Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Vrije tijd (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=31)
-   -   "Volkslied Friesland" voor de wedstrijden van SC Heerenveen? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=573997)

EmilioFCG 20-08-2003 14:54

"Volkslied Friesland" voor de wedstrijden van SC Heerenveen?

Wat vinden jullie daar nou van?
De Uefa heeft het verboden om het te spelen voor een europese wedstrijd.
Feyenoord heeft een keer als soort van protest een warming up gelopen tijdens het "volkslied".

Vinden jullie dat zoiets mag of vinden jullie het maar niks?

Zelf vind ik het belachelijk, bij FC Groningen wouden ze het ook doen maar de supporters hebben dit min of meer geweigerd en zal ook niet gebeuren dus.

PV 20-08-2003 15:07

voor mij hoeven die liedjes niet zo, bij t nationale elftal is het Wilhelmus wel leuk maar verder...

en het is Heerenveen, typ dat gewoon normaal :/

Tofke_H 20-08-2003 15:08

Ik vind het onzin. Ik heb bij geen enkele wedstrijd tussen clubs een volkslied gehoord. Dat hoort niet. Stel je voor dat elke club bij zijn thuiswedstrijden hun eigen song gaan afspelen. Alleen bij een doelpunt is meer dan voldoende! Dat Heerenveen (wat je overigens normaal mag typen) dat maar doet, moeten ze maar voldoende score en dan horen ze meteen hun volkslied.

Mr.Oizo 20-08-2003 15:10

Ik vind dat ze met maar motten afschaffen. Volksliederen speel je voor een interlandwedstrijd tussen twee landen en aangezien Friesland wettelijk niet een eigen land / staat is (ook al hebben ze een eigen volkslied en taal) zouden ze het niet meer moeten spelen voor een wedstrijd van Heerenveen. De wet staat in veel gevallen boven alles dus ja... leuk dat ze het doen, maar Friesland is geen onafhankelijke staat! Dus dan "mag" het eigenlijk niet.

Ben benieuwd wat Feyenoord komend weekend gaat doen als het gespeeld wordt ;)

^Dragon^ 20-08-2003 15:14

Ik vind het belachelijk. Als Heerenveen het Friese volkslied speelt, wil ik aankomend weekend ook het Hand in Hand van Feyenoord horen. Als dat niet mag, gewoon weer een warming up erdoorheen. Zoals al gezegd, vind ik ook dat het alleen bij interlands hoort.

En als ze vinden dat ze een aparte staat/land zijn, richten ze maar een eigen competitie op, met al topper Cambuur-Heerenveen...

EmilioFCG 20-08-2003 15:17

Citaat:

^Dragon^ schreef op 20-08-2003 @ 16:14:

En als ze vinden dat ze een aparte staat/land zijn, richten ze maar een eigen competitie op, met al topper Cambuur-Heerenveen...

Dat zal dus nooit gebeuren.
Zie Frankrijk waar Monaco gewoon in de Franse competitie meespeelt.

vijf 20-08-2003 15:18

tsjah.. het blijft een raar volkje.. die friessen..

wij zingen altijd bij NAC-Heerenveen het bredase volkslied vlak voor de wedstrijd (gewoon alleen op de tribune... terwijl spelers warming-up aan het doen zijn ofzo) en uit bij heerenveen zingen we ons volkslied er keihard doorheen, of keihard BREDA BREDA BREDA!

vinden ze niet leuk, maar ja wij wel en das het belangrijkste :D :p

EmilioFCG 20-08-2003 15:19

Ja als de supporters het zouden zingen zou niemand er ook problemen mee hebben denk ik.
Dat heet ook sfeer volgens mij? ;)

vijf 20-08-2003 15:20

Citaat:

EmilioFCG schreef op 20-08-2003 @ 16:19:
Ja als de supporters het zouden zingen zou niemand er ook problemen mee hebben denk ik.
Dat heet ook sfeer volgens mij? ;)

en dat kennen ze daar niet :D :p

Arun 20-08-2003 15:21

Friesland = Buitenland.

