Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Van Vmbo-Theoretische Leerweg naar Havo? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=576577)

SuShiDeBBy 22-08-2003 21:01

Van Vmbo-Theoretische Leerweg naar Havo?

Weet hier iemand misschien of het eventueel mogelijk is om als je examen Vmbo-T hebt gedaan, naar de Havo over te stappen.
Ze hebben me wel verteld dat je eerst Mbo en daarna Hbo kunt gaan doen, maar dat lijkt me niks.
Ik wil persee Havo gaan doen hierna.
Ook omdat ik in de 1e klas al in een Havo klas zat (ik spijbelde veel, daarom ging ik naar Vmbo-T).
Mijn ouders zeggen ook dat ik het makkelijk zou kunnen.
En weten jullie ook, als het zou kunnen, in welk jaar ik dan zou moeten beginnen (3e, 4e?).
Ik hoop dat er iemand is die het weet.
Groetjesss ;)

Rabbi Daniel 22-08-2003 21:16

Ja, dat kan.

Waarschijnlijk begin je op de HAVO in de 4e, je hebt dan dus nog 2 jaar te gaan. :)

watervlo 22-08-2003 21:34

Citaat:

SuShiDeBBy schreef op 22-08-2003 @ 21:01:
Weet hier iemand misschien of het eventueel mogelijk is om als je examen Vmbo-T hebt gedaan, naar de Havo over te stappen.
Ze hebben me wel verteld dat je eerst Mbo en daarna Hbo kunt gaan doen, maar dat lijkt me niks.
Ik wil persee Havo gaan doen hierna.
Ook omdat ik in de 1e klas al in een Havo klas zat (ik spijbelde veel, daarom ging ik naar Vmbo-T).
Mijn ouders zeggen ook dat ik het makkelijk zou kunnen.
En weten jullie ook, als het zou kunnen, in welk jaar ik dan zou moeten beginnen (3e, 4e?).
Ik hoop dat er iemand is die het weet.
Groetjesss ;)

waarom lijkt het je niks om mbo en daarna hbo te gaan doen?
op een mbo leer je veel meer, het duurt wel 2 jaar langer, maar als je daarna na het hbo gaat mag jeeen jaar overslaan dus scheelt het nog aar 1 jaar. bovendien doet een mbo'er het op het hbo veel beter dan havisten en vwo'ers

bindmiddel 22-08-2003 21:38

doet ik ook ben vorig jaar geslaagd en doe nu 4 Havo en moet nog zien hoe et gaat :(

LoeLoe 23-08-2003 12:37

Citaat:

Fleet Admiral schreef op 22-08-2003 @ 21:16:
Ja, dat kan.

Waarschijnlijk begin je op de HAVO in de 4e, je hebt dan dus nog 2 jaar te gaan. :)

Idd. Ik heb ook ongeveer zoiets meegemaakt (ging alleen om een andere reden van de HAVO af). Ik ben na het vbo wel een mbo-opleiding gaan doen, en de plannen liggen er om ook nog een hbo-opleiding erachteraan te doen.

Dus nu ziet het er zo voor me uit:
vbo (4 jaar) + mbo (3 jaar) + hbo (3 jaar) = 10 jaar.

(mbo/hbo allebei verkort traject)

Ga je nu eerst havo doen en dan hbo dan krijg je dit:

(vbo 4 jaar) + havo ( 2 jaar) + hbo (4 jaar) = 10 jaar.

Dus het maakt infeite niks uit. Ik vind het wel fijner dat ik eerst mbo heb gedaan, want ik ben er nu dus achter gekomen dat ik een studie heb die me niet helemaal zint (onderwijsassistent). Nou ga ik over een jaar naar het hbo, voor een ietswat andere studie (wel ook weer met kinderen).

