![]() |
De meest interessante discussies ontstaan offtopic.
Ik erger mij er soms aan dat een forumbaas een interessante discussie sluit omdat het offtopic is. Kijk ik kan inzien dat als de discussie overgaat in persoonlijk- of onzin gezeik, het wordt gesloten. Maar soms zijn er discussies die bv. gaan over "Besta ik?" die overgaan via "morphokinetische velden", naar "biologische computers".
De discussie is inmiddels offtopic, maar razend interessant. Een disscussie heeft nou eenmaal een weg die het gaat, (en die je moet laten gaan, naar mijn mening). Het is geen debat gelukkig. Dit is geen forumbaas afzeiktopic, want de forumbazen doen vaak goed werk. |
Ben ik het wel mee eens. Een discussie loopt zoals-ie loopt. Dat is in het echt ook zo, dan komt er ook niet een of ander mannetje aangerend die roept 'Hé, dit kan zo niet langer, dit is off-topic!'.
Maar ik snap ook het standpunt van de desbetreffende FB wel. |
Het is offtopic en vaak loopt zo'n discussie nog maar tussen paar mensen (2-3) en als dan iemand die op het originele punt wil reageren die valt er dan vaak hopeloos tussen.
Dus worden het eigenlijk gewoon chattopics voor die 2-3 personen. Dat kun je dus ook op MSN wel doen. |
IK probeer in de gaten te houden of het nog een beetje bij het topic past. Zo is op Mystiek de discussie rond het geloof in God ook een tijdje langs de evolutie gedrenteld, en het geloofwaardige van de bijbel, uiteindelijk gaat het nog steeds om het oorspronkelijke topic, maar wordt er verder gekeken. En zolang er ook nog maar over het oorspronkelijke onderwerp kan gepraat worden, vind ik het geen probleem.
Maar het moet dus wel in de richting van het topic blijven. |
Als het echt offtopic is, ookal is het nog interessant en niet persoonlijk enzo, dan kun je daar dan toch beter een nieuw topic over openen, vind ik. Zo blijven de post van de mensen die op het oorspronkele topic reageren, ook nog 'waar'.
|
Het kan dan opzich ook wel uitgesplitst worden, maar dat is veel meer werk en het heeft ook niet altijd zin. Zodra het is uitgesplitst wordt er vaak niet veel meer op gereplyed.
|
Bovendien kaart de topicstarter een kwestie aan. Vanaf dat moment is het zijn/haar topic. Als er een hoop offtopic gelul in voorkomt, is het nut van het topic weg. Dan kan het wel interessant zijn, maar daar heeft de topicstarter geen boodschap aan.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
In plaats van het topic te sluiten, kan 'ie het ook splitsen. Dan is het oorspronkelijke doel van het topic noeg haalbaar en kan de andere discussie ook voortgezet worden.
|
Citaat:
|
-> Nieuw topic openen.
|
Soms wil ik een flame plaatsen maar dan is ie al gesloten :(
|
Citaat:
Niet iedereen dus! |
Citaat:
Klik daarop bij de persoon waar je je PM (private message) naartoe wilt sturen en voila. Iedereen op het forum heeft dus PM. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Beetje onzinnig voorbeeld, weet ik, maar dat geeft het principe aan snap je? Als het dus een totaal ander onderwerp wordt, dan ga ik sluiten en vraag ik of ze deze discussie in een appart topic die daarover gaat voort willen zetten. Is er een topic geopend over bv geloofsovertuiging en vervolgens wordt het een discussie over de bijbel, dan is dat makkelijk weer om te vormen naar het originele onderwerp en het is niet eens zo razend offtopic, dus die laat ik open, mits men het netjes houdt. Hoop dat het een beetje duidelijk is zo... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:33. |