EmilioFCG 20-08-2003 15:21

Citaat:

vijf schreef op 20-08-2003 @ 16:20:
en dat kennen ze daar niet :D :p

2x per wedtrijd "h*erenveen" schreeuwen noem ik idd niet echt sfeer.

houn 20-08-2003 15:32

Ik vind het ook dat ze het moeten afschaffen, ik zit er soms wel eens in het stadion, en dan zie je allemaal van die oude kerels die het keihard meezingen...ik erger me dan dood.
wat betreft een eigen competitie dat zal nooit gebeuren, vooral niet van cambuurkant..Cambuur is anti-fries.

Pibbo 20-08-2003 17:23

ik vind tradities altijd goed (y)

Boogie 20-08-2003 18:26

Ik vind het ook belachelijk. Het is competitieververvalsing door op deze manier de tegenstander proberen te beïnvloeden. In de ArenA laten ze toch ook geen nummer van André Hazes of Johnny Jordaan horen? Ik vind het vreemd dat de KNVB hiervoor toestemming geeft, ookal is het een jarenoude vrij onschuldige traditie. Maar ik vind wel dat alle clubs dezelfde voorwaarden moeten hebben.

RHCP_NAC 20-08-2003 18:29

bij NAC-heerenveen hebben ze "De beren van de paarse heide" gedraaid om heerenveen te stangen.

ik dacht ik zeg het effe..........

volkslied is onzin alleen bij nationale wedstrijden.

Ketjing 20-08-2003 19:13

Pure Nonsens, Friesland is geen apart land, dus geen volkslied.

Uitgeluld 20-08-2003 21:43

Citaat:

Arun schreef op 20-08-2003 @ 16:21:
Friesland = Buitenland.
Cool dat jij dat zegt ;)

Tofke_H 20-08-2003 21:52

Citaat:

Arun schreef op 20-08-2003 @ 16:21:
Friesland = Buitenland.
ONZIN.
Als er morgen er iets gebeurt in dat stuk van Nederland waardoor de overheid heel wat geld moet investeren, dan betaal jij (als je al belastingen mag betalen) mee.

underthabridge 20-08-2003 22:40

Persoonlijk vind ik het altijd maar gezeik hoor, dat Friezen een apart volk zijn. Ze mogen dan een eigen taal hebben en een volkslied. Het zijn evengoed Nederlanders als de mensen in de Randstad of Maastricht. Misschien dat het een gebrek aan feitenkennis is, maar volgens mij valt Friesland net als andere provincies gewoon onder de 'regie' van ons aller Jan Peter, en is er in mijn ogen totaal geen reden om welk volkslied dan ook te spelen voor een wedstrijd van Heerenveen. Maarjah.. dat is mijn mening

kyokushin 21-08-2003 16:44

fries volkslied moet blijven voor de wedstrijd.en waarom, heeft met trots enzo te maken.

Sultan_of_Swing 21-08-2003 17:54

belachelijk, die lui moeten stoppen met doen alsof ze zo bijzonder zijn

Gothic Queen 21-08-2003 18:22

Weg met dat stomme volkslied

Friesland = Koeienland

EmilioFCG 21-08-2003 19:42

Citaat:

kyokushin schreef op 21-08-2003 @ 17:44:
fries volkslied moet blijven voor de wedstrijd.en waarom, heeft met trots enzo te maken.
Ga als supporter het lied zingen doen wij ook.
Brengt heel wat meer sfeer met zich mee.
Hoeveel spelers spelen er nu nog bij heerenveen die uit Friesland komen en dus een echt binding het met lied hebben?
Niet veel iig.
En het is geen internationale wedstrijd dus trots of niet het kan (mag?) niet.

kyokushin 21-08-2003 20:06

Citaat:

EmilioFCG schreef op 21-08-2003 @ 20:42:
Ga als supporter het lied zingen doen wij ook.
Brengt heel wat meer sfeer met zich mee.
Hoeveel spelers spelen er nu nog bij heerenveen die uit Friesland komen en dus een echt binding het met lied hebben?
Niet veel iig.
En het is geen internationale wedstrijd dus trots of niet het kan (mag?) niet.

gaat niet om de spelers gaat om de club die onze vlag draagt. en dat internationale daar zal ik maar niet over in duscusie gaan.

EmilioFCG 21-08-2003 20:11

Citaat:

kyokushin schreef op 21-08-2003 @ 21:06:
gaat niet om de spelers gaat om de club die onze vlag draagt. en dat internationale daar zal ik maar niet over in duscusie gaan.

Internationale vlag?
Waar is jullie regering dan?

