Citaat:
Je hebt het niet eens gelezen, ik heb dertig keer die onderbouwing duidelijk weergegeven. En wat dan nog als GL niet bezuinigt, ik heb liever een goed functionerende zorg, onderwijs en integratiebeleid dan een sluitende staatsbegroting. In tijden van economische crises moet je mensen niet nog meer laten betalen terwijl je alles duurder maakt en kort op vanalles en nog wat.
|
Ik heb het wel gelezen. We halen dat ding maar weer eens tevoorschijn: http://www.groenlinks.nl/visie/tegenakkoord.html. Als 'onderbouwing' geeft GroenLinks het volgende aan:
Citaat:
GroenLinks wil een andere begroting. Met scherpe keuzes kan veel geld worden vrijgespeeld om de koppeling te herstellen, de zorg goed te financieren, de aanslag op de sociale zekerheid te keren en flink te investeren in onderwijs, zorg, natuur en milieu. Ten opzichte van de ramingen in de Economische Verkenning 2004-2007 van het CPB ziet de opstelling er als volgt uit:
Intensiveringen: 9 miljard euro
Bezuinigingen: 9 miljard
Lastenverzwaring: 5 miljard
EMU-saldo: 1-1,5% BBP tekort
(de bedragen hebben betrekking op het jaar 2007)
|
Op mijn beurt zeg ik dan dat dit geen onderbouwing("een stevige grondslag geven" aldus Kramers woordenboek) is. Want de vragen waarop wordt exact bezuinigd, en met hoeveel? Dus niet zoiets vaags als
Citaat:
Scherpe keuzes in de publieke uitgaven maken bezuinigingen op onder meer de aanleg van wegen, defensie, subsidies voor bedrijven en bureaucratie mogelijk
|
Dan wil ik ook graag duidelijk hebben hoeveel op welke post bezuinigd wordt, en wat dat voor de economie betekent. Bovendien zijn de CPB cijfers die GroenLinks aanhaalt alweer verouderd.
Citaat:
Welke verantwoordelijkheden? De verantwoordelijkheid om als arme student toernhoge ziektekostenpremies te moeten betalen? De verantwoordelijkheid om gruwelijk veel collegegeld te betalen? De verantwoordelijkheid om elke dag in de trein met je gezicht in de rug van je medepassagiers gedrukt te staan? De verantwoordelijkheid om de criminaliteit weliswaar streng te straffen, maar ondertussen de goorste achterstandswijken ongemoeid te laten? Die verantwoordelijkheden? Kom eens uit je ivoren toren man.
|
Sinds minister Bomhof heeft besloten dat zorg een recht is, en men behandelt moet worden zijn de kosten van de gezondheidszorg enorm gestegen; zorg dreigt onbetaalbaar te worden en mensen moeten behandeld worden. Daar zit ook een kostenplaatje aan; de eigenbijdragen. Je kunt ook terug naar het communistische-systeem van beheersbare zorgkosten en wachtlijsten! Mensen hebben hier ook hun eigenverantwoordelijkheid. Doordat het ziekenfonds alles betaald zit men voor het minste en geringste bij een dokter. Met name allochtonen maken hier gebruik van. Nu merkt men ook de gevolgen van dat gebruik.
Collegegeld os ook een investering in jezelf, en daarvoor kun je dus ook een lening afsluiten! De staat komt je gedeeltelijk tegemoed, een gedeelte moet je zelf lenen/verdienen.
Mensen zijn ook zelf verantwoordelijkheid als het gaat over werk en inkomen. De tijd dat men simpel op een WAO uitkering kon teren moet stoppen. Mensen moeten zich actief inzetten om weer aan het werk te komen. Er zit een te hoog percentage mensen in de WAO dat wel aan het werk kan, maar de WAO wel een aantrekkelijke regeling vind.
Zo kan ik nog wel even doorgaan!
Citaat:
Vergeef mij m'n naïeve domheid, natuurlijk is bezuinigen dè oplossing...
|
Bezuinigingen zijn niet in alle gevallen de goede manier. Maar als men dmv. bezuiningen Nederland sociaal/economisch flexibeler maakt en daardoor de concurentiepositie t.o.v. het buitenland verbeterd is dat een manier om de stijgende lijn in te zetten!
|