![]() |
Vegetarisme - vanuit een religieuze overweging
De volgende tekst kwam ik tegen op een ander forum.
Jewish Vegetarianism -- Theological Perspectives on Judaism and Vegetarianism The Jewish Vegetarian Ideal Jewish vegetarianism is a philosophy and lifestyle, based upon Jewish teachings and mandates, that prescribes a diet centered on grains, vegetables, fruits, nuts, and seeds and that proscribes the consumption of all animal flesh, including that of fish and fowl. Many well known Jews have followed a Jewish vegetarian lifestyle. Rabbi Abraham Isaac Hakohen Kook, the first chief rabbi of modern Israel, considered vegetarianism to be the ideal, the ultimate peace between mankind and the rest of the animal kingdom. He felt that in the Messianic Age, as prophesied by Isaiah (XI:7), we would all be vegetarian again and the only sacrifices offered would be the mincha sacrifice, which was of vegetable origin. Although there is some debate regarding Rav Kook's consistency in following a vegetarian diet, Rabbi She'ar Yashuv Cohen, the current Chief Rabbi of Haifa, has written, "I myself, am a vegetarian, following in the footsteps of my late father, the saintly Nazir of Jerusalem [Rabbi David Cohen], and his teacher, the saintly first Chief Rabbi of Israel, Rabbi Avraham Isaac Hacohen Kook." Other well known Jewish vegetarians include Rabbi David Rosen, former Chief Rabbi of Ireland, the late Rabbi Shlomo Goren z"l, Chief Rabbi of Israel, and Avraham Burg (vegan - strict vegetarian), the youngest and only religious person ever to be elected Knesset Speaker, whose diet reflects his respect for the sanctity of all life. Thus, Jewish vegetarianism has had many prominent adherents. In the ideal state of Gan Eden (the Garden of Eden), mankind is described as being vegetarian, and this state persisted until after the Flood in the time of Noach. In Bereishit, perek aleph, pasuk kaf"tet (Genesis I:29), God told Adam and Chava (Eve) that He had given them all of the seed-bearing plants and fruits as food. The Gemara (Sanhedrin 59b) declares, "Rav Yehuda said in the name of Rav, 'Adam was not allowed to eat meat,'" citing the above pasuk (verse) from Bereishit. Almost all of the subsequent commentators agree with this assessment. |
Om die reden, het welzijn van de dieren, ben ik al m'n hele leven vegetarisch, net als m'n ouders, zussen, neefjes, en m'n (overleden) oma.
Pas geleden ontdekte ik dat er daarnaast nog een religieuze motivatie is. :) Nog een extra reden, en een extra overtuiging dat ik het juiste pad gekozen heb. |
Een veel gebruikt argument van een religieuze persoon om wél vlees te eten is dat God de mensen de dieren tot gebruik gegeven heeft, echter, wil ik, als wij ervan uitgaan dat God de mensen de dieren gegeven heeft, dat liever in het licht zien van de uitspraak van Gandhi: "The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated."
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
maar ik zou niet willen zeggen dat '"wij" een klein rotlandje zijn', ik ben mij immers niet gewoon bij de mensen die de maatschappij zo maken als ze is aan te sluiten. |
Citaat:
|
En ziet! Mijn ouders hangen de joodse religie aan en zijn beide vegetariër! (een rechts, overigens :cool: )
|
De theologische benadering vind ik overigens uiterst bekoorlijk. Zelf meende ik ook altoos dat, als er een Eeuwige is die dit al vervaardigd heeft, hij, daargelaten of hij een wezenlijke onderscheid tussen mens en dier bedoelde, kennelijk zulke verhoudingen geschapen dat de mens zich in een positie bevindt van waaruit hij de dieren straffeloos kan maltraiteren. Zij die dit doen, betonen zij zich niet waarlijk harteloos? Waardig, zou ik zeggen, de toorn Gods!
|
Ik vind mijn eigen redenen om geen vlees te ten goed genoeg. Een op religie gebaseerd autoriteitsargument is naar mijn mening volstrekt overbodig.
