Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   indrukken/spanningen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=553404)

dyfusica 29-07-2003 18:15

indrukken/spanningen

hmm ja.. even uitleg bij de topictitel. Ik ben vandaag langsgeweest bij het RIAGG en tja zij hebben me een boel dingen verteld die ik eigenlijk al wist.. 1 van die dingen is dat ik slecht tegen indrukken en drukte kan. Dat ik daar niet goed mee om kan gaan en dat ik er ziek van word.

Ik weet ook niet echt hoe het komt, vroeger had ik het niet.. Eigenlijk pas sinds 5 jaar dat het langzaam zo gegroeid is, daarom hebben ze ook nog geen diagnose kunnen stellen. Het enige dat ze hebben vastgesteld is dat ik een fout in de informatieverwerking heb.

Het is niet dat ik op het moment van de spannings zelf ziek word (alleen als de spanning lang aanhoud voel ik dr wat van) maar meestal achteraf dat ik hoofdpijn krijg (of dat de spanningen ergens anders gaan zitten), hallucineer, flitsen zie, of moe word.

Het RIAGG heeft me nog niet echt vertelt wat ik ertegen kan doen, maar ik sta wel op de wachtlijst (voor dagbehandeling), en het kan nog bestwel lang duren. En tja, tot die tijd moet ik weer terug naar gewone school (niet volledige dagen, mag zelf weten hoelang en hoevaak) maar ik ben bestwel bang dat ik dan weer de hele dag hoofdpijn enzo krijg.
Dus weet er iemand misschien die je kan doen om je te ontspannen, ik weet zelf ook wel wat dingen maar die kunnen gewoon niet als je in de les zit.

hmm sorry voor het vage verhaal.

Leonoor 29-07-2003 18:20

Citaat:

dyfusica schreef op 29-07-2003 @ 19:15:
Dus weet er iemand misschien die je kan doen om je te ontspannen, ik weet zelf ook wel wat dingen maar die kunnen gewoon niet als je in de les zit.
Je hebt er therapiën en dergelijkevoor...en dan bedoel ik niet dingen bij het riagg ed, maar euh...ben de naam kwijt...misschien kan je huisarts je daar verder bij helpen. Dingen als yoga zijn ook daarvoor bedoeld. En anders naar de bieb, daar staan tientallen boeken over dit onderwerp.

Succes en sterkte iig en hopelijk valt de wachttijd een beetje mee.

dyfusica 29-07-2003 18:26

Citaat:

Leonoor schreef op 29-07-2003 @ 19:20:
Je hebt er therapiën en dergelijkevoor...en dan bedoel ik niet dingen bij het riagg ed, maar euh...ben de naam kwijt...misschien kan je huisarts je daar verder bij helpen. Dingen als yoga zijn ook daarvoor bedoeld. En anders naar de bieb, daar staan tientallen boeken over dit onderwerp.

Succes en sterkte iig en hopelijk valt de wachttijd een beetje mee.

Hmm ok bedankt. Yoga lijkt me opzich wel leuk, ben niet echt lenig maar dat maakt vast niet uit. Ik heb wel al ontspanningsoefeningen gehad bij de fysiotherapeut.. En die helpen wel maar ik kan moeilijk in de klas dat gaan doen.

Ja ik zal morgen even in de bieb kijken of ze nog wat hebben daarover waar ik wat aan heb:)

Ik word op zn vroegst na de herfstvakantie aangenomen. Meer weten de mensen van de dagbehandeling ook nog niet (maar dat krijg ik nog te horen)

Quiana 29-07-2003 18:27

Maak je niet al teveel zorgen over die hoofdpijn ed,
want (te)veel zorgen maken versterken dat juist, lijkt me.
Voor de rest stonden er een paar stressverlichtende (oid)
tips in de WhY, alleen heb ik geen WhY hier,
dus kan ik ze ook niet overtypen. :o

dyfusica 29-07-2003 18:30

Citaat:

