![]() |
wat is de beste manier om stamtijden te leren..
Ik weet wel dat je op tijd moet beginnen enzo... doe ik ook wel.. maar als ik dan bij de laatsten ben aangekomen ben ik de eersten weer vergeten..
en de rijtjes ken ik meestal wel.. alleen de betekenis is te moeilijk om te leren.. Heeft iemand tips? Of kent iemand misschien een overhoorprogramme voor op de computer dat je kan downloaden? thx |
Tips: Heb discipline
had ik ook gewoon stampen, stampen, stampen, stampen en op een gegeven moment vergeet je ze niet meer !@ en veel vertalen! |
Citaat:
|
ik zoek het altijd gewoon op in mijn handige VCN boekje, maar als je die niet hebt, is het inderdaad wel lastig ja (Ik heb dinsdag toets, laat ik ook maar eens beginnen..)
|
Citaat:
LEREN doet het programma niet voor je, dat moet je zelf doen. Sommigen spreken daarom van STAMPTIJDEN, en terecht. Een tip: leer stof die geen samenhang heeft (losse woorden, stamtijden e.d.) niet langer dan 10 minuten achter elkaar. Verdeel de totale stof dus in hapklare brokken en studeer maximaal 10 minuten geconcentreerd op elk brokje. Doe tussendoor iets anders, liefst een ander vak. |
Probeer het ook eens NL-Latijn:
jullie horen= auditis hij hoorde= . . . wij hebben gehoord= ik word gehoord= te zullen horen= dat ik was gehoord= (conj.) dat zij hadden gehoord= van het horen= gehoord te worden= enzovoort... Maak voor jezelf een stel opgaven NL-Latijn voor de a, e, i, en cons-stammen en esse en posse. Ga leren. En probeer dan je eigen opgaven te maken. Lijkt omslachtig. Maar je leert het wel goed. Dwingt je om goed na te denken. Gebruik ook veel papier. Gewoon proberen alle rijtjes steeds uit je hoofd opschrijven. Je zult jezelf verbazen hoeveel rijtjes je eigenlijk al weet. De rijtjes die je niet weet, daar concentreer je je dan op. Eric |
Citaat:
|
Overhoor proggie voor op de pc die je zelf in kunt voeren.
je kkunt trainen en overhoren tot dat je een ons weegt. Hier is de link: www.overhoor.nlhttp://www.overhoor.nl |
tip: niet doen
totaal nutteloos |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:25. |