![]() |
De tand des tijds
Tegenwoordige situatieschets.
alles wordt gemaakt, om direct geconsumeerd te worden. Liedjes moeten 'hooks' hebben, cd's moeten niet lang duren, liefst geen werkstukken. De ziel en zaligheid kan niet meer compleet in gestort worden. En waarom niet? Omdat het meeste publiek niet veel geduld meer heeft om goed naar iets te luisteren, terwijl wij pretenderen dat artistieke vrijheid hoog in het vaandel moet staan, is juist het tegengestelde waar. We willen muziek dat direc tpakt. Er zijn uitzonderingen, maar zijn dat niet te weinig? De markt wordt overspoeld met eendagsvliegen, met fast-food for brains. Shit for brains. Goedkope melodietjes die op de plee worden gemaakt. Dit geld ook voor de metalsectie. Achter elkaar aanhobbelen, op de trend inspelen, wat is populair. Wat populair is scoort. Labels tekenen als een gek als een Morbid Angel, Malevolent Creation, Staind, Sepultura, Machine Head, Korn, Iron Maiden, Hammerfall etc. in zijn. Bands gaan te makkelijk overstag. En Waarom? Omdat het scoort? Ik dacht dat mensen muziek moeten maken vanuit hun hart. En dat gebeurt nog steeds, maar te weinig , zoals ik aangaf. Lowlands, Pinkpop worden volgeboekt met shitty bandjes die we morgen alweer vergeten zijn en het liefst vandaag niet meer willen zien. Talent scoren is er niet meer bij, het draait om de herkenbare shit te plaatsten en zo weinig mogelijk uitdagingen op te stellen: veiligheid doet opkomst verzekeren lijkt het devies. En daarmee komen we op de vraag: welke bands van nu doorstaan werkelijk de tijd , als band van 'die lui deden echt iets geniaals'. Ik zeg dat als je naar het heden kijkt bitter weinig. Een Tool, Korn, Deftones zijn er een paar. Een Cradle of Filth, Emperor, een Prodigy, een Tori Amos, een Pennywise etc. misschien (ik vergeet express wat). maar is het niet bitter weinig. Je kan het ook van de andere kant bekijken natuurlijk. Maar start de discussie. |
Ik zeg dat Merzbow nog legendarisch gaat worden. Over een jaar of tien wordt Noise hip.
|
De electronische muziek scene is nog steeds vrij vernieuwend en als 'scene' gewoon erg goed en levendig, juist in deze dagen van filesharing en dalende cd verkoop.
|
Citaat:
Noise is fijn.. afgelopen donderdag Destructo Swarmbots live gezien en daarna Dälek; heerlijk! |
Bar weinig, vrees ik. Over bands weet ik niets, misschien dat een 2pac in de hip-hop muziek over 30 jaar nog inspireert, dat er nog wat goede Rock te vinden is, maar het feit dat ik niets weet te noemen zegt eigenlijk al genoeg.
|
ik denk dat je per genre een aantal iconen hebt die een stijl neerzetten die bepalend is, en daardoor dan ook blijvend herinnert zullen worden. Neem idd een Korn die met hun eerste album bijna legendarische status hebben verworven voor het in zwang zetten van een compleet nieuwe stroming. Neem idd een Emperor die alle wetten van de black-metal aan z'n laars lapte en ware symfonische meesterwerken afleverde en voordat de sleur er evt. in kon komen op z'n hoogtepunt stopte. (iets wat Korn misschien ook wel had moeten doen)
Maar dat zijn dan toch wat grotere bands en daar vind je er vaak weinig van. Ik denk dat je vooral op indie-labels moet zoeken die nog altijd om muzikale vooruitgang, artistieke hoogstandjes en drang naar vernieuwing geven met labelbazen die zelf ook muziekfan in hart en nieren zijn ipv een soort van veredelde a&r managers die alleen maar willen scoren. |
Geen idee, dat zien we over tien jaar wel.
Citaat:
Trouwens, 'uit het hart' is wel erg abstract. Je kan ook prima muziek schrijven die jij wel fijn vindt klinken, tekst hoeft absoluut niet belangrijk te zijn. |
Dude goed stukje, maar noem dan niet Pennywise....Holy shit!! All they ever did was ripoff bad religion... :D
Maargoed het kan me geen kut schelen. Er is nog genoeg goede muziek en genialiteit is natuurlijk maar subjectief.... En met the kutline up van lowlands valt t reuze mee. Ik noem een Mars Volta, Blood Brothers en waarschijnlijk The Locust. Als die bands niet perfect in dit verhaal passen dan weet ik t ook niet meer..... |
Ik denk aan Spiritualized. Tori Amos kan inderdaad ook wel, en ik denk dat de kans dat er over dertig jaar nog mensen zijn die haar herinneren groter is. Alleen is ze nooit extreem vernieuwend geweest. Zeg dan Kate Bush.