Quiana schreef op 29-07-2003 @ 19:27:
Maak je niet al teveel zorgen over die hoofdpijn ed,
want (te)veel zorgen maken versterken dat juist, lijkt me.
Voor de rest stonden er een paar stressverlichtende (oid)
tips in de WhY, alleen heb ik geen WhY hier,
dus kan ik ze ook niet overtypen. :o

Ja dat weet ik, probeer ik ook niet te doen..

ik heb zelf ook een Why.. Ik zal hem wel even drbij pakken:)

dyfusica 29-07-2003 18:40

Citaat:

dyfusica schreef op 29-07-2003 @ 19:30:
Ja dat weet ik, probeer ik ook niet te doen..

ik heb zelf ook een Why.. Ik zal hem wel even drbij pakken:)

Hmm heb emm even vluchtig doorgelezen.. Er staat wel bij wat ik heb, maar mijn oorzaak staat er niet bij..

Zij noemen als oorzaken op faalangst, voldoen aan groepsnorm, hoge cijfers willen halen, moeite met docenten en slecht plannen..
Ik geloof niet dat ik 1 van die oorzaken heb..
- Faalangst heb ik niet (wel gehad maar ben dr al een paar jaar vanaf) voor zover ik weet .
- Voldoen aan de groepsnorm, tja zou opzich wel kunnen maar ik heb hoofdpijn bij elke situatie, ook als dat helemaal niet speelt dus ik denk van niet.
- Hoge cijfers willen halen, nou hoge cijfers halen heeft bij mij nooit gespeeld, erg onwaarschijnlijk dat dat het is..
- Ik heb nooit moeite met docenten, kan t meestal juist goed met ze vinden
- Slecht plannen zou opzich wel kunnen maar ook bij ongeplande dingen heb ik er last van.. Denk ook niet dat dat het is:)

Quiana 29-07-2003 18:43

Citaat:

dyfusica schreef op 29-07-2003 @ 19:40:
Hmm heb emm even vluchtig doorgelezen.. Er staat wel bij wat ik heb, maar mijn oorzaak staat er niet bij..

Zij noemen als oorzaken op faalangst, voldoen aan groepsnorm, hoge cijfers willen halen, moeite met docenten en slecht plannen..
Ik geloof niet dat ik 1 van die oorzaken heb..
- Faalangst heb ik niet (wel gehad maar ben dr al een paar jaar vanaf) voor zover ik weet .
- Voldoen aan de groepsnorm, tja zou opzich wel kunnen maar ik heb hoofdpijn bij elke situatie, ook als dat helemaal niet speelt dus ik denk van niet.
- Hoge cijfers willen halen, nou hoge cijfers halen heeft bij mij nooit gespeeld, erg onwaarschijnlijk dat dat het is..
- Ik heb nooit moeite met docenten, kan t meestal juist goed met ze vinden
- Slecht plannen zou opzich wel kunnen maar ook bij ongeplande dingen heb ik er last van.. Denk ook niet dat dat het is:)

Hmm, nee, ik bedoelde meer die paniekstoppers oid,
er stonden ook tips bij voor wat je kon doen als
het even teveel oid werd, ik weet het ook niet precies meer...
(of begrijp ik je nu ff verkeerd? :o)

dyfusica 29-07-2003 18:45

Citaat:

Quiana schreef op 29-07-2003 @ 19:43:

ow ok.. Dan ga ik nu even verder kijken

Kan niks herinneren van paniekstoppers maar ik kijk wel:)

Leonoor 29-07-2003 18:47

Citaat:

dyfusica schreef op 29-07-2003 @ 19:26:
Hmm ok bedankt. Yoga lijkt me opzich wel leuk, ben niet echt lenig maar dat maakt vast niet uit. Ik heb wel al ontspanningsoefeningen gehad bij de fysiotherapeut.. En die helpen wel maar ik kan moeilijk in de klas dat gaan doen.
Volgens mij hoef je voor yoga ook niet lenig te zijn...

