Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   geld vinden (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=579341)

strawberry 25-08-2003 11:28

geld vinden

als je een portemonnee op straat vindt, met geld erin. Vanaf welk bedrag zou je m naar de politie brengen? (geen naam, adres)

en als je m zou vinden met naam en adres, wat zou je dan doen? (geld eruit en terugleggen, eerlijk terugbrengen......)

brand maar los :D

Frondish 25-08-2003 12:26

Nou...als ik een portomonee zou vinden zonder naam adres ofzo en er zit 50 euro in...zou ik het wel houden...

als er wel adres en tel nummer enzo in zit dan zou ik het eerlijk nar de politie brengen en hopen dat de eigenaar zo eerlijk is om 10% van het bedrag dat ie had te geven want dat is verplicht :D vindersloon heh

Silver rain 25-08-2003 13:24

als er geen adres of telefoonnnummer bijzit gewoon houden, anders naar de politie. Misschien reageer ik anders als ik het meemaak

very drunk driver 25-08-2003 13:55

ik zou hem terugbrengen als er een adres in zit. en anders zou ik het houden. ik ben daar zelf heel eerlijk in. ik hoop dat ze het bij mij ook doen

Frondish 25-08-2003 14:07

ja ik ben daar ook eerlijk in... hoewel als je zoiets vind dan denk je zal ik het houden..? maar als je het dan houd dan heb ik een vreemd gevoel en ik geef het ook liever terug want dat doet me dan goed maak ik die mensen weer blij :)

*sunrise1986* 25-08-2003 14:12

Hmm als er geen naam en adres bij zit zou ik het houden of er moet echt een heel hoog bedrag inziteen (laten we zeggen meer dan 250 euro) en als er wel naam en adres bijzit dan zou ik er goed over na moeten denken.. Ik zou het dan toch naar de politie brengen denk ik, of zelf contact met die persoon opnemen..

Ik hoorde van de week op de radio dat er nederlanders op Kreta waren die vonden daar een tas met 11.000 euro. Dat hebben ze naar de politie gebracht en ze hebben een beloning gekregen, ze bleven gelijk een weekje langer op Kreta :D

Miracle 25-08-2003 14:20

Als ik gewoon los geld vind, zonder portemonnee, zonder dat iemand om me heen er iets van weet hou ik het gewoon. Want je vind diegene van wie het is toch nooit terug. (had hij maar beter op moeten letten toch).

Als ik een portemonnee vind met pasjes of meer dan €20 erin dan breng ik hem naar de politie. (als er geen pasjes in zitten en €10, weet ik nog niet wat k zou doen)

Wes 25-08-2003 18:28

Ligt eraan, alleen geld zonder pasjes en dergelijk dan zou ik het gewoon houden. Anders zou ik het gewoon terugbrengen denk ik. Zeker weten doe je het toch nooit totdat je het overkomt.

Alex 25-08-2003 18:48

Ik zou die portemonnee altijd terug geven/ naar de politie brengen.

Olafant 25-08-2003 18:53

Citaat:

Alex schreef op 25-08-2003 @ 19:48:

Poor twisted me 25-08-2003 18:54

ligt aan het bedrag.....
me pa heeft dat eens gehad hij vond 1 met een redeljik hoog bedrag erin, iets rond de 250 gulden dan.
Hij ging dat netjes terugbrengen neemt die vrouw het geld aan en smijt ze de deur dicht voor z'n neus.......

dat is zoo arrogant :rolleyes:

ik vraag me dan denk ik af of ik me eigen geld terug zou krijgen als ik het ergens zou verliezen :confused:

iamcj 25-08-2003 20:12

Alleen geld met een portemonnee hou ik, omdat de eigenaar in principe alleen aan kan geven hoeveel erin zit en voor de rest is er geen bewijs. Als het om wat meer geld gaat, zeg meer dan € 150,-, ga ik er over denken, want het kan ook het maandinkomen/boodschappengeld van een bijstandsmoeder e.d. zijn.

Als er voor de rest ook maar iets anders belangrijks inzit, breng ik hem naar de politie.

skeleton 26-08-2003 18:43

Whaha...

Mij is ut wel es een X overkomen, dat ik met me vrienden ben uitgegaan in een kroeg, en ik zo.. he verrek.. wat ligt daar op de grond ?

Raap ik zo maar ff 50 € van de grond,

Dat is nog es mooi he, geld verdienen tijdens het uitgaan... ;)

techno-fan 27-08-2003 14:48

ik zou portomonee pakken, geld eruit halen en hem weer wegleggen, en ik denk zo nog vele andere nederlanders met mij...

