![]() |
[HD] Volledig uitlezen S.M.A.R.T-status en kriteria
Is er software die dat kan? Heb al even gezocht op Google, maar kon zo snel niets vinden. Of heb op de verkeerde woorden gezocht natuurlijk.
Either way; ik zit namelijk met een Maxtor D740X 40GB die een S.M.A.R.T.-status BAD krijgt tijdens 't posten. Wanneer ik het systeem doorstart en vervolgens met SpeedFan de status uitlees, zie ik alleen een error bij de Seek Error Rate; en dat zou wel eens verband kunnen hebben met een paar bad sectors die 't ding heeft -- heeft de schijf al langer last van, maar nooit die BAD-status. Anyway, ik wil dus àlles weten over wat er allemaal gemonitord wordt door S.M.A.R.T. en hoe ik dat op m'n schermpje krijg. Op die manier hoop ik een beetje inzicht te krijgen op wat ik kan verwachten. Hoe ga ik dat doen? |
Drive Health
Is niet gratis, maar geeft wel waarschuwingen over de verwachte/geschatte sterfdatum van je HD. Download anders eens Powermax, als die een errorcode geeft kun je daarmee je harde schijf RMA'en bij Maxtor. Dat kan HIER |
Aida32 kan dat (en nog veel meer).
|
Citaat:
Met de RMA'tjes wil ik nog even wachten, ik wil eerst zelf weten wat d'r ongeveer aan de hand is :) -- Bedankt voor de moeite though! |
Citaat:
Nu ik vermoedelijk alle S.M.A.R.T. gegevens zie, is er niets raars in te ontdekken. Alles valt in de juiste waardes volgens AIDA32. Misschien heeft de schijf alleen opstartproblemen? Met opspinnen? Moet ik daarvoor RMA aan gaan vragen? |
Powermax draaien, en als die problemen geeft direct RMA'en. Zonder Powermax error lukt het vaak niet eens.
|
Citaat:
|
Dat is factory recertification, betekent dat niet dat er ook geschreven wordt naar de drive en dus mogelijk dataverlies?
Zal wel niet, maar hm. :) Factory recertification is ook niets meer dan een surface scan, waarbij je dus naar bad sectors zoekt. |
Citaat:
|
Oke
|
Nou, ik snap d'r geen snars meer van. Ik krijg de foutmelding tijdens de POST niet meer. De grote checkup laat ik dan ook maar achterwege; ik zie 't allemaal wel.
Bedankt voor de hulp iedereen en Enlightenment, hang hier maar een van je mooiste sloten aan :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05. |