![]() |
formule 1: Michelin band door plotselinge nieuwe regelgeving illegaal?
De hoop van Williams en McLaren op het winnen van het wereldkampioenschap Formule 1 kan weleens een ernstige deuk opgelopen hebben. Door nieuwe regelgeving kan Michelin gedwongen zijn tot het maken van een nieuwe band, nog vóór de Grand Prix van Italië.
De FIA heeft namelijk bekend gemaakt dat het zijn regelgeving wat betreft het meten van de banden zal veranderen, met ingang van de eerstvolgende Grand Prix. In deze brief legt de FIA uit dat het loopvlak van de voorbanden pas opgemeten wordt na het racen van de race, en niet ervoor. Die grens ligt nu op 270 mm. De regel zou vooral ten nadele van Michelin zijn. Van Michelin wordt namelijk aangenomen dat zij haar band heeft ontwikkeld tot het maximum van 270 mm. Bridgestone zou nog enigszins over een marge beschikken. Daarnaast zou de Michelinband tijdens de race enige vervorming ondergaan, waardoor het loopvlak zo maximaal mogelijk blijft. Op deze manier heeft de coureur de maximale hoeveelheid grip. Meer grip kan uiteraard een voordeel opleveren ten opzichte van concurrent Bridgestone. Aangenomen wordt dan ook dat de Japanners de zaak bij de FIA aangezwengeld hebben, met deze brief tot gevolg. Bridgestone beweert zelfs dat de grens van 270 mm tijdens de race op sommige plaatsen overschreden wordt, echter valt dit niet te bewijzen. Michelin is het met de beweringen van de FIA en Bridgestone uiteraard niet eens en meldt dat de band sinds haar invoering, bij de GP van San Marino in 2001, volkomen legaal is. Echter, mocht de nieuwe regelgeving doorgevoerd worden, dan hebben de Fransen twee weken de tijd om hun banden aan te passen. Dan is namelijk de volgende F1-race, in Monza. De tijd tot de Grand Prix is waarschijnlijk te kort om de banden ook nog van te voren te testen, bijvoorbeeld op de Grote Monza-test die volgende week plaatsvindt. Mocht het Michelin dus lukken een nieuwe band te maken dan heeft deze nog geen kilometers gemaakt bij de start van de GP. |
Michelin overweegt boycot
Michelin-directeur Pierre Dupasquier overweegt om de leverantie van banden stop te zetten als de nieuwe regels omtrent de grootte van het loopvlak worden ingevoerd. De FIA overweegt om meting van het loopvlak pas na de race te doen, in plaats van ervoor. Vooral voor Michelin zou dit kunnen betekenen dat de banden buiten de regels vallen. Lees meer over de brief van de FIA in dit artikel. Dupasquier is van mening dat meedoen dan geen zin meer heeft, dit ten nadele van bijvoorbeeld Williams en McLaren:"Het is mogelijk dat de vijf teams, die Michelinbanden gebruiken, niet in Monza aan de start verschijnen. Onze teams zouden een hoop geld uit moeten geven zonder de garantie dat ze niet gediskwalificeerd worden. Het is echter aan hen om hierover te beslissen." "We weten dat we niet op tijd een nieuwe band kunnen ontwikkelen, want het kost ons enkele weken om deze te ontwerpen en te bouwen. Het is net alsof je een kleinere motor moet gebruiken op Monza, dat haal je in dit tijdsbestek niet. Dus hebben die teams [McLaren, Williams, red.] geen zekerheid dat hun banden nog reglementair zijn na de race. De huidige band is ontwikkeld met de zekerhed dat meting plaatsvindt voor de race en niet erna." "Het maakt ons niets uit als ze de meting op gebruikte banden willen doen, maar de moeilijkheid zit hem erin dat het meteen ingevoerd wordt. Een band twee millimeter kleiner maken zal niets onder doen voor de prestatie. Ik denk daarom dat er een andere reden is." McLaren weigert op dit moment elk commentaar, terwijl Williams zegt "op dit moment te bekijken wat de consequenties zijn van het besluit van de FIA". Als de Michelinbanden illegaal worden verklaard kan dit grote gevolgen hebben voor het kampioenschap, nu rivaal Ferrari op Bridgestonebanden de vrije weg naar het kampioenschap voor zich open ziet liggen. bron: www.formula1.nl |