DjTiesto 29-08-2003 13:56

Citaat:

techno-fan schreef op 27-08-2003 @ 15:48:
ik zou portomonee pakken, geld eruit halen en hem weer wegleggen, en ik denk zo nog vele andere nederlanders met mij...

thunder110 29-08-2003 14:05

Ik heb eens een portemonnee gevonden met fl. 400.- erin. Inclusief pinpasjes etc. Die heb ik gewoon teruggebracht naar de politie (en de mevrouw was echt heel dankbaar).
Ik heb ook eens fl. 95,- aan briefgeld gevonden op straat (drie van 25 en twee van 10). Dat vond ik wel een beetje vreemd, maar niet voor de buurt waar ik doorheen liep (Buitenveldert, het paradijs voor de witte criminelen).

telluriet 29-08-2003 14:32

Ik zou het houden, maakt niet uit hoeveel geld erin zit. En ik ben zeker weten niet de enige.

Mr. Tumnus 29-08-2003 14:44

Ligt eraan. Als ik aan het adres zou kunnen zien dat ze in een landhuizenbuurt wonen, zou ik het houden. Zou ik iets zien wat lijkt op bijstand/uitkering enz. dan zou ik het terugbrengen.

sexylexy 04-09-2003 18:44

een goede tip voor als je iets vind (portomonnee, mobieltje etc.)
moet je hem niet afgeven bij de politie, maar aangeven (als iets na een jaar nog niet is teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar, dan is het van de politie, terwijl als je het object aangeeft, na een jaar zelf mag houden.) en ik wed dat jij het beter kan gebruiken dan de politie.

Leonoor 04-09-2003 19:32

Citaat:

very drunk driver schreef op 25-08-2003 @ 14:55:
ik zou hem terugbrengen als er een adres in zit. en anders zou ik het houden. ik ben daar zelf heel eerlijk in. ik hoop dat ze het bij mij ook doen
:confused:

Citaat:

Alex schreef op 25-08-2003 @ 19:48:

Evatjuhhhh 04-09-2003 20:42

Ik heb een keertje 25 gulden gevonden toen ik samen met een vriendinnetje een ijsje ging halen. Daar hebben we het ijsje van betaald en de rest hebben we verdeeld.

Toen ik een keertje naar huisfietste en ik kwam bij pabo/acta/aardbei toen zag ik een pinpas op de grond waaien.. Maar de persoon kon ik niet ontcijferen. Dus toen heb ik hem naar de politie gehad (die zit naast pabo/acta/aardbei dus dat is makkelijk :))

Tis dus over mezelf niet echt duidelijk.. De ene keer breng k het wel terug en de andere keer niet...
Tverschilt heel erg..
Maar meestal breng ik portomonees enzo wel terug .. kben zelf ook altijd heel blij als de mijne gevonden is :)

Thomas 04-09-2003 20:55

Ik zou het geld eruit halen en hem daarna in de brievenbus doen.

StijnSpoortNiet 05-09-2003 10:10

Als ik het adres van de eigenaar kan achterhalen, dan zou ik hem terugbrengen. Zo niet, dan zou ik hem zelf halen. Eerlijkheid duurt het langst
:D

vampiro 05-09-2003 12:57

Ik zou alle geld eruit halen (vindersloon ;))

Verder hoop ik dat er een adres bijzit zodat ik alle overige pasjes en portomonee weer kan opsturen naar de eigenaar (zolang er genoeg geld in zat om hem te versturen :p)

nare man 05-09-2003 15:21

Hoogstwaarschijnlijk zit er wel een kaartje met een naam in, zodat ik contact kan opnemen met de eigenaar en alles terug kan geven. Natuurlijk met alle geld erin, ik ben geen dief.

Als er geen adresgegevens inzitten neem ik contact op met de politie, maar hou ik de portefeuille wel zelf onder me, dit om te voorkomen dat hij ergens in een achterafhokje verdwijnt als niemand zich bij de politie meldt als eigenaar.

Valt me trouwens tegen hoeveel mensen hier het geld zouden houden onder het mom van vindersloon. Dat is gewoon diefstal, for the record, en het is asociaal. Je zou zelf ook niet willen dat dat gebeurde, stelletje egoïstische klojo's.

DEADLOCKED 05-09-2003 15:27

Citaat:

telluriet schreef op 29-08-2003 @ 15:32:
Ik zou het houden, maakt niet uit hoeveel geld erin zit. En ik ben zeker weten niet de enige.
je bent niet de enige!

