![]() |
Voorlichting op school?
Ik vroeg me eigenlijk af in hoeverre jullie op de hoogte werden gehouden van drugs en haar effecten op school. Wordt er eigenlijk voorlichting in gegeven? En zoja, bij welk vak?
Bij ons vroeger (in 1995) toen ik in 3 Havo zat kreeg ik uitgebreide drugsvoorlichting bij maatschappijleer. Ook over poppers :D hehe Dat staat me zo goed bij omdat ik r nog nooit van gehoord had, t gaar vond klinken en ik t raar vond dat wij hier over deze voorlichting kregen. Maar goed. We kregen ook twee AA'ers (anonieme alcoholisten) op school die ons over hun ervaringen vertelden. En we moesten natuurlijk een werkstuk maken. Heb t nog en er staat een krantenartikeltje in waarin gewaarschuwd wordt in de Primeur (een jongerennieuwsblad van toen) voor een drankje uit Duitsland: Red Bull. :D Of gewaarschuwd. Da's een groot woord. Er werd over verteld en uitgelegd wat die stof deed. Affijn. Al met al een leerzame achtergrond, kan ik wel zeggen. Natuurlijk hebben we niet iedere (non-)chemicalische drug kunnen behandelen, maar wel een groot deel. Zodat je wist wat t met je deed, wat de gevolgen konden zijn, en hoe t werd gebruikt. En er werd niet geheim gedaan over t feit dat je best 1 keer eens heroine kunt gebruiken zonder direct verslaafd te worden, maar wel benadrukt dat die kans toch vrij groot was (en m.a.w. je daar beter van af moest blijven). Hoe is/was dat bij jullie op school? |
Citaat:
(zeehond snapt me ;)) |
Citaat:
|
Mja, ik heb ook drugsvoorlichting gehad op school. Welteverstaan 2 keer 1 uur (of was t een blokuur?), per jaar eentje... (officieel 3, maar in mijn klas hadden we er ook nog eens eentje gemist..)
Nou, op zich was t geen slechte voorlichting, maar toch vond ik t erg gebrekking, zeker na de hand.. Sommige dingen werden naar mijn id iets te negatief benadrukt, bijvoorbeeld t blijven hangen in een trip, wat bij paddos eigelijk nauwlijks voor komt, maar zij deden voorkomen als een groot risico.. Verder werd speed volkomen overgeslagen (!), terwijl dit naar mijn id juist een van de gevaarlijkere drugs is voor jongeren. Goedkoop, makkelijk aan te komen en sterk geestelijk verslavend. Echt iets wat ik nie bepaald een goed iets vond. Verder kregen we een ex-partyjunk (xtc, cocaine etc.) bij ons op bezoek waarvan ik nu eigelijk denk, zo ken ik er wel erg veel..... :o Echt indruk maakte ie toen niet op mij. Hij was er nog goed vanaf gekomen enzo, had zichzelf goed leren kennen..... misschien hadden ze er eentje van dichter bij de goot moeten oprapen.. Nu zie ik zeg meer in wat er zo erg aan is, met vrienden die compleet de weg kwijtgeraakt lijken te zijn.. |
Absoluut niets. Nou ben ik wel erg nieuwsgierig dus ik weet er wel aardig wat van af maar ik had het toch niet erg gevonden om meer voorlichting op school te krijgen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Wel bij LSD, en dan is t risico ook nog niet eens zo erg groot, maar mogelijk. Echt fucked up als je vast komt te zitten in flash backs naar een negatieve ervaring die je toen had (n) Citaat:
Volgens mij werd speed wel lichtelijk behandeld door ons (minder zwaar dan heroine en cocaine, bijvoorbeeld), maar werd XTC juist niet aangehaald. Dat kwam dan ook net op en men wist er niet zoveel van af. Citaat:
|
Citaat:
(t is trouwens "gewaardeerd":o) |
Voor zover ik me kan herinneren hebben we nooit voorlichting gehad. Katholieke school he, Belgische struisvogelpolitiek :rolleyes: . Triest is dat eigenlijk, want ik denk dat bepaalde dingen voorkomen kunnen worden door er voorlichting over te geven (ze gaven wel seksuele voorlichting... maar ja hoe dan weer :rolleyes: ).
Een leraar heeft zo ooit in de klas gezegd dat ie er 100% zeker van was dat er niet gedeald werd op die school... (buiten dat iedereen opeens naar mij begon te staren waar ik op dat moment natuurlijk ontzettend gelukkig mee was :eek: , ze kenden nog niet es t verschil tussen dealen en gebruiken :D) Ik kon er zo 5 opnoemen en heel wat meer gebruikers. |
Citaat:
|
Eeh, het enige dat ik me kan herinneren was een soort van foldertje: hasj en wiet, wat weet je wel wat weet je niet:D
Maar of dat nu een postbus 51 iets was... |
Volgens mij heb ik geen voorlichting gehad over drugs/alcohol. Ik heb ze zelf wel gelezen, omdat ik het interessant vond, maar in de les werd het niet behandeld. Oja, 1 keer eerste 2 blz. van het boekie over alcohol.
