![]() |
[XP]progjes prive maken
Ik ben hier nu bezig met de multi-user functie in te stellen voor win XP en ik wil dat m'n broertje niet overal bij kan. Ik weet dat je alles via de standaard private folder kunt beveiligen, maar nu wil ik dat ook op m'n andere partities kunnen. Het lijkt er alleen op dat dat niet lukt.
Ik wil dus eigenlijk zorgen dat m'n broertje bepaalde games, partities en programma's niet kan gebruiken zonder deze naar m'n private op c:\ te hoeven verplaatsen... Ikzelf ben er nog niet achter gekomen hoe... |
Rechtsklikken op de map en dan kijken op de "Delen"-tab.
|
Die had ik ook gevonden, maar ik kan de keuze "make this folder private" niet selecteren, dus misschien weet iemand waar dit aan ligt?
|
permissions veranderen. rechtermuisklik op een .exe bestand, dan naar properties, dan naar security, dan op Users (computernaam\users) en dan Read & Execute uitvinken.
|
Citaat:
Dan ga ik dat eerst even doen ;) |
als je je broertje bepaalde toegang wil ontzeggen, zal hij toch onder een andere naam moeten inloggen ja. zorg dat je broertje een gewone User is (evt Power User)
(kneem aan dat jij zelf Administrator privileges hebt) |
Citaat:
|
Bedankt in elk geval, ik ga partitionmagic maar eens laden.
Mijn c:\ is nu 2.4 GB groot en ik heb er ALLEEN win XP op staan (zelfs geen program files van andere programma's) |
en hij is vol? :D minder
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
gwoon zelfde menuutje (rechtermuisklik -> security) op een map die je wil beveiligen, dan Users en dan List folder contents disablen..
|
Cursusje Microsoft nodig :D
Als syeteem-goeroe is t eerste wat in me opkomt: 'policies' Maar ja, hoe leg je dat uit in 3 zinnen.... niet dus... M.a.w. een afdoende antwoord op je vraag is niet in 1 topic uit te leggen. Wellicht is 't 't makkelijkst om de te restricteren user iedere toegang tot de 'program files'' map te ontzeggen middels NTFS permissies. (er van uitgaande dat je die hebt en dus geen FAT32) Ietwat gracieuzer is het om een ACL (Acces Control List) aan te maken op basis wat een bepaals UserObject aan Programma's mag draaien. Dit reguleer je middels Group Policies. Ga eens naar Start>>Run en type: 'gpedit.msc' zonder '' met de nodige inspiratie, onderzoeksdrift en google moet je echt een heel eind komen.! :) succes!!! |
Wat je kunt doen:
De privé dingen in je eigen dir plaatsen en password op je account gooien + files private maken. Dan kan hij niet in de documents & settings/jouwnickname/ map, waarin dus ook jouw My Documents staat. Of je maakt een Samba fileserver waarmee je een account voor je broertje en jezelf maakt. Via symbolic links wijs je naar de directories die elk van jullie mogen 'zien'. |
Moet je geen NTFS hebben voor permissions? Verder weet ik er eigenlijk niet zoveel van af.
|
Citaat:
|
Citaat:
Een ACL is ook wel een goed idee, ik wist niet dat dit met xp kon... Trouwens, je bedoelt geen "policies", je bedoelt permissies... |
Citaat:
Dat tweede is ook niet echt wat ik wil. |
Citaat:
De rest is niet te selecteren (make private en een of andere network optie) |
Wacht, ik denk dat ik hem al snap, jullie zeggen gewoon dat ik read-only moet instellen op bepaalde mappen... Kan ik er zelf dan nog wel bij? Als ik admin rechten heb wel ofzo???
Maar ehhm... Ik wil niet dat hij read-only rechten heeft, ik wil dat hij geen rechten heeft. Hidden lijkt me niet de bedoeling of wel? EDIT: Laat deze post maar zitten, ik weet bijna zeker dat jullie dit niet bedoelen, ik kan echter nog steeds geen rechten instellen (en ja, ik heb wel ntfs... Ik heb zelfs nergens meer fat32 op deze pc) |
Citaat:
Maar dat is allemaal niet erg interessant als je maar één desktop hebt. :) |
Citaat:
|
Ik geloof dat ik al zie wat ik niet kan doen. Ik zie alleen een "sharing" tab in mijn folder properties, geen security... Waar kan dit aan liggen? Windows help verwijst me daar namelijk ook naar...
|
Oki :)
|
Citaat:
En ja, nogmaals, ntfs=ja, admin=ja etc. |
Ik heb het eindelijk gevonden, het was gewoon een setting in de folder options (van simple naar advanced)...
Deze is dus afgesloten... |
Simple Filesharing bedoel je ?
|
Citaat:
Op m'n servers doe ik dit gewoon met m'n FTP manager met CHMOD :P Is veel makkelijker... Klotewindows... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:03. |