Officiële verklaring Michelin
Reagerende op verschenen persberichten en vragen van verschillende journalisten willen wij graag het volgende mededelen: Na afloop van de Hongaarse GP heeft de FIA besloten dat een andere interpretatie van de Sporting Regulation, betrekking hebbende op de banden. Dit heeft betrekking tot de breedte van het loopvlak van de voorbanden, welke tot nu toe werd gemeten "als nieuw zijnde", volgens artikel 77c van de Sporting Regulation. De FIA wil nu dat het raakvlak van de banden gemeten wordt nadat deze op de baan is gebruikt. Daarom willen we enkele punten op een rijtje zetten: * Onze voorbanden zijn voorgelegd, om in overeenstemming te zijn met artikel 77C, middels een schrijven van de FIA. De controles zijn gehouden op nieuwe banden, welke overeenstemmen met de interpretatie van artikel 77C. * De procedure om een loopvlak te meten is bij ons onekend op dit moment, wat elke verandering van de band in de weg staat. We kunnen enkele moeilijkheden verwachten in de omschrijving "raakvlak" omdat een band die gebruikt wordt, in contact komt met verschillende objecten, zoals kerbs, welke afhankelijk van hun positie en hoogte de band tot het midden van de zijkant kunnen raken. * Alle Michelin-teams zijn betrokken bij deze regelverandering omdat ze allemaal dezelfde voorband van Michelin gebruiken. * We stellen ons open voor discussie omtrent de regelgeving van de FIA en willen meedenken over een duidelijke meetprocedure voor 2004. We begrijpen dat het niet realistisch is deze vóór de Italiaanse Grand Prix in te voeren. |
Laat ik eerst even vooropstellen dat ik Schumacher-fan ben. Maar wat Ferrari en Bridgestone nu weer aan het bedenken zijn om die titel te krijgen, dat gaat me veel te ver! Dan heb ik veel liever dat Raikkonen of Montoya kampioen wordt dan dat Ferrari het moet halen doordat ze de andere teams buitenspel zetten. Want in mijn ogen is dit toch duidelijk gewoon je tegenstanders uitschakelen op een unfaire manier...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
"fuck ik heb me verremd in het grind en nu is het loopvlak van mijn band niet meer legaal." (vage regel)
|
er is ook een positieve kant van dit verhaal, als de 5 michelin teams gediskwalificeerd zijn zijn er 10 auto's over , vallen er nog 2 uit en voila verstappen in de punten :) (y)
nadeel schumacher krijt een voorsprong in het kampioenschap :mad: (n) |
lijkt me ook da ferrari en dan toch met name bridgestone het vuurtje heeft opgestookt. geloof nie dat de FIA ''opeens'' ff een mega regel veranderd. want als dit nadelig wordt voor de michelins zou je ook de punten van michelin teams moete afpakke lijkt me. Vind het grote onzin van de FIA !!!
|
BLABLABLA, echt bullshit dat dit gelijk naar ferrari gestuurd wordt zo. :rolleyes: Dat et nou eenmaal minder met ze gaat in combi met bridgestone betekend dus echt niet dat ze een regel gaan veranderen.
In voetbal gaat een club die et slecht doet toch ook niet om een regelverandering vrage? |
Er wordt helemaal geen regel verandert. Er staat nergens waar en wanneer de FIA de banden moet controleren. Dat Michelin opeens een vage reactie geeft, nadat de FIA heeft besloten na de race de banden te controleren, vind ik uiterst vreemd. Waarom reageert Michelin zo? Bang dat ze door de mand vallen!
Vooraf aan de race zijn de banden legaal, maar is dat wel tijdens en na de race? |
Dat men niet wil in zien dat de FIA dit doet om illegaliteit te voorkomen, is hun probleem.
|
M. Arnoldi > De band van Michelin is niet iligaal... zou het alleen worden na de komende wijziging... Dus hoezo voorkomen van iligaliteit?
