Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Number 8 (the Dripper) (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=582742)

mcsun 28-08-2003 13:51

Number 8 (the Dripper)

Number 8 (the Dripper)

Het is een god van water
die hij eert met vuur
en liefde
en verf

En een regelmaat van vegen
die met de precisie van een
druppel
in een ondoorzichtig glas
op een onvoorzichtig doek
realiteit bepalen

weet als een kompas
in een magnetisch veld
het échte noorden nooit te vinden

Hij vraagt zich af
of recht-vooruit
en recht-omhoog
aan
echte liefde
zijn te binden

xineof 28-08-2003 20:19

*applaus*
echt briljant....kvind jou gedichten echt supergoed! Je speelt op zo'n aparte manier met de nederlandse taal, je gedichten zijn daardoor heel orgineel. en raadselachtig trouwens ook ;). Kvind aan dit gedicht alleen iets minder: de regel 'en verf' die komt er een beetje 'droog' achteraan vind ik, in vergelijking met de rest vd strofe. ik zou er zelf van maken 'ook verf' (maar wie ben ik ;)). verder heel leuk!

Dreamerfly 28-08-2003 20:30

Zeer goed, Echt zeer mooi(zowel de verwoording als hoe het loopt), wat een diepgang!

Het enige waar ik tegen aan loop is het zinnetje:

"realiteit bepalen"> zelf lees ik in mijn gedachten: De realiteit bepaalt (of iets dergelijks)

Maar klasse verder.

Groet,
Mariamne

mcsun 28-08-2003 21:40

Dank jullie. Ik zal even op jullie wijze opmerkingen ingaan :)

'En verf'
Dat hoort zo en niet anders. Er is een volkomen gelijkwaardigheid tussen vuur en liefde en verf. Dat is juist wat ik wil vertellen en dat idee zou verdwijnen als ik zou schrijven 'en ook verf'. Geen bijzaak.

'realiteit bepalen'
Het is één lange zin samen met de daarop volgende strofe. Er staat eigenlijk: 'een regelmaat van [vegen die (...) realiteit bepalen] weet (...) nooit te vinden'.
Maar je zou inderdaad mogen stellen dat ik de leesbaarheid behoorlijk heb uitgedaagd :D

sublime 29-08-2003 10:49

heel erg fantasisch (y) > mooie woordkeus en lekker diepzinnig, heel mooi.

alleen de een na laatste regel; heb zelf het idee dat het echte liefde zou moeten zijn??

mcsun 29-08-2003 10:54

daar heb je helemaal gelijk in :) heb het net veranderd.
was een typfout en ik had er in eerste instantie (was ik de enige?) helemaal overheen gelezen.

Dreamerfly 30-08-2003 14:19

Citaat:

mcsun schreef op 28-08-2003 @ 22:40:
Dank jullie. Ik zal even op jullie wijze opmerkingen ingaan :)

[

'realiteit bepalen'
Het is één lange zin samen met de daarop volgende strofe. Er staat eigenlijk: 'een regelmaat van [vegen die (...) realiteit bepalen] weet (...) nooit te vinden'.
Maar je zou inderdaad mogen stellen dat ik de leesbaarheid behoorlijk heb uitgedaagd :D

Oks, ik begrijp het nu.

En terecht wat betreft het uitdagen van...!:), krick jij het niveau hier maar mooi omhoog!;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:28.