Je kunt ook rustig in en uitademen en dan meetellen ofzo...of je concentreren op bepaalde delen van je lichaam (en dan eventueel uitademen en tellen (inademen - één, twee, drie - en uitademen - één, twee, drie bv)).

Leonoor 29-07-2003 18:48

Misschien van die kruidenpillen die ontspannend werken...zullen geen wonderen verrichten, maar misschien scheelt het wel een klein beetje...

dyfusica 29-07-2003 18:48

Citaat:

Quiana schreef op 29-07-2003 @ 19:43:

welk nummer bedoel je eigenlijk? Heb hier niks instaan en ik dacht dat er maar 1 nummer van was uitgebracht:)

dyfusica 29-07-2003 18:49

Citaat:

Leonoor schreef op 29-07-2003 @ 19:47:
Volgens mij hoef je voor yoga ook niet lenig te zijn...

Je kunt ook rustig in en uitademen en dan meetellen ofzo...of je concentreren op bepaalde delen van je lichaam (en dan eventueel uitademen en tellen (inademen - één, twee, drie - en uitademen - één, twee, drie bv)).

nee volgens mij ook niet:)

ja dat is opzich ookwel een goede tip

De klas zal me wel een beetje vreemd aankijken, maarja, dat moet ik er maar voor over hebben:)

dyfusica 29-07-2003 18:52

Citaat:

Leonoor schreef op 29-07-2003 @ 19:48:
Misschien van die kruidenpillen die ontspannend werken...zullen geen wonderen verrichten, maar misschien scheelt het wel een klein beetje...
kruidenpillen.. Hmm weet je misschien ook waar ze die verkopen en hoe duur ze zijn?

Leonoor 29-07-2003 19:02

Citaat:

dyfusica schreef op 29-07-2003 @ 19:52:
kruidenpillen.. Hmm weet je misschien ook waar ze die verkopen en hoe duur ze zijn?
Elke drogist heeft ze (net als van die capsules met Sint Janskruid ed, 'k weet niet of je dat kent), volgens mij...ze zijn niet super duur, zeker die van een huismerk niet. Een paar euro ben je wel kwijt, maar geen tientallen.

dyfusica 29-07-2003 19:04

Citaat:

Leonoor schreef op 29-07-2003 @ 20:02:
Elke drogist heeft ze (net als van die capsules met Sint Janskruid ed, 'k weet niet of je dat kent), volgens mij...ze zijn niet super duur, zeker die van een huismerk niet. Een paar euro ben je wel kwijt, maar geen tientallen.
Ik heb er wel van gehoord.

mn moeder is heel erg tegen dat spul dus ik zou het zelf moeten halen en betalen.. Maar ach, als het kan helpen wil ik het best proberen.:)

Weet je misschien ook nog de precieze naam van hoe dat heet?

Leonoor 29-07-2003 19:08

Citaat:

dyfusica schreef op 29-07-2003 @ 20:04:
mn moeder is heel erg tegen dat spul dus ik zou het zelf moeten halen en betalen.. Maar ach, als het kan helpen wil ik het best proberen.:)
Waarom is ze er tegen... :confused: Ik zou eerder tegen al die chemische troep zijn, dan tegen iets natuurlijks...maar goed. Hoe het heet...dunno, staat wel op het potje waar het voor is.

dyfusica 29-07-2003 19:10

Citaat:

Leonoor schreef op 29-07-2003 @ 20:08:
Waarom is ze er tegen... :confused: Ik zou eerder tegen al die chemische troep zijn, dan tegen iets natuurlijks...maar goed. Hoe het heet...dunno, staat wel op het potje waar het voor is.
Weet ik niet echt, ze gelooft er pas in als het echt wetenschappelijk bewezen is enzo..

ja dat snap ik maar in de kruitvat moet je dat potje geloof ik aanwijzen en dan is het handig als je kan uitleggen wat het precies is

