Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   de 'gecompliceerde' mens (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=569379)

lovetear 16-08-2003 07:29

de 'gecompliceerde' mens

In een ander topic hadden mensen het erover dat het moeilijker is om de "gecompliceerde" mens gelukkig te maken. Wat houdt gecompliceerd zijn eigenlijk precies in? Word je zo geboren? En zoniet, wat bezielt je ouders dan om je tot gecompliceerde mens te maken als geluk met de dommen is? En als je wel zo geboren wordt, waarom is dat dan? Is het toeval, heb je dan gewoon pech?

Hier zou ik graag wat meer duidelijkheid over krijgen.

Optima 16-08-2003 07:49

de gecompliceerde mens valt gelukkig te maken met eenvoud en simpliciteit, dus in zekere zin is geluk ook met de domme. Geluk heeft ook een bepaalde mate van tevredenheid nodig. Mensen met hoge eisen aan zichzelf en aan de wereld zullen dit niet snel kunnen bereiken.

lovetear 16-08-2003 07:59

Dus hoe hoger de eisen zijn die je stelt, hoe gecompliceerder je bent?

fil 16-08-2003 10:21

Citaat:

lovetear schreef op 16-08-2003 @ 08:29:
En zoniet, wat bezielt je ouders dan om je tot gecompliceerde mens te maken als geluk met de dommen is? En als je wel zo geboren wordt, waarom is dat dan? Is het toeval, heb je dan gewoon pech?
Het ontwikkelen van een persoonlijkheid is niet zo eenvoudig terug te voeren op het kleien van ouders óf aangeboren. Er zijn gigantisch veel factoren die allemaal invloed hebben op het vormen van een persoonlijkheid. En in zekere zin heeft iedereen een complexe persoonlijkheid. Dus de vragen die je stelt zijn ietwat vertekenend wanneer je persoonlijkheid wilt gaan onderzoeken.

Wat betreft de uitspraak van, ik geloof Nare Man, over armen en rijken van geest in verhouding tot het gelukkig voelen.
Wanneer je in het verleden kijkt naar mensen die je zou kunnen rekenen tot 'de grote denkers en genieën', dan is het opmerkelijk om te zien dat veruit het grootste deel daarvan vrij pessimistisch was over de gang van zaken in de wereld en over de toekomst.
Einstein, Nietzsche, Schopenhauer, Pirsig, Darwin, Heraclitus, Lyotard, Derrida, Sidis, James, Montaigne, Hegel, enzovoorts.

Wanneer je dan bij voorbeeld gaat kijken naar mensen met 47 chromosomen, dan zie je vaak dat dit erg blije mensen zijn.
Er is dus blijkbaar een verband tussen zicht hebben en gelukkig zijn. Dat is. vermoed ik, wat Nare Man bedoelde met "gecompliceerd".

Tjaslon 16-08-2003 12:39

Citaat:

fil schreef op 16-08-2003 @ 11:21:
[B]Het ontwikkelen van een persoonlijkheid is niet zo eenvoudig terug te voeren op het kleien van ouders óf aangeboren.
Het is zelden of-of, het is, vooral in dit soort psychologische gevallen, een combinatie van beide, maar dat terzijde.
Citaat:

En in zekere zin heeft iedereen een complexe persoonlijkheid.
Sorry, maar in welke zin heeft iemand geen complexe persoonlijkheid?
Citaat:

Wanneer je dan bij voorbeeld gaat kijken naar mensen met 47 chromosomen, dan zie je vaak dat dit erg blije mensen zijn.
Waaruit leidt je dit af?

Ps over de grote genieen volgt later.

hamer&sikkel 17-08-2003 16:11

Ik wilde even zeggen dat ik sinds een 5 maanden gelukkig ben. Ik was de hond aan het uitlaten, hij kwam naar me toe huppelen en de ochtendzon verlichte zijn pluisige bont. Vanaf dat moment heb ik het gevoel, dat niemand mij meer kan afnemen, dat wat er ook gebeurt, ik gelukkig blijf. Al mijn geliefden kunnen dood gaan, er kunnen oorlogen uitbreken, ik kan door groot verdriet getroffen worden, maar ik zal altijd gelukkig blijven.
En ik ben niet dom mag ik wel van mezelf zeggen.

Sommige mensen noemen dit een mystieke ervaring, voor sommigen zal dit ook zo zijn maar ik zie het niet zo.

Dus geluk is niet alleen voor de dommen. (Hoewel die vaak minder zorgen hebben.)

