![]() |
Enkel intapen
Kan er iemand mij vertellen of het schadelijk is om je enkel voor het sporten in te tapen. Ik heb namelijk al heel lang last van m'n enkel tijdens het turnen. Gebruikte eerst zo'n Hansaplast zwachtel, maar die geeft niet echt voldoende steun.
Weet iemand of intapen helpt, of dat het kwaad kan? |
Misschien is het beter dat je eerst erachter komt waarom je er last van hebt.
Als hij overbelast is oid dan zul je hem rust moeten geven en dan lijkt het me niet zo slim om in te tapen. |
Als het goed gebeurd kan het helpen, als je het fout doet (en die kans is nogal groot) dan kan het alleen maar kwaad. En steeds maar intapen of van die zwachtels gebruiken is ook niet goed, de spieren worden dan nog zwakker en worden er van afhankelijk. Je kunt dan beter naar een fysio om je spieren weer sterker te maken. En eventueel als het nodig is, zal die het dan ook wel intapen.
|
Ik heb net 2 weken achter elkaar ingetped gezeten en zou eigenlijk nog 2 weken moeten maar zag dat even niet zitten vanwege het warme weer. (heb verrekte enkelbanden).
Ik zou eerst maar een bezoek aan je huisarts brengen en dat zaker niet zelf doen, je kan er idd meer mee verpesten dan goed doen. |
Intapen geeft wel steun aan je enkel, maar als je naar de huisarts gaat, kan hij er wat aan doen, of je doorverwijzen naar fysiotherapie.
|
Vaak zijn er op turnverenigingen (of andere sportverenigingen) wel mensen die weten hoe je enkels ed. in moet tapen. dat is wel zo handig, die zijn altijd dichtbij als jij ga sporten! vraag daar eerst eens naar zou ik zeggen. verder wil ik me aansluiten bij de mensen hierboven die zeggen dat het wel goed moet gebeuren anders heb je er nog niets aan..
en kijk ook wat er nou precies aan de hand is met je enkel. is het een verrekt spiertje? is het vermoeidheid? is het iets dat klem zit wat je pijn doet? ... vraag het aan iemand bij je turnvereniging, en als die er niet is dan kun je altijd naar je huisarts gaan. succes ermee ! |
Ik denk niet dat intapen kwaad kan hoor,ikzelf heb enkele maanden met een ingetapte voet en ook eens met ingetapte vingers moeten trainen(korfbal) en het is geeft wel een goede steun.
Maar er zijn bepaalde manieren waarop je je enkel goed kunt intapen. Mss weet je trainer wel raad. Of de kinesist verbonden aan de turnclub. Good luck, Lieve xxx |
misschien is het veiliger als je zo'n steunverband bij apotheek gaat kopen?
Ik heb er zo één voor mn knie en het helpt wel. |
Citaat:
Tapen is helemaal 'gevaarlijk', omdat je, als je het niet goed doet, het lichaamsdeel in een verkeerde stand zet of er iig voor zorgt dat hij bepaalde bewegingen niet of alleen maar op een andere manier kan maken. Bij vingers is dat wat minder het geval dan bij een enkel, denk ik (ik tapte m'n vingers ook altijd zelf in, want om nou elke week naar de fysio te gaan daarvoor...). |
hmz
ik dacht dat er stond 'eikel intapen' :D heb ik voor niks dit topic geopend :o ;) |
Als ik jou was zou ik een brace nemen. Geeft veel meer stevigheid dan een zwachtel en tape.
|
Citaat:
|
Ik heb erg goede ervaringen met (enkel)banden (van die elastische) van Hansaplast (d8 ik) (y) . Dat is iig handiger dan tape, maar of het beter is weet ik niet.
|
Hmm ja, intapen helpt, mits 't goed wordt gedaan natuurlijk. Ik zou het wel langzaam afbouwen, naarmate je enkel weer de oude wordt. Om 'm sterker te maken kan je touwtje springen of met zo'n elastiek.