Als jij al vrij zeker bent waar jij voor wil gaan studeren, dan kan je er misschien beter voor kiezen om havo en daarna hbo te doen. Ben je er nog niet zo zeker van, dan zou ik eerst mbo gaan doen, en daarna hbo.

herbalpower 23-08-2003 14:24

Deze overstap is zeer goed te maken vmbo-t zou moeilijker zijn als de oude mavo dus moet je het kunnen redden. Als je punten een beetje goed zijn geweest red je het wel. Je begint in het 4e jaar. En als het goed is heb je een behoorlijke voorsprong op je klasgenoten.

Je krijgt wel veel meer werkstukken en opdrachten dan op het vmbo.

watervlo 23-08-2003 15:45

Citaat:

LoeLoe schreef op 23-08-2003 @ 12:37:
Idd. Ik heb ook ongeveer zoiets meegemaakt (ging alleen om een andere reden van de HAVO af). Ik ben na het vbo wel een mbo-opleiding gaan doen, en de plannen liggen er om ook nog een hbo-opleiding erachteraan te doen.

Dus nu ziet het er zo voor me uit:
vbo (4 jaar) + mbo (3 jaar) + hbo (3 jaar) = 10 jaar.

(mbo/hbo allebei verkort traject)

Ga je nu eerst havo doen en dan hbo dan krijg je dit:

(vbo 4 jaar) + havo ( 2 jaar) + hbo (4 jaar) = 10 jaar.

Dus het maakt infeite niks uit. Ik vind het wel fijner dat ik eerst mbo heb gedaan, want ik ben er nu dus achter gekomen dat ik een studie heb die me niet helemaal zint (onderwijsassistent). Nou ga ik over een jaar naar het hbo, voor een ietswat andere studie (wel ook weer met kinderen).

Als jij al vrij zeker bent waar jij voor wil gaan studeren, dan kan je er misschien beter voor kiezen om havo en daarna hbo te doen. Ben je er nog niet zo zeker van, dan zou ik eerst mbo gaan doen, en daarna hbo.

huh? zijn niet alle mbo's 4 jaar?

Leonoor 23-08-2003 18:30

Citaat:

watervlo schreef op 23-08-2003 @ 15:45:
Voor zo ver ik weet heb je ze van 1, 2, 3 en 4 jaar (iig de laatste drie). Ligt er maar net aan welke opleiding en welk niveau je doet ed.

Ik heb mavo en toen havo (oude stijl) gedaan. Hoe het nu precies zit weet ik niet, maar volgens mij idd vmbo-t (met ik dacht verplicht Nederlands (duh ;)), Engels en wiskunde en een bepaald aantal vakken op het hoogste niveau. En dan kun je instromen in 4 havo. Even informeren bij de havo waar je heen wilt wat hun precieze eisen zijn.

LoeLoe 23-08-2003 19:13

Citaat:

watervlo schreef op 23-08-2003 @ 15:45:
Neej da's idd verschillend. Wel doe ik niv. 4...voor sommige mensen verwarrend omdat ik die toch maar echt in 3 jaar doe. Zelfde geld voor SPW niv. 4. Die kan je op mijn school ook in 3 jaar doen. En nog wel wat opleidingen. Ligt er idd ook aan wat voor niveau je doet;)

Debbyyy 24-08-2003 14:13

En hoe zit het dan met het vakkenpakket? Moet ik ook nog een bepaald pakket kiezen, met bepaalde vakken? Thanks voor jullie berichtjes, ik ben superblij dat ik naar de Havo kan! :D

bindmiddel 24-08-2003 14:17

Citaat:

Debbyyy schreef op 24-08-2003 @ 14:13:
En hoe zit het dan met het vakkenpakket? Moet ik ook nog een bepaald pakket kiezen, met bepaalde vakken? Thanks voor jullie berichtjes, ik ben superblij dat ik naar de Havo kan! :D
'k zou zeggen vraag je decaan, wij hebben destijds erg saaie voorlichtingsavonden gehad waarin alles wel een stuk of 4x werd uitgelegd.

Debbyyy 24-08-2003 14:20

Citaat:

Krystman schreef op 24-08-2003 @ 14:17:
'k zou zeggen vraag je decaan, wij hebben destijds erg saaie voorlichtingsavonden gehad waarin alles wel een stuk of 4x werd uitgelegd.
Mensen op mijn huidige school zijn allemaal erg onduidelijk (zo ook mijn decaan), daarom vraag ik het liever aan mensen met ervaring of iets dergelijks.

