![]() |
Treinen zonder hoofdconducteur
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer wil niet dat er in de toekomst treinen zonder conducteurs gaan rondrijden. Als het NS-personeel niet meer nodig zou zijn om kaartjes te knippen, moet het beschikbaar blijven voor reizigers om vragen aan te stellen.
Ook moet hun aanwezigheid de veiligheid in de trein garanderen. Dat stellen zowel PvdA, CDA, D66 als GroenLinks vrijdag. De VVD en ook het CDA hebben wel vertrouwen in de nieuwe personeelsplannen van de NS. D66 en GroenLinks kraken echter de timing ervan. PvdA'er Dijsselbloem stemt in met kaartcontroles op het perron, waardoor duizenden conducteursbanen zouden verdwijnen. ,,Dat is mogelijk, maar daar moeten dan wel duizenden servicebanen voor in de plaats komen.'' Voor de zogenoemde sociale veiligheid zijn zulke mensen onmisbaar, vindt de sociaal-democraat. --------------------------- http://spitsnet.nl//anp/BIN/368835.shtml --------------------------- Naar mijn mening is de (hoofd)conducteur onmisbaar op de trein. Voor de sociale veiligheid, eventueel ehbo verlenen (reanimatie), evacuatie bij ongeval, machinist bijstaan bij zelfdoding, en de service. Wat vinden jullie, trein met of zonder HC? |
Citaat:
Sommige mensen denken leuk te zijn in de trein, en als de HC er dan niet is (in de trein) kan die persoon aardig wat vernielen. Een moordenaar zou dan ook aardig zijn gang kunnen gaan, als andere reizigers niet ingrijpen! Ik ben het met je eens, de HC MOET blijven (y) |
Citaat:
Ik zat laatst in de trein. Kwam er ineens een moordenaar binnen. De HC was echt net op tijd en blies op zn fluitje, anders waren er zeker doden gevallen.. |
Ik had een paar maanden geleden meegemaakt dat gewoon een wagon leeg moest blijven, omdat er te weinig conducteurs waren.
|
Meer blauw in de trein :D
Lijkt me een goede zaak dat er aanspreekbaar personeel van de NS in de trein blijft voor eventuele ondersteuning. |
Ze hebben al problemen om meer blauw op straat te krijgen, laat staan meer blauw in de trein! :D
|
Zet maar undercovermilitairen in de trein (y)
Hebben die jongens ook nog wat te doen |
Citaat:
|
laat men het blauw wat aan de kant van de snelweg staat eens aan de kant van het spoor zetten (dus op het perron).
|
Citaat:
|
Lijkt me wel handig dat er op z'n minst iemand door de trein loopt ja... om mensen uit te leggen hoe ze moeten overstappen, om agressieve mensen tot bedaren te brengen, dat soort dingen.
|
Laat ze maar blijven, vooral als ik 's avonds laat in mn eentje in de trein zit, komen ze regelmatig even checken bij me of alles wel goed gaat en of er geen lastige mensen zijn. Ik ben er dus tegen dat ze weg moeten!!
|
Ik denk dat het qua veiligheid niet zoveel uitmaakt. Wanneer je nu met een intercity reist, zijn er misschien vier conducteuren. Deze zitten meestal voorin, in de eerste klas. Wanneer jij verkracht/vermoord/mishandeld wordt in de laatste wagon van de tweede klas, heb je echt niets aan een hc of conducteuren in het algemeen. De intercity Haarlem-Heerlen duurt drie uur en daar komen de conducteurs hoogstens twee keer de trein 'schoonvegen'.
|
Citaat:
(misschien wel hulp bij mensen die voor de trein springen?) |
Eerst zwartrijders weren met poortjes oid, daar zitten vaak agressieve types tussen.
|
Citaat:
|
maarre hoe willen ze die kaartjes dan controleren?? :rolleyes:
of hoef je die niet meer te kopen? :D het is trouwens wel een trend bij de NS om steeds minder personeel in te zetten... ze voeren nu ook al een soort heffing in voor mensen die kaartje bij het loket komen om zo de mensen te stimuleren hun kaartje bij zo'n automaat te kopen.. de sukkels.. waar is zo'n loket anders voor?? :confused: |
Citaat:
|
Citaat:
En het is logisch dat ze de mensen aan de kaartautomaten willen hebben. Personeel is heel duur in deze tijd voor de spoorwegen, en die kunnen nuttigere dingen doen kan retourtjes en enkeltjes uitschrijven. Loketten zijn er dan voor informatie en voor andere kaartsoorten (maandtrajectkaart, dagkaart, enzovoorts) en hulp bij andere dingen. En dan ontopic: ja, de HC moet blijven. er kan veel gebeuren in een trein en dan moet er iemand beschikbaar zijn om, ook tijdens rit (dus niet de machinist), het goed te kunnen laten verlopen. een conducteur heeft veel meer taken dan kaartjes knippen hoor mensen. Het is niet een 'mening' dat hij onmisbaar is of niet, nee, een feit: de HC is onmisbaar, uitzonderingen daargelaten. Bijna alle NS-treinen kunnen zonder HC niet rijden. Bij NoordNed (Gron./Fr.) rijden er treinen zonder HC, waar de machinist die taken op zich neemt, door grote bezuinigingen. Maar dat zijn ook hele kleine treinen, sommige maar 1 bak. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:37. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.