Er staat wel ergens wanneer de FIA de banden controleert... Anders is het geen wijziging hew?! Overigens ben ik er niet bang voor dat dit zal gaan gebeuren... zeker niet voor deze race... Als Michelin zich namelijk terug trekt is er ineens geen competitie meer en zal FIA heel wat geld mislopen omdat er dan een stuk minder gekeken word etc etc En het komt wel door Ferarrie want die heeft een bezwaar heeft ingedient... |
Citaat:
|
Citaat:
De band van Michelin is volgens de huidige methode legaal! DOH! Maar die methode, dat is het juist nou... Wie zegt dat de band voor de race dezelfde band is als na de race? Dan wordt er niet gecontroleerd? De FIA wil dat dus wel doen en opeens begint Michelin te zeiken! Vreemd? Jah! De FIA kon de MOGELIJKE illegaliteit van Michelin niet constateren. Nu kan het MISSCHIEN wel met de nieuwe meetmethode . |
Citaat:
Als hij dan wel iligaal is volgens jou lul je jezelf tegen want je zegt net nog DOH dat hij legaal is. De FIA wil dat nu na de race controleren... vreemd? JAH! mdat een wijziging nooit 1week voor de wedstrijd kan worden ingedient... Omdat je nooit 1 week van te voren een band kan ontwikellen! Jij bent echt dom hoor, sorry... |
Citaat:
Ik dacht dat ik het gelezen had weet het niet eens zeker :$ |
Citaat:
Iedereen denkt dat ferrari et doet, bla bla. Het gaat me nog niet eens zozeer om ferrari, maar ik heb gewoon een PESThekel aan voorordelen gebaseerd op gebrabbel. |
Citaat:
|
Citaat:
en de rest zie je toch wel dat ze meteen denken "oh ferrari zal er wel te maken mee hebbe blabla |
Citaat:
Dat hij vooraf aan de race legaal is, wil niet zeggen dat die band ook tijdens en na de race aan de eisen voldoet. Doh...Die band moet VOOR, TIJDENS en NA de race een loopvlak of contactpatch hebben van 270 mm. Vooraf is dat zo, maar achteraf? Niemand weet dat , ook de FIA niet. Brigdestone vertrouwt het niet en wil zeker weten dat Michelin het eerlijk speelt TIJDENS de race. De FIA heeft daarom besloten om het VOOR en NA de race te controleren, wat ze eerst dus alleen vooraf deed! pfff..over dommerikken gesproken! En waarom zou je een nieuwe band ontwikkelen als die toch niet illegaal is? |
ehm, de titel klopt niet echt van jou.
De Fia wijzigt helemaal geen regel. Citaat:
EN jah, dit doet de FIA nadat ze een tip hebben gekregen van iemand. Er staat nergens wie het is, maar het zou bridestone of Ferrari KUNNEN zijn. Maar das natuurlijk makkelijk wijzen. Citaat:
Om een lang verhaal kort te maken: De fia verandert geen regel, maar gaat alleen NA de race de breedte van een band controleren. Michelin is het hier alleen niet mee eens... |
Dus in plaats van een breedband internet verbinding heb ik dadelijk een Michelin verbinding ?
|
Citaat:
|
Het zou veel effectiever zijn als de FIA regendansjes ging uitvoeren, want die Michelins rijden met een milimeter minder ook nog wel hard.
Ergens vind ik dat jammer, en ergens mag ik dat wel. |
Citaat:
Maar dit is dan ook Ferrari volste recht :) |
Citaat:
Ik heb het inderdaad vanochtend in de krant zien staan dat het ferrari is geweest. Maarjah als er dingen zijn die illegaal zijn of zo lijken te zijn dan is het toch logisch dat je als concurrent daar op speelt (y) Of het nou Minardi is die tegenover z'n voorligger zou zeuren of dat het 1 van de top4 constructeurs is maakt weinig verschil. |
Ferrari is gewoon zielig
Heyzz kep net geleze da ferrari formule 1 de uitslage van de races wil late veranderen omdat de michelins illegaal zoude zijn geweest het afgelope seizoen. ze hebbe in principe gelijk. maar waar blijf je dan als sterk team als je gaat zannike over zoiets. vind da gewoon zielig op deze manier help je de ganse sport na de klote. en da werkt zeker nie om fans te krijgen. zo krijg je alleen ma afkeer.
DopeBean |
Ze zetten Michelin gewoon onder druk zodat dezen hun banden zullen aanpassen aan het relement. Ik geloof nooit dat Ferrari daadwerkelijk naar de rechter zal stappen. Dit simpelweg omdat ze op die manier de sport kapot zullen maken en de sympathie van de fans zeer zeker zullen verliezen. Ik kan mij niet voorstellen dat Ferrari zo stom zou kunnen zijn.
|
Citaat:
En waarom zou je het niet moeten doen. Als jij een spelletje verliest omdat iemand valsspeelt ga je er toch ook tegenin? |
Citaat:
NU klopt hij wel weer :) |
Ferrari dreigt zelfs om alle resultaten van het seizoen 2003 te gaan aanvechten. Ze vinden het niet eerlijk als iemand wint doordta hij op illegale banden rijdt. Ik vind het duidelijk dat Ferrari niet tegen zn verlies kan.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
THE SOAP CONTINUES *********************** Bron f1racing.nl Michelin zou volgens Ross Brawn, technisch directeur bij Ferrari, illegale banden gebruiken. De FIA reageerde hierop door de regels anders te interpreteren. Deze actie is bij de Franse bandenfabrikant in het verkeerde keelgat geschoten en ze denken er dan ook aan om Ross Brawn aan te klagen wegen laster. "Het is niet aan hem om te beslissen of onze banden legaal of illegaal zijn", liet Michelin via een verklaring weten. "Door deze actie heeft de FIA de interpretatie van de regels veranderd en hierdoor moeten wij onze banden aanpassen. De tijd die we daarvoor krijgen is echter veel te kort. We vinden het jammer dat Ferrari zoveel invloed kan hebben." "Michelin heeft haar eerste titel in 1979 met Ferrari gewonnen. We hebben dan ook altijd veel respect gehad voor het team," aldus de verklaring. *********************************** Waarom nemen ze niet gewoon 1 standaard bandenleverancier voor het hele veld. Ik meen me te herinneren dat er een raceklasse is waar dat wel is. Gezeik ook. Laat ze nou gewoon lekker racen zonder dat gemekker tussendoor. |
volgens Fernando Alonso, en ik ben het met hem eens, kan Ferrari gewoon niet tegen zn verlies.
