![]() |
Een lepel als spiegel.
Hoe komt het dat je aan de ene kant van de lepel jezelf in normaal beeld ziet en aan de andere kant omgekeerd? Heeft dat te maken met een virtueel beeld? En hoe komt het dat je als je de lepel heel dicht bij je houdt, het beeld niet meer verkeerd om is?
|
Mijn Natuurkundeleraar vermoord me als hij dit ziet:
http://members.lycos.nl/jenskrol/lepel.jpg Op een spiegel is de hoek van inval de hoek van uitval, dus in situatie 1, de bolle kant, gaan de stralen naar buiten en lijk je dikker en groter. in situatie 2 gaan de stralen door een brandpunt en worden vanaf daar omgekeerd. Je ziet alles dus ondersteboven. Ga je voor het brandpunt zitten met je voorwerp, dan zie je het wel normaal, recht, maar wel verkleind. |
Citaat:
|
"there is no spoon"
|
Citaat:
heuh? welke spoon? ik zie nix? :p anywayz, dit heb ik nog nooit geweten, maar vind het wel koel om te weten, thanks Jensk for the knowledge ;) |
*schaamt zich diep* Ik doe vwo6 NT en had hier geen id over:) Die tekeningen vallen nog mee hoor, ik heb ergere ingeleverd op eindtoetsen:D
|
Citaat:
|
:d:d
|
dit is best een leuk voorbeeld van lichtweerkaatsing, waar ik toch regelmatig (tijdens het eten) aan moet denken ;p
natuurkunde is wel interessant soms :p |
Je bent 19 EN Forumbaas
dat had ik in de 3e met natuurkunde :D:D |
Inderdaad, lijkt me dat iedereen wel optiek heeft gehad.
|
Citaat:
Misschien wel even interessant om te weten: als f de brandpuntsafstand en r de kromtestraal van de spiegel voorstelt, dan geldt: f=1/2*r. |
wow, hè!, daar zijn wij nu mee bezig met natuurkunde
dat zou je toch moeten weten :p :nono: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|