![]() |
Hoe spreek je die verdomde rollende r uit?
Ik wil volgend jaar naar Spanje en nu Spaans leren, maar ik kan die rollende r maar niet uitspreken, zeker bij woorden met een begin of eindletter r, het lukt maar niet! Het schijnt met je tong te moeten, maar ik krijg alleen een r met mijn keel. Kan iemand mij helpen die r onder de knie te krrrrrijgen?
|
Als je nou m'n telefoonnummer had kon ik je wel helpen,
mijn 'r' schijnt namelijk rollend te zijn. :o Weet ook niet hoe je dat moet leren, leer mij maar eens om zònder rollende r te praten.. :( :o |
Citaat:
|
of een g maken.
|
heel vaak en heel snel achter elkaar kedentenbedood en dan zou het op een gegeven moment moeten klinken als krentenbrood met 2 keer rollende r.
|
tong tegen bovenkant plaatsen, en zeg dan je 'gewone' r.......:)
|
Citaat:
|
Tong tegen bovenkant, en dan uitademen en een letter proberen te vormen :confused: Moeilijk uit te leggen, het voelt net alsof er een balletje boven je tong ronddraait ofzo.Ik ben weer lekker vaag..
|
Rrrrrrrrr. :)
|
De j lukt wel?
chchchchchc. Net alsof je roggelt (y). |
Hoezo Spaans; het is de bedoeling dat je die in het Nederlands al zo uitspreekt.
'n schande voor het land, zulke mensen. *kijkt donker* |
Offtopic: Leuk trouwens, om zo af en toe oude bekenden onder nieuwe nicks terug zien komen :rolleyes:
En zoals Morgan zei; die behoor je al te kunnen ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
r
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ik kan echt de rollende r niet uitspreken wanneer ik m'n tong tegen de bovenkant van m'n gehemelte hou... ik maak meer een soort van gorgelende beweging met m'n mond, alleen dan zonder water :D zoiets, maar echt goed uitleggen lukt natuurlijk nooit op een forum. |
Citaat:
|
Citaat:
(mocht iemand het nog begrijpen ;)) |
je moet hem met gevoel uitspreken!
|
hahaha vet topic :D
|
:rolleyes:
Citaat:
|
dat gaat niet lukken hoor, ik heb een jaar logopedie gehad omdat ik de r niet kon en nog kan ik hem niet :o
|
Citaat:
|
Citaat:
:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: |
Citaat:
|
*proest* Hoe geweldig, dit topic.
Ontopic: Ik kan je niet helpen, maar (zoals eerder gezegd) op een forum wordt het lastig om erachter te komen hoe je iets uitspreekt (tenzij iedereen een microfoontje heeft, maar dat betwijfel ik..) |
Citaat:
|
als ik de 'l' op een bepaalde manier uitspreek lijkt het op de rrrrrrrrollende 'r'. Maar ik kan geen palatale ( met puntje van tong tegen je gehemelte) 'r'maar wel de velaire ( met het achterstuk van je tong omhoog tegen gehemelte)'r'
|
Citaat:
Mh, dat hebben de Japanners ook, een letter die tussen de L en de R ligt. Erg lastig uit te spreken. |
achterkant van je tong iets verder naar voren en boven doen dan bij de kakkers-rrrr. *heeft die Gooische r reeds enige tijd succesvol afgeleerd*
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ok, de rollende r, met je tong dus, ik kan hem niet echt, alleen een beetje. Probeer het eens met woorden als 'broer', bij de 'r' leg je het puntje van je tong vlak voor je bovenste voortanden (aan de binnenkant van je mond dus :P ) en adem er lang... span je tong niet te hard aan, laat hem door je adem 'flapperen'. Gewoon goed oefenen, dan lukt het wel. Maar een keel-r is in het Spaans toch zeker ook mooi? :) |
Citaat:
|
Gewoon de tong tegen de bovenkant van je gehemelte doen ,iets voor je tanden ofzow. en dan 'n btje blazen, weet ik veel hoe je dat moet noemen. Het gaat gewoon vanzelf.
Tis zo simpel eigenlijk. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Gewoon veel oefenen.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:01. |