![]() |
wraak/woede gevoelens
Ben je slecht als je ze hebt? Ben je slecht als je je er goed bij/door voelt?
Zijn ze anderzijds niet nodig soms? Want woede verdrukt verdriet... En zolang de wraak niet wordt uitgevoerd, is er uiteindelijk toch niet veel schade aan? Geef jullie mening :) |
Ik denk dat bijna iedereen die gevoelens wel eens heeft, dus zo slecht zal het zeker niet zijn. Het zijn denk ik ook ingebouwde gevoelens, ze hebben een functie. Zoals bijvoorbeeld verdriet onderdrukken, dat kan ook best handig zijn op sommige momenten.
Pas wanneer je naar deze gevoelens gaat handelen komt er een waarde-oordeel bij. Zelfs dat zal nog vaak verschillen. Je mag niet voor eigen rechter spelen, maar is het onterecht dat een vader zijn baas wil vermoorden, omdat deze zijn dochter heeft verkracht? Niet iedereen zal dit gedrag goedkeuren, maar iedereen begrijpt wel waarom die vader dat zou willen. |
nee hoor woede kan best met/door/uit liefde gebeuren.
|
Volgens mij werd vroeger door de Kerk verteld dat wraak e.d. slecht was (1 van de 7 zonden) en misschien voelen mensen zich daarom wel schuldig als ze die gevoelens hebben.
Volgens mij is het heel normaal en natuurlijk en dus niks om je voor te schamen ofzo... |
Citaat:
Da's een beetje een non-argument: "Iedereen heeft ze, dus wraakgevoelens zijn goed." Verder ben ik het wel met je eens. Wraak- of woedegevoelens zijn niet per definitie slecht, maar kunnen pas slecht uitpakken wanneer je slecht gaat handelen uit hoofde van deze gevoelens. Dat is ook het punt met ethisch onverantwoord gedrag - het is pas slecht, als je slecht doet. Dat wil volgens mij echter niet zeggen dat we dit gevoelen maar moeten accepteren. Het mag dan een functie hebben, erg prettig is het niet om woede of wraakzucht te voelen, ook al wordt verdriet er misschien mee onderdrukt. Het is kiezen tussen twee kwaden. Gisteren stond in de krant een artikel over hoe de Dalai Lama en andere boeddhisten omgingen met zogenaamde destructieve gevoelens. Door meditatie konden deze als het ware gecompenseerd worden. Dat leidde tot een veel prettiger gemoedstoestand, waarnaar het mijns inziens de moeite waard te streven is. :) |
Citaat:
|
Je bent vreemd als je ze niet hebt.
Je bent pas slecht als je ze niet weet te onderdrukken. |
Citaat:
|
Citaat:
Hmm misschien ook niet, je hebt mensen die het niet kunnen onderdrukken omdat ze primitief zijn, en je hebt mensen die willen het niet omdat ze "slecht" zijn. Kies zelf maar. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nog steeds geen kamer in Nijmegen? :p |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vind dat het niet perse slecht hoeft te zijn om er ook iets mee te doen. Als het maar niet mensen vermoord of grootschalig word. Je mag best wel wraak nemen op iemand die je bijv. al 1 jaar heeft gepest en die nog steeds heel arrogant is. Daar kan je zelf iets goeds meedoen, 1. je krijgt je eigenwaarde terug, 2. die persoon zal hopelijk andere mensen niet meer kunnen pesten en 3. die persoon word minder arrogant en een beter mens. Dat vind ik zwaarder wegen dan dat je misschien een paar keer iemand terugpakt en daardoor slecht ben omdat naja waarom is dat eik slecht?
|
Slechte mensen zijn mensen die dingen doen vanuit een slechte intensie
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:52. |