![]() |
Computer valt steeds uit
Bij mijn ouders valt de computer steeds uit en dan start ie automatisch opnieuw op...het komt vooral voor wanneer die op screensaver staat maar het kan ook plotseling gebeuren wanneer je ergens mee bezig ben.
kan iemand mij vertellen wat dit kan zijn? |
Welke windows versie heb je?
Als je Windows 2000 of XP hebt: Open je configuratiescherm -> Systeem -> Geavanceerd -> de onderste (Startup en Recovery in het Engels). Staat het vinkje bij Automatisch herstarten wel uit? Zo nee, dan kan het zijn dat je zo'n mooi blauw scherm krijgt en dan gaat windows mooi herstarten. Als dat het niet is, of je hebt windows 9x, dan denk ik aan 1 van de volgende 2: - je computer wordt te warm - te zwakke voeding. Wat zit er allemaal in aan hardware? |
het is een Pentium 4 , Geforce 3 Sparkle video kaart , 2.0 GhZ
80 GiG harddisk en 512 RAM geheugen hij staat in een kast in een hoekje...en het is windows`XP en ik heb net bij mezelf gekeken bij configuratiescherm/system/geavanceerd/en dat vinkje en bij mij staat hij aan maar ik heb er nooit last van zou het dat de koeling kunnen zijn? |
:confused:
|
Probeer het dan eens met dat vinkje uit, kijken of je een BSOD krijgt. Zo ja, dan kun je daarmee kijken of je het op kan lossen (door hier terug te komen bv).
Een BSOD kan door allerlei zaken worden veroorzaakt, maar meestal zijn het drivers. |
ja dat is 't hem juist beneden staat dat vinkje uit en bij mij aan maar het verschil is dat het beneden wel gebeurd en bij mij niet :confused:
|
Ok, dus het is geen BSOD.
Haal je kast eens open en kijk wat er op de voeding staat qua aantal Watt. Wat voor screensaver is het? Zo'n 3D screensaver? Of een andere vrij drukke? |
Citaat:
|
hmm het is een 300 watt koeler en ze hebben een screensaver van een paar simpele lettertjes die bewegen :confused:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik zou is in de bios gaan kijken hoe warm je pc wordt.
|
ja dat hebben we al gedaan als hij uitvalt staat hij op 58 graden
dat is toch veel? |
Veel... voor een AMD valt dat best mee, de mijne werd tijdens de hete dagen ruim 60 en geen problemen.
|
lol, het is een pentium ;)
|
58 graden kan instabiel zijn.
Doe je kast eens open van de zijkant en kijk of de temp zakt naar onder de 52 graden. Je computer zou dan stabiel moeten zijn. Controleer dit dus even. |
ik wordt zo moe van mensen die steeds maar denken dat het de koeling is... DAT DING KAN 70 GRADEN HEBBEN!!!
pfff..., anyway, heb je geen nieuwe drivers geinstalleerd de laatste tijd? of je familie? check dat ff, want een pc chrasht niet door een 58graden warme cpu. |
LISM: jij hebt het nog niet helemaal begrepen. De Tmax van dat ding gaat over de transistoren, niet over de temperatuur van het core oppervlak en dan moet je nog een marge houden voor temperatuurmeting die er altijd wel iets naast zit, omdat de interne temp duide van de Athlon XP niet altijd gebruikt wordt, maar een temp sensor direkt onder de core (in socket in het midden).
Boven de 55 graden kun je last krijgen van stabiliteit. Bij sommigen werkt 60 of 65 nog goed, bij de ander gaat 57 al problemen geven. Vooral bij overclocken gaat de tolerantie wat betreft temperatuur snel achteruit. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51. |