![]() |
gek/gestoord
iemand zei tegen mij: jij bent echt gek/gestoord
dat was natuurlijk maar een gewone opmerking omdat ik iets raars had gedaan, maar wat verstaan jullie nou eiglijk onder gek/gestoord? dat vroeg ik me af :D |
als je de neiging hebt een trechter op je hoofd te zetten.
Nee geintje, ik denk dat je pas gestoord bent als je helemaal in een schijnwereld leeft, en het verschil niet meer ziet tussen fantasie en werkelijkheid. |
Zelf ben ik er op tegen om deze termen te gebruiken omdat ze een negatieve bijklank hebben.
Zoals je zelf al aangaf worden de uitdrukkingen "gek zijn" of "gestoord zijn" in het dagelijkse spraakgebruik vooral gebruikt om aan te geven dat iemand iets doet wat voor anderen nogal ongebruikelijk is. Soortgelijke uitdrukkingen zijn: "Je bent niet goed wijs", "Je bent niet goed snik" of zelfs: "Doe (even) normaal." Het woord "normaal" is afkomstig uit de statistiek en heeft betrekking op de normale verdeling, waarbij de waarnemingsgetallen symmetrisch rond het gemiddelde liggen verdeeld. Indien het merendeel van de waarnemingsgetallen links of rechts van het gemiddelde liggen spreken we van een scheve verdeling naar links of naar rechts. Zo'n verdeling is dan afwijkend (in de betekenis "verschillend van") ten opzichte van de normale verdeling. In het dagelijkse spraakgebruik hebben de woorden "normaal" en "afwijkend" hun oorspronkelijke statistische betekenis verloren en het woord "afwijkend" wordt dan meestal ook in negatieve zin gebruikt. Op het sexualiteitsforum waar ik ook actief ben kom je daarvoor synoniemen als "ziek" of "(vet) ranzig" tegen zodra het over een onderwerp gaat dat nogal van "normaal" heterosexueel gedrag afwijkt, zoals zoöfilie, ofwel sex met dieren. Een van de forumbezoeksters daar ging zelfs zover om zoöfilie als een mentale ziekte te beschouwen, een oordeel dat ik zelf liever aan de hulpverleners over wens te laten. |
Bestaat niet. Voor iedereen is die definitie anders.
|
Citaat:
|
Ik vind iemand gek als hij in dingen gelooft die niet voordelig voor ze zijn, zo is het in bepaalde groepen normaal om je vijandig tegenover elkaar te gedragen en een afwijkende gelijk op de hak te nemen maar dan zou juist abnormaal niet agressief gedrag niet gek zijn en die groep zelf wel.
|
als iemand zich niet meer bewust is van zijn daden, daarbij alcohol en andere genotsmiddelen uitgesloten ;)
|
Inni, jij bent nie gek ;)
Idd, dat met schijnwereld enzo versta ik eronder.. :) |
Citaat:
|
Citaat:
Voor mij heeft gek overigens geen definitie... vind het een zeer (tè) veelzijdig woord.. |
Citaat:
|
iedereen is gek....niemand is gelijk......neem dat maar van mij aan....voor de een ben je gestoord of gek....voor de ander niet
kzou me er niet te druk om maken |
Zou jij het gek vinden als iemand zou kunnen vliegen?
Gek / gestoord is volgens mij diegene die tegen onze voorstellingen van een gezond verstand ingaat. Voorstellingen die echter gebaseerd zijn op ervaring / gewoontes.. Zo kun je iemand die een ander voor de lol vermoordt, gek vinden. Maar stel je kent onze wereld niet, onze samenleving niet? Misschien vind je het dan wel normaal? Of iig niet zo erg? |
Citaat:
je moet niet alles uit zijn verband trekken zeg..zo ken ik er nog een paar. |
Citaat:
|
Citaat:
welnee joh ik denk niet dat je dat zo moet beoordelen ook niet van jezelf |
Citaat:
|
Je bent echt niet zomaar gek / gestoord.
Wat ik onder gestoord versta ? Een moordenaar / verkrachter is gestoord! |
Sommige mensen vinden je gek als je een eigen mening hebt...
|
Wanneer je gek of gestoord bent?
Ik hou niet van stempels, je kunt ergens last van hebben, een stoornis ofzo maar je BENT het niet! maar om toch effe antwoord te geven, in de geestelijke gezondheidszorg kun je stellen dat je hulp nodig hebt als de dingen in je hoofd, je dagelijkse leven zo beiinvloeden dat je zelf en/of je omgeving daar problemen van ondervinden. Wat normaal is wordt per groep, per land (cultuur) bepaald. Een groep mensen (vrienden, familie) bepaald soms zonder woorden"wat vinden wij normaal". Wijk je daar vanaf dan kun je zelf je conclusie trekken. |
ik vind het begrip 'gek' zo langzamerhand alleen nog maar toepasselijk bij 'normale' mensen die eens iets geks doen.
Ik verbind het woord 'gestoord' vaak met iemand die is doorgeslagen |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:12. |