Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   gek/gestoord (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=54904)

SpiT 14-04-2002 13:49

gek/gestoord

iemand zei tegen mij: jij bent echt gek/gestoord
dat was natuurlijk maar een gewone opmerking omdat ik iets raars had gedaan, maar wat verstaan jullie nou eiglijk onder gek/gestoord?
dat vroeg ik me af :D

lady of the dark 14-04-2002 14:16

als je de neiging hebt een trechter op je hoofd te zetten.

Nee geintje, ik denk dat je pas gestoord bent als je helemaal in een schijnwereld leeft, en het verschil niet meer ziet tussen fantasie en werkelijkheid.

mathfreak 14-04-2002 14:18

Zelf ben ik er op tegen om deze termen te gebruiken omdat ze een negatieve bijklank hebben.
Zoals je zelf al aangaf worden de uitdrukkingen "gek zijn" of "gestoord zijn" in het dagelijkse spraakgebruik vooral gebruikt om aan te geven dat iemand iets doet wat voor anderen nogal ongebruikelijk is. Soortgelijke uitdrukkingen zijn: "Je bent niet goed wijs", "Je bent niet goed snik" of zelfs: "Doe (even) normaal."
Het woord "normaal" is afkomstig uit de statistiek en heeft betrekking op de normale verdeling, waarbij de waarnemingsgetallen symmetrisch rond het gemiddelde liggen verdeeld. Indien het merendeel van de waarnemingsgetallen links of rechts van het gemiddelde liggen spreken we van een scheve verdeling naar links of naar rechts. Zo'n verdeling is dan afwijkend (in de betekenis "verschillend van") ten opzichte van de normale verdeling.
In het dagelijkse spraakgebruik hebben de woorden "normaal" en "afwijkend" hun oorspronkelijke statistische betekenis verloren en het woord "afwijkend" wordt dan meestal ook in negatieve zin gebruikt. Op het sexualiteitsforum waar ik ook actief ben kom je daarvoor synoniemen als "ziek" of "(vet) ranzig" tegen zodra het over een onderwerp gaat dat nogal van "normaal" heterosexueel gedrag afwijkt, zoals zoöfilie, ofwel sex met dieren. Een van de forumbezoeksters daar ging zelfs zover om zoöfilie als een mentale ziekte te beschouwen, een oordeel dat ik zelf liever aan de hulpverleners over wens te laten.

halve banaan 14-04-2002 14:57

Bestaat niet. Voor iedereen is die definitie anders.

SpiT 14-04-2002 16:24

Citaat:

halve banaan schreef:
Bestaat niet. Voor iedereen is die definitie anders.
daarom vroeg ik ook: wat verstaan jullie nou eiglijk onder gek/gestoord?

Iemand2000 14-04-2002 17:14

Ik vind iemand gek als hij in dingen gelooft die niet voordelig voor ze zijn, zo is het in bepaalde groepen normaal om je vijandig tegenover elkaar te gedragen en een afwijkende gelijk op de hak te nemen maar dan zou juist abnormaal niet agressief gedrag niet gek zijn en die groep zelf wel.

~(TrueSickness)~ 14-04-2002 17:41

als iemand zich niet meer bewust is van zijn daden, daarbij alcohol en andere genotsmiddelen uitgesloten ;)

Horror Kitty 14-04-2002 18:43

Inni, jij bent nie gek ;)

Idd, dat met schijnwereld enzo versta ik eronder.. :)

SpiT 14-04-2002 19:43

Citaat:

wallflower schreef:
Inni, jij bent nie gek ;)

tog niet? :p

Droomvlucht 14-04-2002 22:26

Citaat:

lady of the dark schreef:
als je de neiging hebt een trechter op je hoofd te zetten.

Nee geintje, ik denk dat je pas gestoord bent als je helemaal in een schijnwereld leeft, en het verschil niet meer ziet tussen fantasie en werkelijkheid.

K ben blij dat k da verschil nog wel zie........

Voor mij heeft gek overigens geen definitie... vind het een zeer (tè) veelzijdig woord..