Wijzerplaat 21-08-2003 20:39

Laat ze lekker een liedje zingen, voor het voetbal hoeven ze niet te komen

Uitgeluld 21-08-2003 21:35

Citaat:

UnDeRtHaBrIdGe schreef op 20-08-2003 @ 23:40:
Persoonlijk vind ik het altijd maar gezeik hoor, dat Friezen een apart volk zijn. Ze mogen dan een eigen taal hebben en een volkslied. Het zijn evengoed Nederlanders als de mensen in de Randstad of Maastricht. Misschien dat het een gebrek aan feitenkennis is, maar volgens mij valt Friesland net als andere provincies gewoon onder de 'regie' van ons aller Jan Peter, en is er in mijn ogen totaal geen reden om welk volkslied dan ook te spelen voor een wedstrijd van Heerenveen. Maarjah.. dat is mijn mening
Ik heb eerder het gevoel dat alles buiten Friesland denken dat Friezen een ''apart'' volk willen zijn. Zelf willen ze dat helemaal niet..

Thomas 21-08-2003 22:03

Ik vind het dikke vette onzin. Afschaffen of alle andere clubs ook een nummer laten draaien vlak voor de wedstrijd. :)

^Dragon^ 21-08-2003 22:53

Citaat:

Uitgeluld schreef op 21-08-2003 @ 22:35:
Ik heb eerder het gevoel dat alles buiten Friesland denken dat Friezen een ''apart'' volk willen zijn. Zelf willen ze dat helemaal niet..
Ze zijn wel de enige die "apart" genoeg zijn om het (Friese) volkslied voor aanvang van de wedstrijd te laten horen.

Revan 22-08-2003 00:00

het moet niet gekker worden. dit moet desnoods met geweld worden tegen gehouden.

:rolleyes:

kyokushin 22-08-2003 09:03

Citaat:

EmilioFCG schreef op 21-08-2003 @ 21:11:
Internationale vlag?
Waar is jullie regering dan?

in leeuwarden!

EmilioFCG 22-08-2003 09:17

Citaat:

kyokushin schreef op 22-08-2003 @ 10:03:
in leeuwarden!

Friesland is geen apart land het is gewoon een provincie van Nederland dus trots of niet niks mee te maken lijkt me zo.
Het is geen interland wedstrijd!

Ketjing 22-08-2003 17:06

Wat krijgen we hierna? Voor elke wedstrijd van Ajax: Tulpen uit Amsterdam door André Hazes?. Bij ADO: Oh oh Den Haag door haagse harry?
Kom op, gewoon afschaffen dat volkslied voor de wedstrijd en gewoon friesland bij Nederland of apart, niet half half

Sultan_of_Swing 22-08-2003 21:08

Citaat:

Uitgeluld schreef op 21-08-2003 @ 22:35:
Nou dat valt mij anders vies tegen. Ik ben er vaak genoeg geweest en vaak genoeg word je gewoon in het Fries aangesproken en moet je drie keer opnieuw uitleggen dat je dr geen hol van verstaat.

Uitgeluld 22-08-2003 21:14

Citaat:

Sultan_of_Swing schreef op 22-08-2003 @ 22:08:
Nou dat valt mij anders vies tegen. Ik ben er vaak genoeg geweest en vaak genoeg word je gewoon in het Fries aangesproken en moet je drie keer opnieuw uitleggen dat je dr geen hol van verstaat.
Nou, het hangt er vooral vanaf waar je bent in Friesland. Ik woon er, en spreek zelf geen Fries. De plaats waar ik woon is behoorlijk toeristisch en daar wordt meer Duits door de Friezen gesproken dan Fries zelf.

Maar het hangt er echt vanaf. De Friezen in de kleine, boerendorpen, kunnen behoorlijk stug zijn. De Friezen in de grotere en toeristische dorpen/steden zijn netzo, misschien wel Nederlandser, dan mensen in ''Holland'' (Utrecht,Z-Holland,N-Holland). Die willen dus helemaal niet dat ze worden gezien als ''apart'' van Nederland..

Luego 22-08-2003 22:15

vind 't wel goed, die traditie.