Leonoor 29-07-2003 19:13

Citaat:

dyfusica schreef op 29-07-2003 @ 20:10:
ja dat snap ik maar in de kruitvat moet je dat potje geloof ik aanwijzen en dan is het handig als je kan uitleggen wat het precies is
Die potjes volgens mij niet. En anders ga je naar de Etos of de Trekpleister of de DA ofzo. :p Of je omschrijft waar het voor is. ;)

Maar goed, Kruidvat heeft bv. Ginseng elixer en Koreaanse ginseng. 'k ken het beide niet, maar 't staat op de site van het Kruidvat. ;) Van de Etos heb ik Sint Janskruid en Nachtrustformule. En van de Trekpleiser ook Sint Janskruid. Ik denk btw dat het Kruidvat ook wel iets met Sint Janskruid ofzo heeft. Ik zou gewoon zeggen waar je iets voor moet hebben, als je het niet zelf uit kunt zoeken en je per se naar het Kruidvat wilt.

Leonoor 29-07-2003 19:15

Die twee van het kruidvat die ik noemde zijn 2,95 en 4,52. Sint Janskruid bij het kruidvat is 3.79. En Valeriaantabletten zijn 2,85. Toffe website heeft het kruidvat btw. :) :cool:

dyfusica 29-07-2003 19:17

Citaat:

Leonoor schreef op 29-07-2003 @ 20:13:
Die potjes volgens mij niet. En anders ga je naar de Etos of de Trekpleister of de DA ofzo. :p Of je omschrijft waar het voor is. ;)

Maar goed, Kruidvat heeft bv. Ginseng elixer en Koreaanse ginseng. 'k ken het beide niet, maar 't staat op de site van het Kruidvat. ;) Van de Etos heb ik Sint Janskruid en Nachtrustformule. En van de Trekpleiser ook Sint Janskruid. Ik denk btw dat het Kruidvat ook wel iets met Sint Janskruid ofzo heeft. Ik zou gewoon zeggen waar je iets voor moet hebben, als je het niet zelf uit kunt zoeken en je per se naar het Kruidvat wilt.

ok.. heb wel iets gezien met sint janskruid bij de kruidbvat

hebben ze ok nog verschillende soorten of is dat kruid allemaal hetzelfde

dyfusica 29-07-2003 19:17

Citaat:

Leonoor schreef op 29-07-2003 @ 20:15:
Die twee van het kruidvat die ik noemde zijn 2,95 en 4,52. Sint Janskruid bij het kruidvat is 3.79. En Valeriaantabletten zijn 2,85. Toffe website heeft het kruidvat btw. :) :cool:
hmm ik ga ook wel even kijken

dankje trouwens dat je dat helemaal gaat uitzoeken:)

Leonoor 29-07-2003 19:23

Citaat:

dyfusica schreef op 29-07-2003 @ 20:17:
hebben ze ok nog verschillende soorten of is dat kruid allemaal hetzelfde
Ik weet dat ze bij de Etos een gewone versie en een krachtige versie van Sint Janskruid hebben. Bij de meeste andere drogisterijen hebben ze er, voor zo ver ik weet, maar één.
Citaat:

dyfusica schreef op 29-07-2003 @ 20:17:
dankje trouwens dat je dat helemaal gaat uitzoeken:)
Graag gedaan. :)

dyfusica 29-07-2003 19:24

Citaat:

Leonoor schreef op 29-07-2003 @ 20:23:
Ik weet dat ze bij de Etos een gewone versie en een krachtige versie van Sint Janskruid hebben. Bij de meeste andere drogisterijen hebben ze er, voor zo ver ik weet, maar één.

Graag gedaan. :)

en welke is denk je beter voor mij

(ik heb een kruitvat, Etos , dirx en gewone apotheek in de buurt)

Leonoor 29-07-2003 19:28

Citaat:

dyfusica schreef op 29-07-2003 @ 20:24:
en welke is denk je beter voor mij

(ik heb een kruitvat, Etos , dirx en gewone apotheek in de buurt)

De krachtige versie is krachtiger. :D :p Ik zou even informeren bij de drogist, als ik jou was...of gewoon alle etiketten even lezen ed en kijken wat je denkt dat het beste bij je past.