En er is geen database om te bewijzen dat er in eerdere races verkeerde banden zijn gebruikt. Het probleem is: vroeger werden de banden voor de race gemeten, en dan waren ze in orde. Tijdens de race slijten ze wat, en nu moeten ze van Ferrari ineens ook na de race gemeten worden, en dan zijn ze dus te breed. Maar ik vind dat Ferrari niet moet zeuren. Om een of andere reden krijgen zij in dit soort zaken veel te vaak het voordeel van de twijfel. Ferrari is veel te dominant. En nu dat in de races een keer niet zo is, gaan ze op deze manier proberen toch te winnen, ik vind het kinderachtig. |
Vrij kansloos om daarmee te komen als je eens verliest. Wie weet wat Bridgestone vorig jaar allemaal heeft lopen doen waardoor hun band toen zo goed was. Want laten we wel zijn, die kul over dat de auto van ferrari zoveel beter was gaat niet op. Waarom was Ferrari toen superieur en ligt het volgens mensen nu ineens aan de banden? Je zou ook kunnen zeggen dat Williams en McLaren een grotere stap voorwaarts hebben gemaakt dan Ferrari. Dat is een welles-nietes discussie, en schiet niet op. Ferrari zou het sieren nu gewoon het verlies te nemen, in plaats van weer de slimme jongen uit te hangen. In '99 met Irvine's auto was men verontwaardigt, en nu gaat men triest doen.. :rolleyes:
|
Citaat:
De Michelin-teams zijn relatief harder vooruitgegaan vergeleken met de Bridgestone-teams. Dat is vast geen toeval. Ferrari staat nog immer ver vooruit t.o.v. de overige Bridgestone-teams. Dat is vast niet omdat hun chassis zo mager is. Dat concluderend kan je stellen dat de banden het hoofdonderdeel zijn qua verbetering aan de wagens die nu relatief gezien zoveel harder rijden dan vorig jaar (Williams, McLaren, Renault, Jaguar, Toyota). En waarom de relatieve positie van Bridgestone-teams verslechterd is (Ferrari, Jordan, Sauber, BAR). Dat is echt geen toeval. Mocht blijken dat de laatste drie races in de top-tien opeens meer Bridgestones staan dan een of twee eenzame Ferrari's en dat Ferrari vooraanrijdt, dan kan je dus concluderen dat de Michelins dusdanig veranderd zijn dat ze hun snelheid kwijtgeraakt zijn, en dat dat dan waarschijnlijk gebeurd is doordat ze anders de FIA-tests niet doorgekomen zouden zijn. Maar ik verwacht dat er weinig verandert aan de komende race-uitslagen vergeleken met de rest van het eind van het seizoen. Gelukkig maar (voor het kampioenschap). :) |
uiteraard spelen de banden een belangrijke rol in de uitslagen van dit seizoen. Dat neemt niet weg dat Ferrari altijd wat te zeuren heeft als het verliest.
Verder: het feit dat Michelin het beter doet dan Bridgestone betekent niet dat ze illegaal zijn! En als de Michelins nu ineens langzamer zijn is dat vrij logisch, want teams moeten de hele instelling van hun auto aanpassen. Ze hebben daar 1,5 week de tijd voor gehad, dat is vrij weinig. |
Citaat:
Niet dus. Overigens heb ik meerdere malen zowel Ron Dennis met z'n Duitse vrind als Patrick Head (en ook Williams zelf) minder nette reacties zien geven n.a.v. bepaalde besluiten of kampioenschapsverlopen. Zo vreemd doet Ron Dennis op dit moment dus niet. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
ben ik het mee eens
|
overigens kunnen de veranderingen die de teams moeten maken vanwege de nieuwe banden ook positief uitpakken.
Dit komt van www.formule1nieuws.nl Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:21. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.