Friesland blijft Friesland.

foppe boppe! :D

en als de discussie nu over friezen zelf gaat, op onzin is ook een actueel friesland-forum... :)

EmilioFCG 22-08-2003 22:24

Citaat:

Luego_407 schreef op 22-08-2003 @ 23:15:
vind 't wel goed, die traditie.

foppe boppe! :D

en als de discussie nu over friezen zelf gaat, op onzin is ook een actueel friesland-forum... :)

Zou niet weten wat er goed is aan die traditie? :confused:

En dat is niet op Onzin maar op De Kantine ;)
en dat heet geen forum maar een topic ;)

Luego 22-08-2003 22:30

in die laatste twee dingen heb je gelijk.... :o

friesland heeft nou eenmaal een rijkere historie dan kerkrade of wat dan ook. vergelijken met de andere clubs is dus al lastig, die komen ook niet uit een provincie met eigen volkslied :)
die in sommige vroegere periodes zelfstandiger is geweest dan holland zelf.

EmilioFCG 22-08-2003 22:38

Citaat:

Luego_407 schreef op 22-08-2003 @ 23:30:

friesland heeft nou eenmaal een rijkere historie dan kerkrade of wat dan ook. vergelijken met de andere clubs is dus al lastig, die komen ook niet uit een provincie met eigen volkslied :)

Het gaat niet om de stad/dorp maar het gaat om dat lied en de historie van de stad/dorp waar die club speelt heeft er weinig mee te maken.

kyokushin 23-08-2003 09:56

Citaat:

Sultan_of_Swing schreef op 22-08-2003 @ 22:08:
sommigge friesen (vooral de ouderen) spreken weinig tot geen nederlands, voor de vriezen is nederlands ook maar een vreemde taal die je op school leert net als engels duits en frans.

kyokushin 23-08-2003 09:58

Citaat:

Luego_407 schreef vind 't wel goed, die traditie.

foppe boppe!

Citaat:

Luego_407 schreef op 22-08-2003 @ 23:30:

(y)

kyokushin 23-08-2003 10:00

Citaat:

EmilioFCG schreef op 22-08-2003 @ 23:38:
Het gaat niet om de stad/dorp maar het gaat om dat lied en de historie van de stad/dorp waar die club speelt heeft er weinig mee te maken.
zo denk jij daar over, maar waarschijnlijk gaat het bij heerenveen wat dieper.

jellerd 23-08-2003 16:01

Ik vind t t zelfde als Feyenoord dat met zijn hand op zijn borst het hand in hand gaat staan zingen, hoort gewoon niet.

WU-rulezzz 23-08-2003 17:13

Ik vind het enorm mooi. :cool:

Luego 23-08-2003 21:28

Citaat:

jellerd schreef op 23-08-2003 @ 17:01:
Ik vind t t zelfde als Feyenoord dat met zijn hand op zijn borst het hand in hand gaat staan zingen, hoort gewoon niet.
je ziet geen verschil tussen een club met een clublied en een team dat door sommige friezen als het nationale elftal wordt gezien met daarbij dus hun volkslied?

waarom heeft er nog niemand iets gezegd over hun shirt???? :confused:
als feijenoord nou in de rotterdamse vlag ging spelen, was dat ook een ander verhaal geweest... :D

^Dragon^ 23-08-2003 21:33

Citaat:

Luego_407 schreef op 23-08-2003 @ 22:28:
je ziet geen verschil tussen een club met een clublied en een team dat door sommige friezen als het nationale elftal wordt gezien met daarbij dus hun volkslied?

als feijenoord nou in de rotterdamse vlag ging spelen, was dat ook een ander verhaal geweest... :D

Dat doen ze ook (bij uitwedstrijden)

Luego 23-08-2003 21:37

heerenveen - feijenoord 1-0 :D:D:D:D

^dragon^: beetje raar, thuis niet en uit wel. doe het dan thuis wel en uit niet...

CrazyIkke 23-08-2003 22:02

verschrikkelijk!

Luego 23-08-2003 22:03

Citaat:

CrazyIkke schreef op 23-08-2003 @ 23:02:
verschrikkelijk!
het shirt van feijenoord bedoel je? :p :D

EmilioFCG 24-08-2003 09:16

Citaat:

Luego_407 schreef op 23-08-2003 @ 22:28:

Een clublied is toch wel even wat anders dan een volklied waarbij je bijna verplicht bent om bij te gaan staan.
En shirt? wtf lul je dom wat heeft een shirt met een volkslied te maken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:26.