![]() |
Het uiten van stress
Ik zit te twijfelen of ik dit topic op psycholgie of op L&G moet plaatsen. Maar omdat de aard van het probleem toch psychisch is, heb ik gekozen voor Psychologie.
Ik heb de laatste 2 jaar veel last van verkoudheden maar ik heb een patroon ontdekt. Ze komen altijd op als ik in een gespannen situatie zit. Voorbeeld: Gistermiddag was er niets aan de hand. Er gebeurt iets waardoor ik niet lekker in m'n vel zit en vandaag loop ik te niezen, keelpijn, pijn in m'n zij en meer van dat soort ongein. Nu zou natuurlijk de makkelijkste oplossing zijn: vermijdt spanning. Maar helaas, zo zit het leven niet in elkaar. Heeft iemand een idee hoe ik mijn verkoudheden tot een minimum kan beperken? |
Ik denk niet dat er wat aan te doen valt. :o
|
Misschien iets van leren ontspannen en dingen op een andere manier leren uiten ofzo...? En eventueel je weerstand verhogen (voldoende en gezond eten, zorgen dat je genoeg vitaminen ed binnen krijgt enzo en eventueel bv. iets van echinea force)...om verkouden te worden moet je toch een virus binnen krijgen en die krijg je meestal binnen als je weerstand lager is...en stress kan volgens mij best je weerstand verlagen.
|
Anders leren omgaan met stressvolle situaties?
|
Anders leren omgaan met stress is inderdaad een goede oplossing. Normaal praat ik er niet zoveel over maar nu ik alles heb opgeschreven wat me dwars zit (en verstuurd :o) is de verkoudheid een stuk minder.
En misschien moet ik toch meer fruit gaan eten. Ben al begonnen met conditie opbouwen zeg maar. bedankt voor het advies (y) |
Best raar eigenlijk, dat die verkoudheid zo kort op de stressvolle situatie zit. Ik bedoel, dat de verminderde weerstand dan zo snel intreed en meteen verkoud geeft. :confused:
Maargoed, best vervelend lijkt me. 2 ons groente en 2 stuks fruit dan maar......;) |
Citaat:
|
ik heb ong t zelfde alleen bij mij is t een stuk erger.. ik kan totaal niet tegen spanningen en word dr echt heel ziek van.. Wat ik draan doe, hmm tja.. geen spanningen opzoeken, vermijden en zoveel mogelijk tussedoor ontspannen
|
Als die verkoudheid door spanningen komt heeft het allemaal niets met weerstand te maken, maar met iets wat tussen je oren zit. Er valt daar weinig aan te doen. :)
|
Verkoudheid is een virus, iets wat mensen gauw lijken te vergeten of gewoon niet weten. Men denkt dat je door een lage weerstand eerder kans hebt op een virus, maar dit is zelfs nog nooit bewezen...
|
Citaat:
Wat je er aan kan doen weet ik niet, hoestdrankje nemen? Ik smeer mijn benen dan gewoon iets meer in. Ook niet te veel proberen te stressen en ontspan je op tijd. |
Citaat:
als het dus geestelijk niet goed gaat (spanning), kan het lichamelijk ook minder (verkoudheid) gaan. Ik heb er zelf ook last van, met spanning ed krijg ik ook meer last van eczeem, hoofdpijn ed. En reageer ik heftiger op allergieën dan anders. (soms) |
Ik ken het verschijnsel ookwel, als ik last heb van spanningen krijg ik ook last van huidirritaties. Medicijnen kunnen het wel een beetje minder erg laten worden, maar uiteindelijk krijg je het toch in meer of mindere mate. Er valt dus niets tegen te doen, maar je kunt de verschijnselen in zekere mate iets onderdrukken.
Maar het blijft elke keer weer komen. Weestand opbouwen zal dus niets helpen tegen de verkoudheid, iets nemen op het moment dat het opkomt kan wel helpen. |
Ik heb ook allemaal van die rare lichamelijke klachten, die volgens mij door stress komen, waar ik niet eens van op kijk trouwens.
|
Is het zo dat als je gespannen bent dat je dan minder goed eet ofzo waardoor je weerstand daalt en dus verkouden wordt? Als dat zo is zou je op je eetpatroon kunnen gaan letten. Als het niet zo is is het misschien een goed idee om vitamine C pilletjes of een multivitaminepreparaat te gaan slikken als je gespannen of gestresst bent. Je kan natuurlijk ook meer verse groente en vers fruit eten ipv pilletjes als je maar zorgt dat je vitamine C binnenkrijgt. Dat werkt bij mij altijd goed tegen verkoudheden.
|
Citaat:
maar goed, zodra ik dus bespreek wat me dwars zit en het opgelost wordt, gaat ook mijn verkoudheid weer heel snel weg. 2 dagen geleden had ik keelpijn, hoofdpijn en weet ik het wat, nu is het probleem bijna helemaal opgelost en de keelpijn en hoofdpijn zijn weg. |
We moeten er gewoon mee leren leven :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:30. |