![]() |
[PC]Valt steeds uit.
Hi mijn pc valt geregeld uit. De monitor valt dan weg en ik kan dan niks meer doen. Aan/uit en reset knop reageren ook niet, dus moet hem achter uitschakelen.
Als ik hem dan weer aan doe, dan valt hij vaak uit tijdens het booten. En soms haalt hij het tot het windows xp welkoms scherm en dan weer uitvallen. Ook komt er een soort sissend geluid uit waarschijnlijk de processor. De koelings aluminium van de proc wordt ook ontzettend heet. Dus ik dacht dat het misschien aan de temp ligt dat hij uitvalt. Nu doet mn pc het weer ff. En ik hoor ook niet meer het sissend geluid, maar af en toe heeft hij dan die bovengenoemde kuur. En dan moet ik hem een half uur ofzo uitlaten voordat hij weer normaal functioneert. |
Is het dan misschien eens interessant als je vertelt wat voor processor je hebt en wat de temperatuur van die processor is? :)
Mocht je temp inderdaad te hoog zijn, laat dan het zijpaneel van je computer even open, zodat de airflow een stuk beter is. |
het is een amd athlon thunderbird 1.1hgz.
en ik heb de kappen er inderdaad afgehaald en ik had ook van die plastic ijblokken in een vrieszakje op mijn processor gelegd en daarna starten maar toch viel hij uit, En de temp weet ik niet, hoe kan ik die meten dan? |
In het BIOS en met MBM:
MBM 5.3.2.0: http://mbm.livewiredev.com/download/MBM5330.EXE http://www.tweakers.net/meuktracker/4225 |
Citaat:
Je kunt natuurlijk wel je zijpaneel eraf halen en dan een ventilator je kast in laten blazen (y) |
Ik heb MBM gedownload (voor mijn uitvalprobleem in ander topic), maar deze slaagt er blijkbaar niet in ergens temperaturen te vinden. Hij geeft voor alles 0°, en dat lijkt mij net iets te weinig :). Moet ik nog iets instellen of zo?
|
Citaat:
Probeer anders SpeedFan. Minder te configureren, maar kan ook temperaturen, voltages en SMART waarden uitlezen, en dat zonder in te hoeven stellen. |
ik heb mbm5 ook geinstalleerd, maar hij geeft ook voor alle sensors 0 aan. Ik weet alleen niet waar je die moet instellen.
Maar het is raar dat er eerst zo een raar sissend geluid uit mn proc kwam en nu niet meer. |
Ik heb CPUcool gedownload nu en die geeft wel temperatuur. Hele tijd rond de 55°, ook na afspelen van film op hoge kwaliteit, wat naar verluid erg belastend is voor processor.
Tot zover :) |
Citaat:
En tevens hoe het komt dat dan de CPU temperatuur met zo'n 5 tot 10 graden naar beneden gaat. |
Jongen en meisje, lees de documentatie die bij MBM zit!
Daarin staat dat je inderdaad eerst de sensors moet configureren. Ga naar de settings en klik op temperatures. Bij Sensor 1 kies je daaronder de 1e sensor, sensor 2 de 2e sensor daaronder, etc. Als je ze allemaal hebt gehad, druk je op apply. Ga nu naar de dashboard, waar je sensors allemaal staan. Zoek de sensor op die tussen de 40 en de 65 graden zit, dat is je CPU, dan is er eentje minder warm, 20 tot 40, dat is je system temp (Northbridge diode). Vervolgens kun je je CPU op sensor 1 zetten en je Northbridge op sensor 2. Bij CPU geef je aan dat hij de sensor in de system tray moet weergeven, en kun je high temperature alert instellen (hoeft niet). Nu zie je in je system tray (waar al je icoontjes staan) o.a. het icoontje van MBM, met b.v. het getal 52 erin. Dan is je processor dus 52 graden. @Squid: 55 graden is erg warm. Ga eens een spel spelen ofzo en sluit het dan af en kijk meteen hoe hoog je temperatuur dan is, dan weet ik je temperatuur onder hoge belasting van je processor. |
Citaat:
Denk dat je CPU-temperatuur dan wel een paar graden hoger ligt, zeker met dit weer. Citaat:
Het hangt van de omstandigheden en van je kast af wat beter is. Heb je een standaard-PC'tje met maar één fan op de voeding, dan zou ik met dit weer je case open laten. Heb je een zwaar gemodde kast met vier fans en een perfecte airflow, dan zou ik je kast dichtlaten. Anders hebben die fans namelijk totaal geen zin. |
Ja dat klopt. Als je heel veel fans erin hebt, kun je beter je kast openlaten. Maar wie heeft dat nou? Veel mensen willen niet met dat lawaai opgescheept zitten.
Goed, dus er zit 1 fan in en misschien wel 2. Als je je kast openhaalt, zal de temperatuur van de omgeving van je CPU heatsink ongeveer gelijk zijn dan de ambient temperatuur van je kamer. De warme lucht rond je moederbord wordt weggenomen. Natuurlijk is er nog steeds sprake van airflow. De CPU fan zuigt lucht aan, en komt er via de heatsink weer uit. Het is inderdaad zo dat je zodoende valse lucht binnenkrijgt, maar ik denk een stuk minder dan met je kast dicht en een beperkt aantal fans. In de meeste systemen die ik zie, ook moderne, zit overigens helemaal geen fan in de kast. Alleen op processor heatsink, videokaart en de fan van de voeding (die dus ook de lucht afzuigt). |
thnx voor de uitleg enlightenment.
Mijn cpu is 55-57 graden. Terwijl ik nu alleen aan het forummen ben. Ik probeer later wel even 3d spellen en films te draaien. |
mmm als ik email check met outlook, loopt hij al op tot 61 graden. Is dat veel?
denk dat het door het weer komt pffffffff |
Ja dat is teveel. Wat voor CPU koeler heb je? Je kunt denk ik beste een nieuwe kopen, een goede met een koperen basis maar toch relatief stil.
GlacialTech is goed maar niet duur, en verder moet je maar kijken wat er zoal is dat je goedkoop kunt kopen. Er vanuitgaand dat de temperatuur rond je processor wel ok is, maar dat zal wel als je je kast open hebt. |
Of je doet zoals ik net heb gedaan: kast open en er een ventilator op gezet. Idle temperatuur al snel 5 graden gedaald :D
|
me cpu is nu weer rond de 55
ligt aan het weer denk ik, me pc staat haast in de zon, nu is het wat koeler hier. Eergister was het hot buiten en toen liep ie op tot 70 :eek: maar nog bedankt voor de tips |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:55. |