![]() |
De ruimte nabootsen
Ik had laatst gehoord dat astronauten hier op Aarde worden getraint in kamers waar men de ruimte kon nabootsen? Is dit werkelijk waar dat je gewichteloos in een kamer kan gaan zweven zonder dat je in de ruimte bent? En als het waar is, hoe kunnen ze de zwaartekracht dan veranderen, en als je het lichter kunt maken, kun je het dan ook zwaarder maken?
|
Ik wist het niet, maar ik kan me iets voorstellen bij een lift die naar beneden dondert van heel hoog ofzo; net zoals ze paraboolvluchten maken met een vliegtuig? Hmm maar dan moet die lift misschien wel erg hoog zijn... Geen idee dan. :)
|
Ik ken een rakettenbouwer (bij de Nederlandse Vereniging voor RUimtevaart) :) ik zal t m vragen ;)
|
Oke bedankt.
|
Zwaarder maken kan idd, door in een centrifugeding te gaan zitten. Je zit dan in een soort cabine aan een arm die dan heel hard rond gaat draaien, je ervaart dan zgn. g-krachten op je lichaam. 1 g staat gelijk aan je eigen lichaamsgewicht, wat je dus normaal ervaart. 2 g is twee keer je lichaamsgewicht. Je voelt hetzelfde als je in een achtbaan zit of in de auto en je in een bocht tegen de kant wordt aangedrukt. :)
Gewichtloos maken doen ze o.a. door onder water in speciale pakken te gaan. Dat lijkt al sterk op gewichtloosheid. Verder weet ik niet zo gauw of ze daar nog andere methodes voor hebben. Daarvoor moeten we maar op Gatara wachten. :P:) |
Antwoord:
"Training van astronauten is erg uitgebreid en langdurig. Gewichtsloosheid in kamers nabootsen is helaas niet mogelijk. Gewichtsloos kun je alleen zijn in de ruimte of gedurende een paraboolvlucht met een vliegtuig (max 30 seconden). De beste manier om gewichtslooshied op aarde na te bootsen is in een zwembad. Als de astronaut daar evenveel weegt als het water blijft hij op een hoogte drijven. Voor ruimtewandelingen wordt er veel getraint in grote bassins waarin levensgrote modellen van ruimteschepen zijn nagebouwd. Zo is er bijvoorbeeld voor de assemblage van het ISS en voor de reparaties van de Hubble Space telescope geoefend. Ik weet niet waar het verhaal van gewichtloosheid in kamers vandaan komt, maar ik denk dat de vraagsteller een plaatje heeft gezien van een paraboolvlucht in een vliegtuig en zich niet heeft gerelasieerd dat dit in een vliegtuig was." |
je hebt ook kamers waarin je in een soort stoel zit die kan bewegen maar de kamer om je heen kan ook bewegen dus je weet soms niet wat er dan precies beweegt, daarmee trainen ze ook atronauten.
|
Ik weet dat voor de kust van Florida een "onderwaterstation" is waar astronauten zitten om in gewichtsloosheid te oefenen.
Ze trainen in het water natuurlijk, niet in het station zelf. ;) |
Citaat:
|
dat water zit daar wat in ofzo ? want normaal is de massa per/m3 minder dan de massa van een mens per/m3
|
Citaat:
Ik denk dus dat ze dan ook lood nodig hebben om niet de stijgen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
das tog logisch
euh hoe zit dat? H - H ? maar waarom duwen ze die dan weg? |
DNo, mss omat ze geen bindingen meer kunnen aangaan H heeft 1 valentie elektron
|
Citaat:
:o Ene er bestaan geen geladen moleculen, het is alleen mogelijk dat er in een molecuul een ladings verschil bestaat. |
Citaat:
Maarre.. nooit gehoord van hydrofoob/hydrofiel? Dipoolmoleculen? Werking van zeep? Daar doelde ik namelijk op ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Is het in theorie wel mogelijk om de zwaartekracht op te heffen? of is het gewoon een leuk idee, maar meer niet?
|
Wat ik me afvroeg,
Als je onder water bent, en je gaat wat wild met je armen bewegen, dan beweeft je lichaam mee, je kunt dus zwemmen. Ik neem aan dat dat in de ruimte niet kan (nee toch, daar is toch geen wrijving?). Hebben ze daar iets op gevonden in dat zwembad? |
Citaat:
|
Citaat:
|
De manier waarom je je in de ruimte beweegt is je af te zetten tegen iets anders, of jezelf vooruit te trekken.
Je kan ook nog bewegen met een straalpak. :) |
of een moonbuggy ;)
|
Dat kan je allen op planeten gebruiken, maar niet in de "vrije" ruimte :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maargoed, ik begrijp wat je bedoeld, en ik denk dat ze daar moeilijk iets op kunnen verzinnen in een zwembad.... |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:36. |