Ik weet ook niet of je nog andere medicijnen gebruikt...? Volgens mij stond er op de kruidvat site dat SJ-kruid een nadelige werking op bepaalde medicijnen kon hebben (dan dus eerst overleggen met je huisarts). Bij Valeriaan is dat niet zo, volgens mij. Maar dat kunnen ze je bij de drogist wel vertellen en/of het staat op de etiketten/bijsluiters.

Leonoor 29-07-2003 19:31

Citaat:

Kruidvat Sint Janskruid wordt al eeuwenlang gebruikt om zijn kalmerende en opwekkende werking. Dit zonnige kruid kan voor meer geestlijke energie zorgen in tijden van grote drukte of wanneer u zich neerslachtig voelt. Het duurt enige tijd voordat het gebruik van Sint Janskruid daadwerkelijk resulteert in een verbeterde stemming en dient daarom langere tijd gebruikt te worden.
Gebruik van Sint Janskruid kan de werking van geneesmiddelen en de anticonceptiepil nadelig beïnvloeden. Overleg met uw arts/apotheker/trombosedienst alvorens dit product te gaan gebruiken of om met het gebruik van dit product te stoppen.
Citaat:

Kruidvat Valeriaan tabletten zorgen voor ontspanning van een gezond zenuwstelsel en hebben een kalmerende werking. Kruidvat Valeriaan tabletten zijn samengesteld uit het natuurlijke plantaardige extract afkomstig van de Valeriaanwortel.

dyfusica 29-07-2003 19:32

Citaat:

Leonoor schreef op 29-07-2003 @ 20:28:
De krachtige versie is krachtiger. :D :p Ik zou even informeren bij de drogist, als ik jou was...of gewoon alle etiketten even lezen ed en kijken wat je denkt dat het beste bij je past.

Ik weet ook niet of je nog andere medicijnen gebruikt...? Volgens mij stond er op de kruidvat site dat SJ-kruid een nadelige werking op bepaalde medicijnen kon hebben (dan dus eerst overleggen met je huisarts). Bij Valeriaan is dat niet zo, volgens mij. Maar dat kunnen ze je bij de drogist wel vertellen en/of het staat op de etiketten/bijsluiters.

hmm ja.. Anders ga ik wel even googelen, ik hou er niet van in de winkel lang te staan, zeker als er een rij mensen achter me staat

ik ben net gestopt met de medicijnen en de pil

Leonoor 29-07-2003 19:33

Citaat:

dyfusica schreef op 29-07-2003 @ 20:32:
ik ben net gestopt met de medicijnen en de pil
(y) (Of bevalt het niet?) Dan kan het wat dat betreft dus iig allemaal.

's ochtendsvroeg is het volgens mij vaak het rustigst...of tegen sluitingstijd, maar wisselt... :S

dyfusica 29-07-2003 19:34

Citaat:

Leonoor schreef op 29-07-2003 @ 20:31:
ontspanners zijn wel lekker maar die hielpen bij mij geloof ik niet echt veel (heb dr al 2 gehad en een slaapmiddel)..

Maar ik weet wel dat ik dr rustiger van word en alles minder heftig dus dat is zowieso wel goed.. En als ik een beetje suffig ben heb ik hopelijk ook minder last van de indrukken

dyfusica 29-07-2003 19:37

Citaat:

Leonoor schreef op 29-07-2003 @ 20:33:
(y) (Of bevalt het niet?) Dan kan het wat dat betreft dus iig allemaal.

's ochtendsvroeg is het volgens mij vaak het rustigst...of tegen sluitingstijd, maar wisselt... :S

het is heerlijk.. Ik voel echt alsof ik mijn energie weer terugheb (ok dat is overdreven maar ik voel het wel, de pil maakt niet zo veel verschil, alleen vergat altijd in te nemen dus nu hoef ik daar niet meer aan te denken)

Ja, ga denk ik wel vroeg, moet toch nog langs de bieb dus het zal wel de etos worden:)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:40.