![]() |
Linux-Windows networkshares
Tot voor kort had ik op beide pc's van mijn crosslink-netwerkje WinXP staan. Nu heb ik op één daarvan Linux (Mandrake 9.1) gezet, al begrijp ik niet veel van Linux. Hoe kan ik
1) de XP-shares van de andere pc onder Linux zien? 2) een gedeelte van mijn Linux root delen, en wel zo dat XP hem kan gebruiken? |
met samba
|
Citaat:
*begrijpt er niets van* :( |
Als ik jou was zou ik Webmin installeren. Webmin is een web-based interface om een heleboel Linux settings en linux servers te configureren. Heel handig als je net begonnen bent en absoluut niet weet wat je waar zoeken moet.
|
Citaat:
Daarna zal ik Webmin eens opzoeken, al zal ik er weinig aan hebben. Ik heb namelijk geen idee hoe ik het zou moeten installeren :D |
Dat wijst zich ontzettend vanzelf. Filetje downloaden, uitpakken (tar zxpvf webmin-1.100.tar.gz), cd webmin-1.100, en dan was 't iets van ./setup.sh of ./install.sh. De rest wijst zich vanzelf. Kan m'n moeder zelfs. :p
|
Citaat:
Ok. Ik wist niet dat een dergelijk script extensie .sh had :o (ben nog bezig met installeren...) Ennuh, bedankt :) |
Citaat:
|
|
Citaat:
(nu aan het downloaden, trage verbinding) |
Ik moet ingelogd zijn als root zegt ie...
X wordt automatisch gestart bij het booten, en dan moet ik kiezen uit het gebruikerslijstje, waar root niet tussen staat. Ik zou niet weten hoe ik anders moet inloggen :confused: |
Eerst inloggen als gewone gebruiker, dan een shell openen en 'su' typen. Dan je root wachtwoord opgeven, en je bent ingelogd als root.
|
Citaat:
(waarom staan dergelijke dingen nou nooit in de help? :confused: ) |
Citaat:
|
Citaat:
|
je kan ook via urpmi of rpmdrake samba en webmin instaleren.
|
Citaat:
2. zoals eerder al gezegd met samba. |
Citaat:
|
Citaat:
mount -t smbfs -o username=tridge,password=foobar //fjall/test /data/test |
Citaat:
dit kan ook fout zijn, maar ik d8 dat het zo zat |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Met mandrake 9.1 is het standaard dat je ntfs partities kan mounten, met bv debian moet je het tijdens het installeren met bij kernel modules aangeven, anders insmod proberen
-WJ |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:16. |