SpiT 15-04-2002 07:02

Citaat:

lady of the dark schreef:
ik denk dat je pas gestoord bent als je helemaal in een schijnwereld leeft, en het verschil niet meer ziet tussen fantasie
en werkelijkheid.

duz diegene die eiglijk gek is dan, die weet dat zelf niet.. neej logisch.. hmm ok. gek is tog best een moeilijk woord, nou geen moeilijk woord, maar vele betekenissen, iedereen verstaat er iets anders onder

ratsja 17-04-2002 08:09

iedereen is gek....niemand is gelijk......neem dat maar van mij aan....voor de een ben je gestoord of gek....voor de ander niet

kzou me er niet te druk om maken

Lethalis 17-04-2002 10:47

Zou jij het gek vinden als iemand zou kunnen vliegen?

Gek / gestoord is volgens mij diegene die tegen onze voorstellingen van een gezond verstand ingaat. Voorstellingen die echter gebaseerd zijn op ervaring / gewoontes..

Zo kun je iemand die een ander voor de lol vermoordt, gek vinden. Maar stel je kent onze wereld niet, onze samenleving niet? Misschien vind je het dan wel normaal? Of iig niet zo erg?

ratsja 17-04-2002 11:45

Citaat:

******** schreef:
Zou jij het gek vinden als iemand zou kunnen vliegen?

Gek / gestoord is volgens mij diegene die tegen onze voorstellingen van een gezond verstand ingaat. Voorstellingen die echter gebaseerd zijn op ervaring / gewoontes..

Zo kun je iemand die een ander voor de lol vermoordt, gek vinden. Maar stel je kent onze wereld niet, onze samenleving niet? Misschien vind je het dan wel normaal? Of iig niet zo erg?

ik ga hier maar verder niet op in
je moet niet alles uit zijn verband trekken zeg..zo ken ik er nog een paar.

Lethalis 17-04-2002 11:48

Citaat:

ratsja schreef:
ik ga hier maar verder niet op in
je moet niet alles uit zijn verband trekken zeg..zo ken ik er nog een paar.

Ik beweer alleen dat gek gek is, omdat we het gek vinden. Wat ik precies gek vind, weet ik niet. Mezelf denk ik :D

ratsja 17-04-2002 15:12

Citaat:

******** schreef:
Ik beweer alleen dat gek gek is, omdat we het gek vinden. Wat ik precies gek vind, weet ik niet. Mezelf denk ik :D
haha
welnee joh
ik denk niet dat je dat zo moet beoordelen
ook niet van jezelf

SpiT 17-04-2002 15:15

Citaat:

ratsja schreef:
kzou me er niet te druk om maken
ik maak me er nie druk om, twas maar een opmerking van dat meisje en dat von ik niet erg, maar het bracht me wel aant denken over wat nou eiglijk gek/gestoord is

Somebody Special 18-04-2002 20:42

Je bent echt niet zomaar gek / gestoord.
Wat ik onder gestoord versta ?
Een moordenaar / verkrachter is gestoord!

Passenger 21-04-2002 21:17

Sommige mensen vinden je gek als je een eigen mening hebt...

Gwen H. 22-04-2002 16:17

Wanneer je gek of gestoord bent?

Ik hou niet van stempels, je kunt ergens last van hebben, een stoornis ofzo maar je BENT het niet!

maar om toch effe antwoord te geven, in de geestelijke gezondheidszorg kun je stellen dat je hulp nodig hebt als de dingen in je hoofd, je dagelijkse leven zo beiinvloeden dat je zelf en/of je omgeving daar problemen van ondervinden.

Wat normaal is wordt per groep, per land (cultuur) bepaald.
Een groep mensen (vrienden, familie) bepaald soms zonder woorden"wat vinden wij normaal". Wijk je daar vanaf dan kun je zelf je conclusie trekken.

de doornvogel 22-04-2002 18:33

ik vind het begrip 'gek' zo langzamerhand alleen nog maar toepasselijk bij 'normale' mensen die eens iets geks doen.
Ik verbind het woord 'gestoord' vaak met iemand die is doorgeslagen

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:12.