hamer&sikkel |
17-08-2003 15:51 |
Geen schepper maar geloof in jezelf.
Laatst was ik op het Jesusfanpageforum (for no reason) waar (vermoedelijk een meisje) iemand vroeg hoe ze in contact kon komen met God. Ik dacht ik schrijf eens hoe ik erover denk. Ik vroeg haar om haar reactie, maar ik heb nooit meer wat van haar gehoord.
Beste moondance.
Laat iedereen maar bewijzen wat ze willen, maar bedenk je dat de één met het minste al genoegen neemt, terwijl de kritische en scherpe geest- en ik hoop voor je dat jij die hebt- doorvraagt. Ik ben niet aangesloten bij een kerk, omdat ik van mening ben, dat het onmogelijk is dat miljoenen kerkgangers van één geloof, precies hetzelfde geloven. Dat twee of drie mensen het volledig met elkaar eens zijn, dat wil ik best geloven, maar dat zoveel mensen elkaar in alles gelijk geven, dat is betwijfelenswaardig. Hiet is sprake van "niet kritisch genoeg zijn" of brainwashing: kinderen groeien op in een streng gelovig gezin, weten niet dat het ook anders kan. Er zijn mensen die geloven dat Jezus werkelijk over het water liep: veel mensen weten niet dat de bijbel spreekt met zg. metaforen (beeldspraak), dat betekent dat men met een simpel verhaal iets groters willen uitleggen. Iemand kan jou er, naar mijn mening, niet van overtuigen dat er een God is, omdat iedereen Hem of Haar op een andere manier kent. Dus als jij je laat overtuigen door iemand anders, geloof je wat diegene denkt, en dat zou je naïef kunnen noemen. Ik geloof het volgende, en daarbij kun jij je aansluiten: In de Bijbel staat: (1 korinthen 13) "belangrijk zijn Hoop, Geloof (in god) en Liefde (voor dat om je heen), maar het belangrijkste van deze drie is de Liefde". Even verderop staat de conclusie: Je hoeft geen Christen te zijn om een "goed mens" te zijn (in de ogen van God). Zolang je je medemens lief hebt en voornamelijk in jezelf gelooft (dat houdt in: van jezelf houden, jezelf kennen, verantwoordelijk zijn voor jezelf en anderen)ben je een goed mens. God is geen baardig mannetje op een troon. In de wetenschappelijke (zo objectief mogelijke) vertalingen van de bijbel komt noch Hemel noch Hel voor: dit zijn verzinsels uit de middeleeuwen om de mensen bang te maken. Ik zie het zo: God is het ideaal en Jezus kwam met zijn levensstijl, het meest dicht bij dat ideaal. In de bijbel staan veel wijsheden, maar aan de hand van metaforen, pas als je weet wat de verhalen uit de bijbel werkelijk inhouden (en dat moet je zelf uitvinden, want wat jij gelooft is jou waarheid, zo heb ik dat ook gedaan) heb je de bijbel begrepen. En wat bidden betreft, vergelijk het eens met mediteren: tot jezelf komen, rustig nadenken wat je hebt gedaan, wat je gaat doen en hoe je dat het best kunt aanpakken. Je mag tijdens het mediteren/bidden ook hopen en wensen, als je ergens echt in gelooft en je zet ervoor in (en het betreft geen wonder) dan kun je het voor elkaar krijgen. Je moet niet denken dat als je in Hem of Haar gelooft, meteen alles geregeld wordt. Je moet dus ook niet denken dat als je Zijn of Haar hulp vraagt, dan de ruzies met je ouders over gaan of dat je opeens verkering hebt met diegene waar je al een tijd verliefd op bent, je moet je er zelf voor (durven) inzetten, een goed en eerlijk mens zijn, steeds de situatie leren overzien en besluiten wat je beste aanpak is, het klinkt allemaal misschien een beetje ingewikkeld maar het gaat vanzelf. Help mensen, zoals jezelf ook geholpen zou willen worden, soms zul je zelfs moeite moeten doen voor een ander terwijl jij er niets aan hebt, je houdt enkel het gevoel dat je iets goeds hebt gedaan, je moet jezelf dan niet als een engel zien, maar als een mens: een mens zoals het zou moeten...
Laat me weten wat je ervan vindt.
En wat vinden jullie?
|