![]() |
'Tweede Kamer wist niets van extra baan Schiphol’
Tweede Kamer wist niets van extra baan Schiphol’
Gepubliceerd op maandag 18 augustus 2003 De Tweede Kamer heeft geen expliciete toestemming gegeven voor de bouw van een extra taxibaan op Schiphol. Dit zei Tweede-Kamerlid Van der Ham van D66 maandagochtend voor het radio1 journaal. Volgens Van der Ham zou de taxibaan in de nieuwe Luchtvaartwet terecht zijn gekomen, zonder dat Kamerleden dat in de gaten hebben gehad. De bepaling in de wet over de extra baan is volgens Van der Ham van D66 indertijd "te warrig en te ondoorzichtig" opgeschreven. Met de nieuwe taxibaan naar de Polderbaan kan Schiphol de komende jaren harder groeien. Het aantal starts en landingen over het westen van Aalsmeer kan in 2005 verdrievoudigen. Dit geldt ook voor het verkeer op de Zwanenburgbaan. Leefmilieu Aan het eind van de jaren tachtig is het besluit genomen Schiphol te laten uitgroeien tot een internationaal belangrijke luchthaven. Hierbij is telkens aangegeven dat het toenemende vliegverkeer niet ten koste mag gaan van het leefmilieu rond Schiphol. Dit is vertaald in de zogenaamde dubbeldoelstelling: Schiphol mag groeien als tegelijkertijd de geluidhinder afneemt en voor geur, luchtverontreiniging en externe veiligheid de situatie niet verslechtert. Deze voorwaarden zijn opgenomen in de nieuwe Luchtvaartwet. Het systeem van geluidsnormen is echter ingewikkeld en onduidelijk, volgens Groenlinks en Milieudefensie. Bovendien bestaat er geen goed meetsysteem voor. De overlast is nauwelijks te controleren wat Schiphol meer vrijheid geeft. Volgens oud-voorzitter Berkhout van de commissie geluidsoverlast Schiphol heeft de overheid zelf bewust een ingewikkeld systeem van geluidsnormen gekozen voor Schiphol, die eerder de belangen van Schiphol dienen dan die van de omwonenden. Fiasco PvdA-kamerlid Samson vindt de Luchtvaartwet die voormalig minister van Verkeer Netelenbos en partijgenoot in 2001 heeft ingevoerd, ‘een fiasco’. De groei van Schiphol is volgens hem niet gepaard gegaan met een vermindering van de geluidshinder. ‘De partij heeft te veel belang gehecht aan de economische groei van Schiphol, zonder rekening te houden met de omwonenden. Met de Luchtvaartwet deed de regering loze beloften aan de omwonenden’, aldus Samson in de Volkskrant Veiligheid Volgens een woordvoerder van de luchthaven is de aanleg van de taxibaan belangrijk omdat de veiligheid ermee wordt vergroot. Vliegtuigen hoeven elkaar vlak voor vertrek en vlak na landing op dat deel van de luchthaven niet meer te kruisen. Schiphol ontkent dat de bepaling over de taxibaan onduidelijk in plannen is verwerkt. "Wij hebben er nooit een geheim van gemaakt dat we de baan willen. We hebben dat bijvoorbeeld ook in een krant geschreven die naar omwonenden, politici en pers is gestuurd." D66 eist een spoeddebat en een evaluatie van de Luchtvaartwet. De partij stemde indertijd tegen deze wet. ---- enig idee of t waar is dat de 2e Kamer dit niet wist :confused: en als t verkeer verdrievoudigd, zal de overlast dan niet enorm toenemen ?! vind je dat deze extra taxibaan er moet komen, odmat het de veiligheid vergroot? |
Kamerleden moeten dus wat beter hun best doen...
|
Citaat:
|
Moet dat dan? :)
|
Citaat:
|
Citaat:
En ja, van mij mag Schiphol uitbreiden. *ducks* [edit]Even voor de zekerheid: dit is dus verder niet "de schuld" (voor zover je daarvan kunt spreken) van het huidige kabinet, maar een overblijfsel van Paars 2, als ik het goed snap?[/edit] |
Citaat:
Het is geen schuld, t is gewoon opgenomen, en D66 en VVD zaten ook in Paars2 dus... :p Bovendien is diegene die het kennelijk niet weet, een kamerlid van D66. |
Nederland moet eens ophouden met proberen één grote (lucht)haven te willen worden, misschien is het een goed idee als de zwaartepunten in de economie langzamerhand verlegd worden. Uiteindelijk is er toch geen mogelijkheid meer te groeien, tenzij je half Rotterdam in een haven wilt veranderen of half Amsterdam in een vliegveld.
|
Ik stel voor dat we die Melanie Schultz-van Haegen voor straf even hard anaal nemen, ik werp me wel op voor de task force :cool:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En ik denk niet dat je zoveel kan groeien dat half A'dam een luchthaven is ;) |
Citaat:
|
Citaat:
En echt superveelgroter zullen ze niet worden denk ik de komende 100 jaar. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Niks vooroordelen, ik weet niet hoe dat bij jullie in Utrecht zit, maar hier in Nijmegen lopen écht weinig blondines op de uni rond hoor :D
|
Citaat:
|
Citaat:
@Ertur: ik bezondigde me aan een pleonasme natuurlijk ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bij ons is overigens nog geen 5% allochtoon. We hebben nu het derde jaar afgesloten met 143 studenten waarvan er bij mijn weten nog geen 10 van allochtone afkomst zijn. |
Citaat:
|
Dat komt doordat niet één allochtoon weet wat hij moet gaan studeren ;)
|
Ik vind schiphol van een dusdanig belang voor de economische groei van ons land dat we het niet te veel belemmeringen op moeten leggen. Indien omwoners er last van hebben moeten er voor heen voorzieningen worden getroffen. Zij mogen er niet de dupe van zijn. Verder lijkt het me geod de groei van de vliegbewegingen te spreiden over alle Nederlandse luchthavens. Mensen die niet per sé in de Randstad moeten zijn kunnen dan ook op een andere luchthaven vliegen.
De discussie over staatssecretarissen en percentage allochtonen in de rechtenstudie zal ik me maar niet in mengen. Het lijkt me dat dat niet erg relevant is voor een gesprek over Schiphol. |
Citaat:
Zoals? :) |
Citaat:
@Atje, ik denk dat je er 10% vanaf moet halen. Dan heb je een realistisch cijfer, zo bedacht ik me. Zo'n 15% is allochtoon schat ik. Het merendeel is Turks/Marokkaans, er zijn een paar Molukkers/Surinamers/Antillianen en andere doorgewinterde intercontinentale koopjesjagers die het liefst ons land in een WW-paradijs willen omtoveren. ;) @nare man: maar in het westen wonen sowieso meer allochtonen dan in het zuid-oosten. Er komen ook veel studenten uit Den Haag en Utrecht zelf, en dat zijn steden waar toch veel allochtonen wonen. Ik denk dat je op de UvA, de EUR en de VU ook meer allochtonen zult aantreffen. En rechten is, naast economie en aanverwanten, een populaire studie onder allochtonen. |
Citaat:
Anyway, een spreiding is misschien een oplossing. Wat niet wegneemt dat Nederland niet te veel een overslagland moet worden, maar zich meer zal moeten gaan specialiseren in andere sectoren. Kantoren nemen nu eenmaal minder ruimte in beslag. |
Citaat:
Beetje tegenstrijdig he... aan de ene kant een uitbreiding... en aan de andere kant een vermindering van de geluidshinder?? Nederland op zijn best... :rolleyes: |
Citaat:
:D |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:49. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.