Tupac A. Shakur 18-08-2003 09:32

I created happyness from the heart and my bliss consists in doing what is my mission and what I'm here for, I begged and said 'dear lord gimme ma prophecy soon, I smook a pound a weed a day can't keep it up much longer' and then he gave me the chances I needed to become what I am today, Tupac Amaru Shakur, the icon, idol, thug in its illest form, I am what rap is and created words like hollar and I taught some of the baddest outlawz how to make money on they one
then I got sent to jail and became makaveli have the rap game notice nigga and I got shot 4 times, lay in a coma for 7 days died on september the 13th on 4-0-fucking-3 and now I am back because it still ain't over
my mission wasn't over and I told myself never let go before it's been completed so now I'm back to complete it, sleeping 3 to 4 hours a day still feeling fit and blissful because the lord give me strength and energy, and that's how it is

Dinalfos 19-08-2003 16:16

Citaat:

Tupac A. Shakur schreef op 18-08-2003 @ 10:32:
I created happyness from the heart and my bliss consists in doing what is my mission and what I'm here for, I begged and said 'dear lord gimme ma prophecy soon, I smook a pound a weed a day can't keep it up much longer' and then he gave me the chances I needed to become what I am today, Tupac Amaru Shakur, the icon, idol, thug in its illest form, I am what rap is and created words like hollar and I taught some of the baddest outlawz how to make money on they one
then I got sent to jail and became makaveli have the rap game notice nigga and I got shot 4 times, lay in a coma for 7 days died on september the 13th on 4-0-fucking-3 and now I am back because it still ain't over
my mission wasn't over and I told myself never let go before it's been completed so now I'm back to complete it, sleeping 3 to 4 hours a day still feeling fit and blissful because the lord give me strength and energy, and that's how it is

Kappen nu a.u.b met dat nikker-gelul van je. :mad:

Tjaslon 20-08-2003 10:01

Citaat:

Dinalfos schreef op 19-08-2003 @ 17:16:
Kappen nu a.u.b met dat nikker-gelul van je. :mad:
Dit soort taal gebruik is evenmin gewenst.

lovetear 20-08-2003 16:44

Citaat:

hamer&sikkel schreef op 17-08-2003 @ 17:11:
Ik wilde even zeggen dat ik sinds een 5 maanden gelukkig ben. Ik was de hond aan het uitlaten, hij kwam naar me toe huppelen en de ochtendzon verlichte zijn pluisige bont. Vanaf dat moment heb ik het gevoel, dat niemand mij meer kan afnemen, dat wat er ook gebeurt, ik gelukkig blijf. Al mijn geliefden kunnen dood gaan, er kunnen oorlogen uitbreken, ik kan door groot verdriet getroffen worden, maar ik zal altijd gelukkig blijven.
En ik ben niet dom mag ik wel van mezelf zeggen.

Sommige mensen noemen dit een mystieke ervaring, voor sommigen zal dit ook zo zijn maar ik zie het niet zo.

Dus geluk is niet alleen voor de dommen. (Hoewel die vaak minder zorgen hebben.)

Dat klinkt echt magisch, heb je misschien enig idee waardoor het zou kunnen komen dat je je zo voelt?

hamer&sikkel 20-08-2003 20:18

Misschien heb ik een soort van openbaring gehad (in de zo min mogelijk bijbelse betekenis van het woord), misschien snap ik het nu. Plotseling kon ik verder kijken dan mijn eerste emotie, en zag mijn laatste.

Ik weet het niet precies, het is moeilijk te beschrijven, maar het is zo. gelukkig.

lovetear 22-08-2003 10:21

Citaat:

hamer&sikkel schreef op 20-08-2003 @ 21:18:
Misschien heb ik een soort van openbaring gehad (in de zo min mogelijk bijbelse betekenis van het woord), misschien snap ik het nu. Plotseling kon ik verder kijken dan mijn eerste emotie, en zag mijn laatste.

Ik weet het niet precies, het is moeilijk te beschrijven, maar het is zo. gelukkig.

Wat wil je nu dan nog met je leven? Waarom zou je je uberhaupt nog bewegen in gevallen waarin bewegen niet van levensbelang is?

hamer&sikkel 22-08-2003 11:23

Nee, je begrijpt het niet.

Ik heb ontdekt hoe mooi het leven kan zijn, als je het wíl zien. Dus wat wil ik met mijn leven?: Leven! Genieten!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:13.