![]() |
[html] kleuren
Wat betreft kleuren is het aan te raden om je te houden aan de 216 webveilige kleuren in het creeeren van een website, zodat deze op alle platforms of bij verschillende kleurdiepten zonder problemen bekeken kunnen worden.
Maar is het echt zo'n ramp als ik een achtergrond kleur in een niet 216-webveilige kleur maak? |
Natuurlijk niet. Je mag ervan uitgaan dat iemand 16.8M (24-bit) kleurenspectrum heeft, of tenminste 65k kleuren (16-bit). 256 kleuren (8-bit) is echt achterhaald.
Neem gewoon de kleuren die je wilt. :) |
Mooi :)
Maar nu kom ik een ander probleem tegen mbt kleuren. In Adobe PS 7.0 wil ik een plaatje aanpassen naar een kleur die ik in de achtergrond gebruik: #333399 Met een calculator zou dit betekenen: R=51 G=51 B=153 Maar Adobe PS 7.0 accepteert niet van mij dat ik 153 invul en verandert dit automatisch in FF. En dat geeft natuurlijk een andere kleur... (#3333FF ---> R=51, G=51, B=255) [EDIT: ik heb de oplossing al gevonden: Adobe accepteert ook HEX, dus :)] |
Yep PS ondersteunt ook #aabbcc kleurcodes :)
Wel handig voor webdevelopement. |
ik geloof dat het merendeel van internetters toch wel 256 kleuren ondersteunt. En om nou voor die anderhalve procent je hele site aan te passen....
|
Citaat:
|
Nog een vraagje mbt kleuren.
in de stijl heb ik dit staan: A { color: #CC6633; text-decoration: none; } A:link { color: #CC6633; text-decoration: none; } A:visited { color: #CC6633; text-decoration: none; } A:active { color: #FF9966; } A:hover { color: #FF9966; } Maar 1 rijtje links wil ik in een andere kleuren. Hoe doe ik dat? |
classes aangeven :)
<a href="" class=ïets"></a> A:visited.iets { color: #CC6633; text-decoration: none; } |
oo, gewoon bij a.
ik zal al te klooien bij td.toplinks bv. maar dat had geen resultaat :) Nu ff dit uitproberen. [edit: mm, nu weet ik niet waar ik die class in moet zetten. De links zitten namelijk in een tabel: <td width="11%" bgcolor="51BFEC">     <a href="LINK">Home</a></td> ] |
vergis ik me nou of is het niet
a.iets:visited { color: #CC6633; text-decoration: none; } |
Citaat:
Zo kun je uit een bestaand plaatje de HEX achterhalen met je pipet... Ik vind PS echt cruciaal voor een fatsoen'lijke website. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb het overigens geprobeerd: ik heb m'n computer ingesteld op webveilge kleuren (dat waren er idd 216, ik dacht altijd dat het er meer waren), en ben naar een "gewone" site gegaan. er gebeurde niets, m'n computer is niet ontploft ofzo, de site zag er alleen heel raar uit (fellere kleuren enzo... alsof iemand zich had uitgeleeft met een stel fluorecerende markers)
|
Citaat:
|
Lief zijn voor SuperSanne, want alle meisjes die Sanne heten zijn lief. :p
Maaruh, als je meer kleuren gebruikt (buiten de 'webveilige' kleuren), moet je ook je resolutie een kleurenpallet van 16 of 24-bit hebben. Bijna niemand heeft 256 kleuren ingesteld en zo ja heb ik medelijden met ze. |
Citaat:
|
Citaat:
Windows draaien met 16 kleuren, dat is pas 1337. :D |
Citaat:
|
Check this out
Ik moet me afleren geen Engels te gebruiken ^.^;; ... in ieder geval: kijk en zie de codes. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:31. |