![]() |
Heb jij alternatieven voor bepaalde woorden?
Zo zegt m'n vriendin 'aktetas' tegen een albatros en 'nasnas' tegen ananas.
|
En waarom doet ze dat?
|
denk dat ze een mongooltje is.
|
gaat echt weer nergens over :rolleyes:
|
Wat is een ander woord voor synoniem...
|
wat is dit voor iets stoms? :D
|
Citaat:
|
Nee. :)
|
Teder > Toef
Jawohl. |
Aktetas tegen een albatros? :confused:
Nou, zo gek ben ik geloof ik nog niet dat ik andere woorden voor dingen ga gebruiken. Iemand heeft al een keer een woord verzonnen, waarom zou ik daar dan een ander woord voor bedenken :) . |
Citaat:
|
legging -> plakbroek :) (geloof dat dat Zuid Afrikaans is)
|
waar is m'n fiets? fiets staat dan voor BH :D
|
Brabants:
Stoeprand: kaaiband (tilburg) spijkerbroek: box (eindhoven binnenzak: tes (eindhoven) opruimen: kuisen (zuid-brabant) |
iepo- euro op het euro biljet staat ook het griekse woord voor euro namelijk: ypo. Je spreekt de y uit als eu en de p= de letter rho, maar ooit zei iemand het verkeerd en klonk het wel leuk en is het in select groepje mensen ingeburgerd
|
patta = schoen
kapot lauwe patta = schoenen om kapot te lopen zo goed zijn ze |
leuk, gezellig, aardig = plezant ooit in suske en wiske strip gelezen
|
Citaat:
*zegt in het vervolg plakbroek* |
Citaat:
tettengareel of tietenzadel |
Citaat:
|
Citaat:
En is kuisen ook dialect? *spreekt ineens meer dialect dan gedacht* edit: stempost voor voicemail(y) |
vroeger noemde ik een cheque (voor de algemene invoering van de PIN) schijfgeld... :rolleyes:
ik heb een tijdje geprobeerd al het engels te verbannen, dan krijg je bijvoorbeeld Baby- zuigeling Computer-zelfdenkding Speakers-luidsprekers Niet echt spectaculair, wel lastig vol te houden |
Citaat:
|
nee-ja
ja-nee :rolleyes: |
etagaire (meerdere 'borden' boven elkaar gestapeld, om eten op te zetten) kon m'n broer nooit onthouden hoe het heette dus noemde hij het stagaire. En sindsdien noemt iedereen het hier zo
:rolleyes: |
Citaat:
Zelf heb ik meer eufimismen voor dingen, om ze wat te verbloemen of minder opvallend te maken. Zo zeg ik 'snoepje' tegen m'n pil.. offeh... 'knuffelen' tegen seks :) Verder gebruik ik suffen voor slapen, vaak... Verder niet veel wat raar is volgens mij :) |
Citaat:
En hetzelfde goed voor broekspijpen... Je zegt dus 'broekspijpen' en ik dacht dus (ik was 3 ofzo he) dat dat dan de spijpen van een broek waren... dus zeg ik soms nog steeds 'spijp' ipv 'pijp' :o |
Citaat:
Markt = Mééét |
cabaretiër (ofzo) = lolbroek hippie, omdat ik altijd over dat woord struikel en omdat ik me aan de meeste cabaretiërs erger (en dan noem ik ze hippies) :o
|
perforator->gaatjesmaker :o
|
Citaat:
Ik heb meer woorden die ik verkeerd uitspreek (nou ja, nu meestal niet meer), omdat ik ze alleen kende uit boeken en dus de klemtoon verkeerd legde. Voorbeeld: diversen is in mijn hoofd nog steeds 'dí-versen. |
Een nietapparaat dat is hier thuis de nietert
De perforator is de happert Een broek is een bro-akk.( don't ask..) Als kind zei ik pikkenade, inplaats van priklimonade. |
Als ik niet op een woordje kom, zeg ik gewoon dingetje. Alleen snappen ze me meestal niet. :o
|
Ik zeg wel altijd nagelknipding tegen ons nagelschaartje dat geen schaartje is maar waar je wel je nagels mee kunt knippen? Telt dat ook?
|
Dat is een nagelknippertje. (Graag gedaan.)
Als alternatief voor dingetje kan ik dingsigheidje aanraden. In het noordwijks is topless zonnen : Losse norren Zitten er fikse tepels op: Met knoppen. |
Zo'n gootsteenontstopper aan een stok: de ploemper
het ontstoppen zelf: ploempen |
Citaat:
|
Koeientiller! :p
|
Citaat:
|
Citaat:
|
als iets kut is zeg ik vagina of dan ben je de lul is het dan ben je de piemel...
alleen gaan was eerst in je remi en later in je arthur... hond = blaffert ik heb er wel veeeeel meer kan er alleen ff nie opkome |
Citaat:
ik (zuid-holland) heb er iig nog nóóit van gehoord. bij ons thuis: schoenlepel = glipper paard = olifant (:D) klein hondje = muis / rat / kuttenlikkertje perforator = gaatjesmaker (maar das niet zo'n rare denk ik) |
Ik bedenk me net dat voor deze vorm van taal een woord is en zelfs ook boekjes vol van zijn uitgegeven! (y)
Het heet thuistaal (omdat het meestal in een gezin ontstaat met kinderen) en Wim Daniels heeft er boekjes vol van gezet En laat ik die boekjes nou net in huis hebben!!! :D bijvoorbeeld : Kloekkloek- stop van een wastafel of bad Kloekloek is een klanknabootsine, van het wegstromend water klaphandje- vliegenmepper |
Ja, remi, dat is ook een echt gymnasium (op dat moment) 2 woord :] Op een gegeven moment gebruikte onze hele klas het, toen ons hele jaar, toen de hele wereld. Wij roelen :]
Remi wordt overal gebruikt in plaats van 'alleen'. Ook gebruikt voor 'alleen': 'met al z'n vrienden'. Voorbeeld: "Daar gaat Morgan met al haar vrienden." ;) Overigens is een broek een bokse en geen box, en dat is keurig net dialect. |
het zuidafriekaanse woord voor pindakaas is grondnootjesboter ^_^
ow, wacht.. ik voeg weer niks toe :/ |
Bikini --> Kibini :D
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Perforator: Gaatjesapparaat.
Enneh, ploemper is zeker van het Engelse plumber? :P |
gereedschap voor in de stal (hooivork etc): bestek
zwitserse strooikaas: mytekaas broodmes: zaag (maar dat is vrij gewoon, alleen moet er soms iemand om lachen die nooit bij ons komt eten; "mag ik de zaag even? ") |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:38. |