|
Citaat:
Je moet sowieso dat soort dingen niet te lang gbruiken, want dan worden idd je spieren slapper. |
Citaat:
|
tijdens het turnen is het wel goed, omdat je dan steun geeft aan je zwakke enkel. maar als je niet sport, is het beter om je enkel zo vrij mogelijk te laten. behalve als je er echt ongelofelijk last van hebt, is het wel okay om wat extra steun te gebruiken.
je moet je enkel zo vrij mogelijk houden, omdat dit beter is voor het genezen. wanneer je je enkel zo nauw houdt, forseer je m alleen maar meer. je moet hem júist bewegen, want dan geneest ie sneller. |
Citaat:
Het is dom en onverantwoord. |
Citaat:
|
Citaat:
En ja, dat zeg ik uit ervaring... |
Citaat:
Ze kan beter stoppen voordat ze helemaal nietmeer kan en later weer beginnen. |
Citaat:
Ik sport zelf 8uur in de week en heb al best vaak blessures ghad. Ik ben nooit gstopt en het is allemaal goed gkomen. Ik heb gwoon de dingen niet gdaan waarbij ik last had van die blessure. |
Weten jullie wat, jullie sporters verneuken je eigen gezondheid net zo erg als rokers :D
En dan nog roepen dat jullie gezond bezig zijn. Nee, mensen die zich voor de lol laten kapotgaan zijn niet helemaal goed bezig. |
Citaat:
Ik kan zeggen dat ik ook ben doorgegaan met blessures en dat dat niet echt handig was...maar bij mij ligt het misschien ook ietsje anders. Toch denk ik dat wat dan ook doorgaan met een blessure niet handig is. Je hebt niet voor niks een blessure: teken van je lichaam dat je te ver gaat. |
Citaat:
|
Citaat:
ik zit op een dansacademie en kan t me echt niet permitteren om te veel lessen te missen. dus af en toe moet ik met beleid toch door gaan. ook al doe ik 10 keer minder mn best, zolang ik maar meedoe! want ik moet toch bij blijven met de oefeningen etc. en als je daar echt zo serieus mee bezig bent, dan piep je gewoon niet zo snel. zeker niet als het zo'n langdurige blessure is. bij een ernstige maar korte blessure zou ik bijvoorbeeld wel ff een week niet meedoen ofzo. |
Citaat:
Jij kiest ervoor om er iets mee te doen, en het niet als hobby te nemen. Als het alleen een hobby is en je laat jezelf fllink beschadigen dan is dat dom. Als het nietmeer je hobby is maar als het ware een opleiding heb je natuurlijk minder voor het kiezen. |
Citaat:
Hoe kom je erbij dat ik niet zou weten waarover jullie het hebben. 'top'-sport of prestatiegerichte sport :rolleyes: Sport moet voor je plezier zijn, maar dat is een persoonlijke opvatting. |
Citaat:
@topicstartster: ga naar de dokter en vraag advies. Ga iig niet je lichaam lopen te verkloten. |
Citaat:
Jij weet kennelijk ook niet waar je overspreekt als je mensen zo 'veroordeeld'. |
Citaat:
t is inderdaad waar dat dansers rond hun 40ste al aardig versleten zijn en daar kies ik inderdaad voor. maar dit is óók mijn hobby, t is als mijn hobby begonnen. ik ben alleen doorgegroeid en doe nu aan topsport. waar ik welliswaar mijn beroep van wil maken, maar dan maak ik dus van mijn hobby mijn beroep. en dus ja, sommige mensen kunnen niet zonder hun hobby. en als t dan een langdurige blessure is, snap ik wel dat ze doorgaan, ook al is het op een lager niveau. sommige mensen kunnen echt niet zonder! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
maar als je geen zwakke enkel hebt moet je hem gewoon ff trainen... elke dag touwtje springen is heel goed.. dat maakt je enkel weer sterk! ik heb van dat vage tape.. rot spul.. veels te hard maja.. ik frankrijk heb ik van dat dunnere sporttape gehaald dus ja.. ik kan je niet echt zeggen welke dat is sorry |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:15. |