Ik ben dan ook extreem eigenwijs. |
Oh, mee eens. Maar je weet hoeveel invloed ikonen kunnen hebben binnen een religieuze gemeenschap.
|
Leuk. Gelukkig geloof ik niet en ben ik een groot fan van de Burger King. (y)
|
ik ben joods, gelovig, en ik ben ook vegetarisch.
maar dat heeft totaal nix met elkaar te maken, wat hierboven staat vind ik eigenlijk maar een beetje onzin. Het jodendom stimuleert vegetarisme helemaal niet. |
Binnen het jodendom bestaat er niet iets als uit religieuse overweging vegetarisch zijn, dat is iets wat je uit eigen overweging doet. Waarom denk je anders dat er slachtrituelen zijn om een dier kosher te slachten?
|
Citaat:
En het is bewezen dat die methode van slachten minder pijnlijk is dan een kogel in het hoofd of een stroomschok, de methoden waarmee gewone Nederlandse dieren worden vermoord. Iemand die uit religieuze overwegingen vegetarisch is, neemt het principe waarop de gehele sjechieta is gebaseerd, namelijk dat een dier geen pijn mag lijden, nog strikter dan iemand die wel (kosher) vlees eet. In de tijd voor de vloed was vlees eten strikt verboden. Waarom het na de vloed toegestaan werd, weet ik niet, zover reikt mijn kennis niet. |
Citaat:
|
Volgens de BBC Science pagina's :) aten onze voorouders helemaal geen vlees. Maar dat dit later wel het geval werd.
Weet niet hoe onze gebitten er toen hebben uitgezien, maar nu hebben we dus snij- en hoektanden en maalkiezen. Doordat we snij- en hoektanden hebben, zijn we in staat vlees in stukken te scheuren. Als je het geloof van de wetenschap aanhangt - en dan met name de evolutietheorie - klinkt het logischer dat je geen vegetarier bent :) Klinkt. Want wellicht hoort t ook bij onze evolutie om tot inkeer te komen en vanuit de ethiek gaan besluiten geen vlees meer te eten. Wat ons dan waarschijnlijk lichamelijk weer zal muteren in een soort dat kan leven zonder vlees (zonder vervanging of kilo's noten, zoals nu noodzakelijk is). Net zoals we pas sinds kort in staat zijn om op volwassen leeftijd koeiemelk te drinken. |
Citaat:
En ik ben niet in staat koeieNmelk (;)) te drinken, ik heb lactose-intolerantie. :p |
k vind t wel mooi, hoe meer redenen om geen vlees te eten, hoe beter.
|
Citaat:
Vanuit het Christendom wordt vegetarisme juist niet aangemoedigd, omdat in de Bijbel staat dat het mag zeg maar... Maar aangezien ik de Bijbel toch niet als het Ware boek beschouw en me niet Christelijk voel, heb ik daar niet zoveel mee te maken:) Maar ik wilde het maar even toevoegen:o |
Citaat:
|
Gatara schreef en drama reageerde als volgt:
Volgens de BBC Science pagina's aten onze voorouders helemaal geen vlees. Maar dat dit later wel het geval werd. Weet niet hoe onze gebitten er toen hebben uitgezien, maar nu hebben we dus snij- en hoektanden en maalkiezen. Doordat we snij- en hoektanden hebben, zijn we in staat vlees in stukken te scheuren. >>Wat niet wegneemt dat het menselijke gebit veel meer overeenkomsten vertoont met planteneters dan met vleeseters. Net zoals de rest van het spijsverteringssysteem. Inderdaad, drama. Nog overtuigender, vanuit fysiek oogpunt bezien, dat de mens geen vlees behoort te eten is, zoals ik wel eerder heb gezegd, dat het mensenlijf niet is toegerust met de instrumenten om dieren te doden. We zijn immers gespeend van klauwen, sterke spieren en afdoende grote, scherpe en sterke kaken om zonder hulpmiddelen dieren zoals varkens en koeien te doden. Bovendien kunnen wij vlees, wellicht een enkele uitzondering daargelaten, rauw nauwelijks aan, vinden we het althans onsmakelijk. Immers, een kip zou men eventueel de nek kunnen omdraaien,...maar er vervolgens de tanden in zetten? Vleeseten is derhalve een erg onnatuurlijke, geforceerde bezigheid, waaraan we, zoals Gatara wél terecht opmerkte, natuurlijk nog de weerzin die het bij geestelijk gezonde mensen opwekt, ik doel dus op het psychische aspect, kunnen toevoegen. |
maar als men dan toch vlees eet, zonder natuurlijke gereedschappen om de prooi te doden, zonder het rauw aan te kunnen, zonder het gebit ervoor te hebben
dan hebben we dat toch helemaal niet nodig om vlees te eten? |
Citaat:
|
Citaat:
(Vooral die laatste zin. ;)) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:11. |