|
We hadden trouwens 1 boekje over alcohol, 1 over gokken en 1 over xtc (de rest van drugs werd neit genoemd (n) )
|
We hadden een apart foldertje van Jellinek. Maar bij Jellinek hebben ze niet echt goede ideën. Zo las ik in de highlife een stukje over de cannabispreventie van Jellinek; volgens J zou cannabis geestelijk verslavend kunnen zijn, wat ze achterwege laten is dat de combinatie cannabis & tabac juist echt verslavend is (je raakt immers sneller verslaafd aan joints omdat er ook nicotine in zit)
|
Citaat:
De kick die (pure) hash of wiet geeft kan geestelijk verslavend zijn. Dat wil zeggen dat het mogelijk is dat je de geestelijke drang hebt om steeds weer hash of wiet te gaan gebruiken. Er zullen dus geen lichamelijke afkickverschijnselen optreden (zoals wel bij nicotine), maar geestelijke afkickverschijnselen (niet lekker in je vel, e.d.). De Jellinek kliniek bedoelt dat ermee. |
Citaat:
Door dat foldertje ben ik zo ongeveer gaan blowen! Toen ik dat las dacht ik: "hey, die drugs vallen eigelijk wel mee.." :D |
Citaat:
|
Citaat:
Met dat nicotine weet ik niet, ik ken veel mensen die blowen wel maar roken niet. |
Citaat:
Ik dacht dat je vond dat het niet klopte van de geestelijke verslaving. |
Citaat:
Daarom alles met mate ;) :o |
Citaat:
|
Citaat:
(y) hehehe, ik snap em zeker :p |
Ik kreeg op de basisschool (ik denk dat het groep 7 was) drugsvoorlichting van twee politieagenten.
Ach..ja...wat heet een goede voorlichting? Eigenlijk weet ik er nietmeer zoveel van, behalve dat de joint die ze lieten zien meer dan 80 jaar oud was. Voor de rest hebben die twee vrouwelijke politieagenten me nog lastig gevallen tot 4 maanden erna ofsu. Onder de 16 geen bier! (dronk altijd bij skatepleintje en zij kwamen altijd weer langs) oude zeikerds, maarja... drugsvoorlichting dus.... |
self made man hiero hoor! ;)
|
Ik heb op school helemaal geen drugs voorlichting gehad. Er hingen wel folder in de bieb, van XTC, Speed, Cocaine, Wiet&hasj, Lsd en Paddo's. Die heb ik ook allemaal gelezen, en ook bij mij was daardoor de intresse gewekt drugs te gaan gebruiken :D ;)
|
toch wel een avrecht (hoe schrijf je da?) effect dus die foldertjes. :p
|
Citaat:
|
mja, om zoiets tegen te gaan moeten die foldertjes volgens mij volstaan met hele enge dingen, maar dat zal ook niet echt werken denk, aangezien mensen zoiets nooit op zichzelf betrekken (als in, ach, dat overkomt mij toch niet!)
|
Citaat:
|
mja, maar gelukkig is het doel van die foldertjes alle kanten belichten van het druksgebruik (hoewel ze dat niet echt lukt, en ze ook wel eens heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele domme dingen zeggen in die foldertjes enzo), en als ze daarbij mensen nieuwschierig maken is dat niet hun probleem ofzo toch :D
|
Citaat:
|
volgens mij was bij ons de voorlichting
in 5 min even uitleggen dat drugs slecht was verder niets en je kon idd van die foldertjes pakken in de bieb ofzo verder nooit iets van meegekregen op school |
Citaat:
|
hehe idd :D
maja ik heb het eigenlijk ook niet echt gemist die voorlichting denk ik :) |
Nee, ik ook niet, maar ik ben zelf heel veel info er over op gaan zoeken. Maar dat doen de meeste niet. en daarom zou de voorlichting op scholen beter moeten.
|
En zo is het maar net! gehehe
|
we kregen het in de brugklas met verzorging en je zag op een videoband, intervieuws met jongeren 17-18 enz) en die vertelde zo dat ze af en toe blowde en de andere weer niet enzo, en ik weet nog dat ik toen echt zo dacht van: AH JOOO das gevaarlijk :eek: maarja :P gekke dingen gebeuren
|
Ik heb wel over alcohol wat uitgedeeld gekregen, en zo een filmpje gezien, verder niet echt.
|
Ik heb vorig jaar (derde jaar) 2 uur drugs voorlichting gehad.
vrij saai was dat maar toch aangrijpend. er werden videofragmenten getoond van zware drugsverslaafden. en kverzeker u da zag er ni echt prettig uit. we hebbe ook dia's gezien van de lever en de longe van zwaar verslaafde. da was ook ni echt een fraai zicht. we werden ook ingelicht over de drugs die bestonden en ze hebben een spuitset getoond. die namiddag zal me nog wel eventjes bijblijve. |
Citaat:
|
Heel erg losjes en open, bij Verzorging. Veel over alcohol en softdrugs - een jongen had zelfs een zakje wiet 'gevonden' dat wel door de klas kon gaan - en de effecten. Zo positief zelfs dat ik dacht: verdomd, dat ga ik zeker proberen.
Ook wat over E en paddo's geleerd, maar daar hield het wel op. |
"goh, bij ons leerde je hoe je jezelf moest afbinden"
|
Citaat:
|
Citaat:
Okok, freebase werd ook nog uitgelegd ;) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:34. |