Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eten & Drinken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=62)
-   -   E nummers (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=562724)

WanderingStar 09-08-2003 16:01

E nummers

wat betekenen die E nummers bij de ingredienten?

xxx Sanne

Quiana 09-08-2003 16:16

Citaat:

E-nummers zijn door de EU goedgekeurde hulpstoffen.
Van levensmiddelen wordt verwacht dat ze een bepaalde houdbaarheid en kwaliteit hebben. Hieronder vallen onder andere de kleur, de houdbaarheid en het uiterlijk. Door het lange bewaren kunnen enkele van deze eigenschappen geheel of gedeeltelijk verloren gaan. Om deze eigenschappen te bewaren worden zogeheten hulpstoffen of additieven toegevoegd. Het is echter niet toegestaan om gebreken aan levensmiddelen te maskeren ! Deze hulpstoffen worden in diverse categoridn ingedeeld, zoals kleurstoffen, anti-oxidanten en conserveermiddelen.

Om toegepast te mogen worden, moeten additieven aan strenge eisen voldoen. De stoffen zijn/worden uitgebreid getest en gesteld kan worden dat het hier gaat om de best onderzochte stoffen in onze voeding. Additieven mogen ook niet zomaar worden toegevoegd, per additief wordt gekeken wat de mogelijke toepassingen zijn en wat de maximale dosis is die toegepast mag worden. Stoffen die veilig zijn bevonden voor de vastgestelde toepassingen kunnen een E-nummer krijgen. Dit nummer is feitelijk een kwaliteitskenmerk, het geeft aan dat de stof goed is onderzocht in de gebruikte toepassing.
Bron

:)

SisterOfMercy 09-08-2003 19:39

Jaja, veilig.
Het overgrote deel van die dingen zit erin om iets makkelijker te kunnen maken of bijvoorbeeld de smaak te versterken.

In bijna alles zit E621, natriumglutaminaat, wat niet schadelijk is in kleine doses.. Maar omdat het bijna overal inzit.. tsja.. Ook een typische smaak, die je heel erg gaat herkennen. Je proeft niet meer de originele ingredienten, maar de E621.
Bij de smerigste toetjes van Nederland, mona, moet je ook niet verwachten dat je framboos proeft. Gewoon een of andere smaakstof, die ook nog eens erg smerig is.

Er zijn van die boekjes te koop, bij de slegte bijvoorbeeld, wat een soort naslagwerkje is voor E nummers. Eerst wordt uitgelegd bij welke bewerkingen welke soort stoffen gebruikt worden. Dan komt de lijst met E nummers, met daarin wat informatie over die E nummers. De naam, etc, toepassingsgebied. Een aantal zijn ook wettelijk niet meer toegestaan. Ook staat er bij of je ze het beste kunt vermijden of niet. Een aantal stoffen wordt er namelijk van verdacht bepaalde aandoeningen te kunnen veroorzaken.
Nu zal je zeggen: "anders zal het toch wel verboden zijn?".. Nou, iedere dag wordt er weer iets ontdekt, en de mensen die het uiteindelijk verbieden kan het over het algemeen niet zoveel schelen. Het is toch geld wat het kost, dus dan proberen ze het zo lang mogelijk uit te stellen. (Kijk maar naar het verleden)..

LittleStar3 09-08-2003 21:23

Waar je ook kunt kijken voor een uitleg van de E-nummers is
http://www.voedsel.net/e/vraag1.htm
Hier staan alle E-nummers op een rijtje, met uitleg erbij zoals of het een kunstmatige of een natuurlijke stof is, in welke producten je deze stof kunt vinden. En bij sommige staat er ook bij welke bijwerkingen ze kunnen hebben.

WanderingStar 10-08-2003 12:23

Dankjewel allemaal :)

Yab-Yum 17-08-2003 11:38

Als er veel E-nummers ergens in zitten eet ik t niet.

Nieni 17-08-2003 18:40

Citaat:

kaasstaafje schreef op 17-08-2003 @ 12:38:
Als er veel E-nummers ergens in zitten eet ik t niet.
Waar ligt jouw grens van 'veel''?

drama 25-08-2003 17:02

Ik eet geen E-nummers waar dieren voor gebruikt worden.

Qamra 25-08-2003 17:10

Citaat:

Nieni schreef op 17-08-2003 @ 19:40:
Idd... En dan nog; bietenrood (gewoon en exract van bieten...) heeft ook een E-nummer (E162 om precies te zijn).. Zo zijn er nog veel meer natuurlijke kleur/geur en smaakstoffen met een E-nummer. Eet je die ook niet, alleen maar omdat het een letter en een cijfer heeft? Want soms staat er gewoon "bietenrood" in de ingrediëtenlijst. Eet je het dan wel ineens?

moet je nou niet net als ik weer allergisch zijn voor sommige van die natuurlijke stoffen als cochinelle :rolleyes:

ShootingStar 26-08-2003 09:17

Citaat:

WanderingStar schreef op 09-08-2003 @ 17:01:
wat betekenen die E nummers bij de ingredienten?

xxx Sanne

wist je dat echt niet?? :rolleyes:
hihi
xxx voor mijn bf!!!

Yab-Yum 26-08-2003 10:09

Citaat:

Nieni schreef op 17-08-2003 @ 19:40:
hmm ik ga ze niet tellen ofzo, maar als ik gewoon zie dat er rotzooi in zit hoef ik t niet, meestal

Yab-Yum 26-08-2003 10:10

Citaat:

Qamra schreef op 25-08-2003 @ 18:10:
Idd... En dan nog; bietenrood (gewoon en exract van bieten...) heeft ook een E-nummer (E162 om precies te zijn).. Zo zijn er nog veel meer natuurlijke kleur/geur en smaakstoffen met een E-nummer. Eet je die ook niet, alleen maar omdat het een letter en een cijfer heeft? Want soms staat er gewoon "bietenrood" in de ingrediëtenlijst. Eet je het dan wel ineens?

moet je nou niet net als ik weer allergisch zijn voor sommige van die natuurlijke stoffen als cochinelle :rolleyes:

Ik weet wel dat sommige niet ongezond zijn, maar ik heb geen zin om ook nog uit te zoeken waar ieder nummertje voor staat. Over het algemeen is t wel duidelijk als er weet ik veel hoeveel nummers staan en aroma's en kleurstoffen en bla bla.

TechXP 26-08-2003 10:17

Citaat:

drama schreef op 25-08-2003 @ 18:02:
Ik eet geen E-nummers waar dieren voor gebruikt worden.
alle e-nummers zijn op dieren getest. (om de 5 jaar worden ze getest heb ik gehoord)

TechXP 26-08-2003 10:18

Citaat:

Qamra schreef op 25-08-2003 @ 18:10:
Dat is geloof gemalen rode luizen

Qamra 26-08-2003 13:49

Citaat:

TechXP schreef op 26-08-2003 @ 11:18:
Dat is geloof gemalen rode luizen
Het is idd een rode stof uit luizen..

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:00.