Nog een paar die in me opkomen... Moby, Stone Roses, Nick Cave, Verve, Counting Crows, Jeff Buckley, Ryan Adams. Bands als U2 en R.E.M. hébben de tand des tijds al doorstaan (zijn niet meer echt 'van dit moment') maar zullen denk ik nog wel een tijdje van betekenis blijven. |
coldplay wel denk ik
|
God dit is allemaal zo relatief. Er zijn ook mensen die madonna nog goed vinden.
|
Citaat:
en fuck je relatieve shit waarmee je altijd aan komt schijten. Antwoord hierop met enigzins zinnig of niet. zo kun je elk topic wel antwoorden: 'ja, eeh, vind ik het mooi, mooi is zo relatief' wat luister je nu? 'ja.... luisteren is zo relatief' Muziekspel deel 600: 'ja... spelen... vermaken... is zo relatief' Fototopic 'ja... schoonheid... is zo relatief' Fuck it. |
Maar tis wel zo. Om er een dooddoener tegenaan te gooien....Opinions are like assholes...everyone's got one.
Van tool word ik bijv niet warm of koud. |
mja ik vin et beetje onzin...
zijn nog zat bands die vernieuwende dingen brengen, nog zat bands die het doen om de muziek..ect je maakt je te druk |
Citaat:
Alles is relatief behalve een slagroomtaart |
Citaat:
Maar goed. Een vliegreis is niet relatief. Kusje erop. |
Ach ik ontdek nog steeds bands van jaren geleden die al gestopt zijn/overleden zijn etc voordat ik geboren was ;) . tijd boeit me bij muziek niet zo.
|
ach wat is relativiteit hedentendage
over 2 jaar zijn we toch allemaal dood |
Doodgaan is relatief.
|
waaraan is de dood relatief dan? :cool:
|
ach ja smaak is.........
|
Citaat:
|
en kan er een relatief slot op dit kuttopic
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
't is een goed topic, alleen een beetje te relatief idd. Kunnen we weer iets concreter zijn, schaapjes? |
Citaat:
|
Citaat:
|
en dit topic begon zo goed
|
ach ja bijvoorbeeld
sonic youth anathema gybe! etc etc ik zeg al jaren: lowlands, pinkpop - allemaal op de automatische piloot. trek grote namen en er zijn genoeg idioten die een veel te duur kaartje aanschaffen (wat is het dit jaar? meer dan €100 hoorde ik?) ik skip dit jaar maar weer eens. |
"I have a dream" (meestal snachts als ik slaap) dat alles wel goed komt. Zo af en toe komen er toch wel bands voorbij die wel degelijk iets leuks te melden hebben wat nog wel een aantal jaren herinnerd zal blijven.
Denk aan een Dredg, Isis, Coldplay, Zao, etc. Maar of daaruit zomaar een nieuwe Deftones, Faith No More o.i.d. komt is maar zwaar de vraag. |
Citaat:
:D :cool: |
Ik heb high hopes voor The Postman Syndrome. Hun debuut was fenomenaal, en als ze zich blijven ontwikkelen zou dit wel eens een heel belangrijke band kunnen worden.
|
Citaat:
man dude Mem loss is the biggest bitch ever (n) :( |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vind trouwens wel dat Silverchair 1 van de uitzonderingen is. (y) :cool:
|
Citaat:
|
Citaat:
ze zijn juist van kopieerbandje gegroeit naar een band met een totaal eigen geluid |
Citaat:
|
Citaat:
IMO. Jesus. H. Christ :( |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kortom; veel generaliseren, en een stukje gebaseerd op je eigen (voor)oordelen. |
nou na een geweldige donderdagnacht op Werchter ben ik mij meer en meer gaan realiseren dat Björk en Radiohead echt enorm geweldig zijn...en ja Tori Amos blijft mijn oppermuse :):)
|
tijd bezorgt muziek een kunstgebit
Bands als Violent Work of Art zouden een deal met een platenmaatschappij moeten krijgen, maar nee hoor, die deal gaat liever uit naar een We-Wanne-Be-Gay-And-Play-Punkshit-While-We're-Sitting-On-Cool-Skateboards-Cos-We-Can't-Stand-On-Skateboards-Ourselves-Cuz-Were-Dumb-And-Have-No-Money-To-Hire-A-Stunt-Crew-But-Look-Us-Being-Cool-On-Television-Now-Mom zoals Bust (Voor de Bust fans, (als die al bestaan...) haha) |
Er zijn weinig evergreens tegenwoordig...
|
Citaat:
|
Citaat:
:confused: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:02. |