Gimme more beer 05-09-2003 16:06

Ik zou het nooit naar de politie brengen. Die proberen namelijk de eigenaar niet te vinden, die wachten totdat de eigenaar hem komt ophalen en dat kan hij niet als er geen ID van hem in zit.
Dus als er een adres inzit, zou ik altijd even de portemonnee gaan brengen, zo niet, dan ga ik die avond eens lekker uit met een paar vrienden. Misschien wel op mijn kosten :D

Gimme more beer 05-09-2003 16:09

Citaat:

Evatjuhhhh schreef op 04-09-2003 @ 21:42:
Toen ik een keertje naar huisfietste en ik kwam bij pabo/acta/aardbei toen zag ik een pinpas op de grond waaien.. Maar de persoon kon ik niet ontcijferen. Dus toen heb ik hem naar de politie gehad (die zit naast pabo/acta/aardbei dus dat is makkelijk :))
Gevonden pinpasje kun je ook doorbreken en weggooien, wordt toch geblokkeerd en een nieuwe gemaakt. Dan is het alleen maar veiliger als je hem doorbreekt!

Go 06-09-2003 13:08

Ik zou d'r in ieder geval voor zorgen dat de persoon waarvan de portemonnee is, pasjes e.d. terugkrijgt.

Sweet Serenity 06-09-2003 13:39

Als er een adres in zit breng ik hem terug, anders hmz geef ik het aan bij de politie.

Ik ben vorige maand bestolen, identiteitskaart kwijt, geld kwijt, pinpas kwijt, alle belangrijke passen eigenlijk. Het is een heel gedoe om dat opnieuw te krijgen. Ik moet nu tot eind oktober wachten vooraleer ik een nieuwe identiteitskaart krijg en daar moet ik dan ook nog es 8 euro voor betalen, voor mijn andere passen net hetzelfde.
Ik was overigens al 200 euro kwijt (ik had net geld afgehaald omdat ik nog boodschappen moest doen en een paar dingen moest gaan betalen :( )

Vaag mannetje 06-09-2003 13:56

Grappig dat ik deze nog niet heb gelezen:

Geld eruit halen, daarna terugbrengen naar eigenaar en vertellen dat je het zo gevonden hebt.

the_republican 06-09-2003 14:09

M'n buurman heeft vorige week z'n portemonnee verloren.

Pinpassen inclusief pincodes (niet echt slim :rolleyes: )
2000 euro contant
Creditcard met opnamelimiet van € 25.000,-

Gisteren teruggevonden in de brievenbus zonder afzender. Alles zat er nog in, en hij had geen enkele kaart geblokkeerd.

Dat was niet echt slim van hem...

Maar gelukkig zijn er nog wel eerlijke mensen.... (y)

M@rco 06-09-2003 18:08

Citaat:

the_republican schreef op 06-09-2003 @ 15:09:
Pinpassen inclusief pincodes (niet echt slim :rolleyes: )
2000 euro contant
Creditcard met opnamelimiet van € 25.000,-

Jezus, hoe dom kun je zijn zeg... als je daarmee gaat rondlopen ben je volgens mij echt niet goed bij je hoofd :D

Maarreh... 't is me nog nooit gebeurd, maar als ik een portomonnee zou vinden zou ik hem terugbrengen naar de eigenaar, of bij de politie afleveren als ik niet achter de eigenaar kan komen. Lijkt me logisch. :)

mleen 06-09-2003 18:30

ik heb nog nooit een portemonee gevonden, wel kwijtgeraakt. De man heeft toen gebeld en ik ben de portemonee op gaan halen, Ik was echt heel blij dat hij hem teruggegeven heeft. ik zou dat ik dat zelf ook doen. Ik heb hem geen 'vindersloon' gegeven want er zat maar weinig geld in en bovendien was hij een oude rijke man en ik maar een arm klein meisje...

Los geld vinden is een ander verhaal, dat hou ik gewoon. De eigenaar is toch niet meer te achterhalen. Ik heb eens een briefje van 10 gulden gevonden, vond ik best leuk :D

nare man 06-09-2003 22:12

Citaat:

Vaag mannetje schreef op 06-09-2003 @ 14:56:
Grappig dat ik deze nog niet heb gelezen:

Geld eruit halen, daarna terugbrengen naar eigenaar en vertellen dat je het zo gevonden hebt.

Stelen én liegen!

En dat moet dan straks mijn AOW betalen. :rolleyes:

Chloe Siere 06-09-2003 23:40

ik heb een keer 220 gulden op straat gevonden. zo los bij elkaar. ben naar de politie geweest maar mocht het uiteindelijk houden omdat niemand ernaar kwam vragen.
ik blij :D

Somebody Special 07-09-2003 11:12

Ik zou het geld eruit halen en de portemonee naar de politie brengen

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:32.