Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eten & Drinken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=62)
-   -   Centrale Thema: Ontdekkingen op vakantie (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=558982)

murwari 05-08-2003 10:38

Centrale Thema: Vakantievoer

Heb je nieuwe, vreemde, verassende dingen leren eten op je vakantie? Dingen die bij ons niet bekend zijn maar echt typisch zijn in bepaalde vakantiestreken? Heb je er dan ook nog een receptje van?

Deel ze vooral met ons, en vermeld natuurlijk ook even uit welke streek deze misschien wel overheerlijke gerechten komen!

:)

Daantje_0705 05-08-2003 11:13

Bruschetta uit Toscane:

je hebt nodig:
- ciabatta of stokbrood
- olijfolie
- knoflook uit de knoflookpers
- verse tomaten

Gril het brood in de oven of rooster het in een broodrooster, giet er daarna flink wat olijfolie over en wrijf het is met de knoflook. Snijd de tomaten in stukjes en doe die erover heen met wat basilicum.

Dunno 05-08-2003 21:18

nice!!
krijg dr honger van!

helaas ga ik nie op vakantie
duz kan ik jullie ook geen recept geven :(
maybe next time

Keyser Saus 07-08-2003 13:33

Paëlla.

Het is best wel bekend maar in Nederland krijg je het niet echt vaak te eten, en als je het krijgt is het vaak niet 'de echte'. Ik heb paëlla gegeten in Spanje en vond het echt heerlijk. Al die schaaldiertjes die je lekker moet openmaken en uitzuigen ed. :)

de ijsprinses 08-08-2003 12:44

Kruskovac is toch wel echt een drankje uit Kroatie. mega zoet, sterk (25%) en lekker. tenminste, dáár is het lekker, hier een stuk minder.

de ijsprinses 08-08-2003 12:46

Citaat:

Daantje_0705 schreef op 05-08-2003 @ 12:13:
Bruschetta uit Toscane:

je hebt nodig:
- ciabatta of stokbrood
- olijfolie
- knoflook uit de knoflookpers
- verse tomaten

Gril het brood in de oven of rooster het in een broodrooster, giet er daarna flink wat olijfolie over en wrijf het is met de knoflook. Snijd de tomaten in stukjes en doe die erover heen met wat basilicum.

als je vleestomaten gebruikt: met een mes een kruis snijden in de schil dan laten weken in warm water zodat de schil loslaat. die eraf halen, de tomaat in 4en snijden en de binnenste troep eruit halen. wat je overhoudt in kleine stukjes snijden en gebruiken voor de bruschetta (y)

Miracle 11-08-2003 13:50

Calamares :) (y)

[het is turks, maar ik heb het gegeten in Spanje, het zijn gefrituurde inktvisringen. Klinkt vies, maar is best lekker en smaakt niet naar vis oid.]

frozenfountain 12-08-2003 18:59

watermeloensap (y)

Boogie 12-08-2003 21:53

Eigengemaakte en geplukte mosselen gekookt in bier met wat uien en prei op de bodem. Afkomstig van het Groninger Wad.

Another Way 13-08-2003 15:12

Komkommersoep uit Nieuw Zeeland, dat is werkelijk het lekkerste en meest dorstlessendste wat je op een warme dat kunt drinken.

Smartie 16-08-2003 19:13

Het is hier wel bekend, maar had het nog nooit gegeten: passievruchten.

Iets totaals onbekend in Nederland, komt uit Oeganda: Matoke (bakbanaan). Lijkt een beetje op aardappel maar je moet het leren eten vond ik.

Daan 23-08-2003 21:43

Truffels
Ik was in de Perigord-noir in Frankrijk en daar worden die dingen gevonden. best lekker eigenlijk.

sientjuh 24-08-2003 14:54

nouw kom dan maar met al die recepten :P

Ik heb kaktussap gedronken, vondet heel lekker :D Kwam uit een pakje dus heb ook niet het recept :S Het leek een beetje op peer...

€v€li€n 27-08-2003 18:05

Heb in curacao een keer leguaan gegeten .. was eigen wel lekker .. wel veel kleine botjes

Bij gebrek aan leguanen in nederland hoeft er ook geen recept bij neem ik aan :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:49.