heleboel voorbeelden voor. Hij kon zelfs met dieren praten en heeft als rechter nooit iemand verkeerd berecht. Bovendien was er in de tijd dat hij heerste altijd vrede, en daar moet je heel wijs voor zijn. :)
|
Leentje :D
Effe serieus, ik ga voor de Heilige Drievuldigheid. Waarom? Omdat ik erin geloof en ervan overtuigd ben dat er niets of niemand wijzer bestaat. Ik denk echter niet dat het de bedoeling is om hier een puur religieuze discussie te starten. Als wijste mens dus Jezus, wijste vader de Vader en als wijste geest de Heilige Geest. (oke, klinkt een beetje absurd) |
Citaat:
Eigenlijk zijn alle hervormers van Erasmus en Luther tot mensen als Einstein en Hawking helden voor de wetenschap geweest. |
Citaat:
|
God, dié God die in iedereen huist.
|
Ooh, dié! :cool:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik durf eigenlijk niet te zeggen wie de grootste wijze is. Als het enige wat je kunt weten is dat je niets weet, zou iedereen die dat beseft even wijs moeten zijn. |
Met pijn in mijn hart lees ik dit topic door, jullie zijn een zeer wijs man vergeten ;)
Maar even serieus. Op dit moment sta ik het meest versteld van Socrates/Plato. Voorlopig de grootste wijze voor mij. |
Citaat:
|
Bij wijs denk ik eerder aan Lao-tse of Confucius of de Dalai Llama ofzo :/
|
Citaat:
|
Citaat:
''Met geduld kan men zelfs een tiran overreden; zachte woorden breken de hardste tegenstand.'' (Spreuken 25:15) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:51. |