Leonoor 24-08-2003 18:06

Citaat:

Debbyyy schreef op 24-08-2003 @ 14:13:
Citaat:

Leonoor schreef op 23-08-2003 @ 18:30:
Ik heb mavo en toen havo (oude stijl) gedaan. Hoe het nu precies zit weet ik niet, maar volgens mij idd vmbo-t (met ik dacht verplicht Nederlands (duh ;)), Engels en wiskunde en een bepaald aantal vakken op het hoogste niveau. En dan kun je instromen in 4 havo. Even informeren bij de havo waar je heen wilt wat hun precieze eisen zijn.
Zo iets?

Debbyyy 25-08-2003 16:23

Citaat:

Leonoor schreef op 24-08-2003 @ 18:06:
Zo iets?
Right!

Leuk poezenplaatje heb je als avatar!

Debbyyy 28-08-2003 08:58

Kan het ook als je op LWOO zit? (Leerweg Ondersteunend Onderwijs met Vmbo-T, dus verder eigenlijk niets bijzonders)?

X_MiSz_QtIeJ_X 28-08-2003 16:16

Als je examen gedaan hebt dan kun je naar havo-4. Bij mij in de klas zitten er ook mensen die dat gedaan hebben. X

Thomas 28-08-2003 17:16

Daarvoor is die gehele leerweg gemaakt, dus dat kan zeer zeker. :)

Debbyyy 29-08-2003 22:06

:D Bedankt mensen!

Debbyyy 04-09-2003 18:07

Hihi :)

ellen16 08-09-2003 15:45

Citaat:

herbalpower schreef op 23-08-2003 @ 14:24:
Deze overstap is zeer goed te maken vmbo-t zou moeilijker zijn als de oude mavo dus moet je het kunnen redden. Als je punten een beetje goed zijn geweest red je het wel. Je begint in het 4e jaar. En als het goed is heb je een behoorlijke voorsprong op je klasgenoten.

Je krijgt wel veel meer werkstukken en opdrachten dan op het vmbo.

Uhm...die voorsprong op je klasgenoten valt nog wel mee.
Agelopen schooljaar zat ik in 4HAVO (heb wel de eerste 3 jaar HAVO gevolgd), en in dat jaar kwamen er +- 4 mensen van VMBO-TGL naar HAVO-4. Met veel bloed, zweet en tranen zijn ze overgegaan naar 5 HAVO. Je moet er dus 100% achterstaan, anders moet je er niet aan beginnen. En trouwens, iedereen die over is gegaan van 3 naar 4 HAVO heeft toegang tot het MBO....
Persoonlijk zou ik ook de MBO-route volgen. Op het MBO ben je met een studierichting bezig die jij interessant vind, maar op de HAVO, blijf je, ondanks de profielen, de helft van de tijd bezig met vakken waar je niets aan vindt.

Snoezepoes 08-09-2003 18:18

Citaat:

ellen16 schreef op 08-09-2003 @ 15:45:
Uhm...die voorsprong op je klasgenoten valt nog wel mee.
Agelopen schooljaar zat ik in 4HAVO (heb wel de eerste 3 jaar HAVO gevolgd), en in dat jaar kwamen er +- 4 mensen van VMBO-TGL naar HAVO-4. Met veel bloed, zweet en tranen zijn ze overgegaan naar 5 HAVO. Je moet er dus 100% achterstaan, anders moet je er niet aan beginnen. En trouwens, iedereen die over is gegaan van 3 naar 4 HAVO heeft toegang tot het MBO....
Persoonlijk zou ik ook de MBO-route volgen. Op het MBO ben je met een studierichting bezig die jij interessant vind, maar op de HAVO, blijf je, ondanks de profielen, de helft van de tijd bezig met vakken waar je niets aan vindt.

Ja, in 4 of 5 vwo heb je toch ook al de mogelijkheden tot Mbo?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:57.