![]() |
Hoe leer ik een gansch boek?
Dag allemaal,
Toen ik vijftien was schopte men mij van de HAVO en nu, krap zes jaar later ga ik een poging doen om alsnog toe te treden tot het HBO. Gezien mijn leeftijd kom ik nèt in aanmerking voor de 21+ toelatingstoets, die uit drie vakken bestaat. Engels en Nederlands zijn beslist geen probleem maar ik moet ook Bedrijfseconomie doen en hiervoor dien ik een heel leerboek te bestuderen. Nu is het voor mij al een poosje (lees: zes jaar) geleden dat ik uberhaupt iets hoefde te leren en ik vroeg me af of jullie nog tips hadden omtrent het bestuderen van grote bergen leerstof. In dit geval dus een compleet boek. Hoe doen jullie dat? -x- Ilona |
- In ieder geval niet alles ineens proberen te doen. Dan weet je op het einde niet meer wat er aan het begin stond.
- Maar een samenvatting. Zo pik je voor jezelf de belangrijke dingen eruit en je kan dat nog overkijken. - Probeer waar mogelijk zelf voorbeelden te bedenken. Dus als je een formule moet kennen, vul dan ook zelf wat cijfertjes in. Oefenen dus. Succes :) |
Maak per hoofdstuk een samenvatting met de belangrijkste gegevens. Ga voor je zelf ook echt na 'wat heb ik eigenlijk gelezen en wat was daarvan het belangrijkst?'
Die dingen moet je dus opschrijven om uiteindelijk een uitreksel van het boek over te houden. Lees dit vele malen door en bekijk of je het begrijpt (en misschien er ook wel enige logica in ziet). Je zou ook bij het doorlezen van de samenvatting vragen op een papier kunnen opschrijven die mogelijk gevraagd kunnen worden. Na afloop van het maken van deze vragen kun je dus voor jezelf meerdere toetsen maken en kijken of je de stof wel genoeg beheerst. |
er bestaan voor elk vak kleine boekjes die "Samengevat" heten
daarin wordt de alle examenstof op een rijtje gezet, erg handig om een vak goed onder de knie te krijgen |
Als die samengevat-boekjes echt zo goed waren, zouden ze het achterliggende handboek niet meer voorschrijven.
De beste manier om het te lezen is gewoon integraal. Eerst beginnen met de globale tekst door te lezen, niet moeizaam, gewoon lezen. Niet uit je hoofd stampen. Vervolgens, als je het uit hebt, een samenvatting per hoofdstuk maken op computer of schriftelijk (werkt nog beter). Zelf een samenvattinkje maken, ook al is het maar heel summier, is duizendmaal nuttiger om de stof onder de knie te krijgen dan het lezen van een samenvattingsboekje. Je leert het pas écht beheersen als je ermee bezig bent, dwz. een samenvatting er zélf van maken. |
Kost wel erg veel tijd zo, nareman. Lees het gewoon twee maal door, et voila. :)
|
Met tweemaal doorlezen ken ik geen compleet boek uit mijn hoofd hoor. :)
Maar enfin, jullie allen bedankt voor de tips. Ik ga maar eens wat samenvattinkjes schrijven.. (y) *grijpt 'Bedrijfseconomie in Toerisme & Recreatie' en een flinke stapel papier* |
Citaat:
Voor mij werkt samenvattingen schrijven altijd goed, maar dan hebben we het dus ook over stof die ik zélf echt 100% zeker goed onder de knie wil hebben. Voor vakken die ik minder belangrijk vind ben ik tevreden met een zeseneenhalfje, en dan is het niet nodig het boek méér dan eens of te intensief door te lezen. |
Akkoord, nareman. Goederenrecht is wellicht een vak dat wat meer toewijding behoeft. Maar dat is het ook zeker waard. (y)
|
Citaat:
En ik ga mee met de rest; maak samenvattingen.. |
Discipline
|
ik ben het eens met someone en nare man.
Wat ik zelf fijn vind als ik een heel boek moet leren (en dat moet ik regelamtig op de technische universiteit eindhoven) is een samenvatting zoeken. Die lees je een eker en dan heb je de globale structuur van de stof. Zodat, als je het boek daarna globaal gaat lezen, je weet waar je alles moet plaatsen en alles in 1 geheel ziet. Dat overzicht verloor ik nog wel eens als ik geen samenvatting te hebben en daar kwam ik dan pas na (te) lange tijd achter. Vooral bij managementshit was dat (utiendelijk toch een 9 voor :p). En the golden rule! Op tijd beginnen!! Neem genoeg pauze, werk in stappen. Dan onthoud je meer en beter. Ga ook genoeg sporten (dit bevordert het leren en houd je ook nog eens uit "dippen") |
een keer doorlezen en dan ZELF een samenvatting maken. van zelf je samenvattingen maken leer je namelijk erg veel. in tegenstelling tot kant en klare samenvattingen
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:30. |