![]() |
[HD] Temperatuur WD-schijf
Hoi.
Zoals sommige van jullie misschien al lazen in het PC-Specs-topic heb ik vanmiddag een nieuwe harde schijf gekocht, een 120-Gb Western Digital WD1200JB. Nu heb ik deze schijf eventjes heel snel aangesloten op m'n tweede PC, gewoon bovenop de kast omdat ik 'm eerst even wil partitioneren en formatteren en vervolgens pas inbouwen (de PC waar hij in moet kon vanmiddag even niet uit). Nu valt het me op dat die schijf behoorlijk warm wordt, zeg maar gerust heet. Er is dus geen enkele belemmering voor de lucht, hij ligt gewoon bovenop de kast. Koeler kan dus vrijwel niet, zou je denken (zelfs in een HD-cooler krijg je 'm nooit ónder kamertemperatuur). Ik heb nog geen SMART-tests gedraaid, maar ik kan zo voelen dat hij in free-air al warmer wordt dan mijn oude Deskstar 60GXP (die ook nog in een krappe case zit). Nu weet ik wel dat die WD een 3-platter schijf is en die IBM een 2-platter schijf, maar zoveel mag dat toch niet schelen? Ik vroeg me dus af of er mensen zijn die dezelfde schijf hebben (vast wel, hij is mateloos populair) en hoe die de warmte ervan ervaren. Die hitte verbaast me namelijk nogal, aangezien hij op StorageReview.com en ook door mijn eigen leverancier wordt aangeprezen als één van de koelste 120-Gb ATA-drives die er momenteel zijn. Help! :p |
Trilt die ook?
|
Nee, hij is volkomen geruisloos en trilt absoluut niet.
|
3 platters wordt idd erg warm, ik zou persoonlijk nooit boven de 2 platters gaan, waarmee je ook qua performance een stuk beter zit.
Maar wat is "warm"? Je moet je hand erop kunnen houden zonder dat het pijn doet. Je zou kunnen overwegen er een 5V of 7V casefan op te zetten.. beetje met tape of plakband vastzetten; will suffice. |
Nou, het doet zeker geen pijn als ik m'n hand erop houd...ik kan hem gewoon makkelijk aanraken, geen probleem. Het viel me alleen op, omdat verschillende sites repten over de lage temperaturen van de drive.
Maarja, niet voor drie platters gaan is nogal moeilijk. Deze schijf is er toevallig alleen in drie-platter uitvoering :( |
Of je plakt een of ander koellichaam op de bovenkant. De plaatselijke elektronica winkel kan vast wel een iets komen.
Ok, je schijf wordt hoger, magoed. Ik neem aan dat je wel wat ruimte hebt. |
3 platters met 120GB betekent dus 40GB per platter. Dan heb je toch voor de verkeerde schijf gekozen, want 2*60GB is véél beter, veel sneller en dus veel koeler. De snelheid van een HDD wordt voor het grootste deel bepaald door de plattergrootte, en daarmee dus de datadichtheid van de schijf.
Maar je hebt het ding al, maar hij mag op zich best warm worden. Maar voor de zekerheid kun je er een casefan op laten draaien op 5V of 7V. |
Citaat:
Overigens valt het met de warmteontwikkeling eigenlijk best mee, ik krijg zelfs de indruk dat hij ín mijn kast nog minder warm wordt dan los erbovenop...:confused: Iig is de casetemp 32 graden en is de schijf zelf ook niet te warm om aan te raken...denk dat het wel los zal lopen dus :) |
40GB platters is oude generatie, nieuwe generatie hebben 80GB platters. IBM 180GXP heeft 60GB platters, maar de nieuwe Samsung 160GB en Maxtor 160GB schijven gebruiken 80GB platters, wat aanzienlijk sneller is, voor sequential read/writes. De review die je hebt gelezen is wellicht gedateerd.
Maar is allemaal geen ramp hoor, ik vind veiligheid en prijs per GB belangrijker dan snelheid. En als je schijf niet te warm wordt, zal 't allemaal wel ok zitten. :) |
Zou kunnen, het was inderdaad niet de nieuwste :)
Maar ach..ik heb ook genoeg rondgevraagd op Tweakers, heb mensen gesproken die die Maxtor DMax+9 8mb hebben zowel als mensen met deze WD-schijf, en beide zijn er erg tevreden over. Zoveel ontloopt de snelheid elkaar niet :) In ieder geval zit op de WD als vrijwel enige ATA-schijf nog drie jaar garantie (Maxtor geeft alleen drie jaar garantie op de 200- en 250 Gb-modellen). Dat is ook belangrijk :) |
WD geeft toch ook nog maar 1 jaar? Of is het zo dat ze op de 8MB cache modellen nog 3 jaar garantie geven? Zoiets staat me ook nog bij namelijk.
Maar Samsung is de enige hardwarefabrikant naar mijn weten die de volle 3 jaar garantie geeft op alle IDE harddisks. |
Op de 8-mb modellen geeft WD drie jaar, inderdaad...Maxtor geeft alleen op de 200- en 250 gb Liquid-modellen met 8 mb drie jaar.
|
Ik heb trouwens nog steeds geen idee hóe heet 'heet' precies is. Is er geen programma waarmee je de temperatuur van de drive kunt uitlezen? Of biedt SMART die mogelijkheid niet?
|
Dat moet wel mogelijk zijn ja, maar hoe weet ik niet. :p
|
Citaat:
Zo schijnt mijn harde schijf nu 40°C te zijn... SMART leest die temperatuur trouwens ook uit. Ik gebruik zelf Aida32 en die leest ook handig alle SMART waarden uit. Kan je ook proberen :) |
Tof (y) daar heb ik tenminste wat aan :) Maar waar in AIDA32 kun je zien wat de temperatuur is dan? Ik neem aan bij Opslag->SMART status, maar daar zie ik niks over temperatuur staan...:confused:
|
Vreemd, ik zie dit:
http://members.chello.nl/mcbout/aidasmart.png Het laatste getal bij Temperature is de temp van m'n harde schijf. Heb je MBM5 al geprobeerd dan? Dat moet toch zeker lukken :) |
SpeedFan geeft keurig alle temperaturen weer, ook die van je schijven. :-)
|
Ik heb op de PC waar ik nu op zit ook even Aida32 geïnstalleerd en ik zie inderdaad keurig de temperatuur van de Maxtor D740X die hier in zit...alleen, bij de andere PC zie ik dus alle SMART-waardes behalve de temperatuur :confused:
|
Hmpf.. je zou van zo'n mooie schijf toch zeggen dat ie een temperatuursensor heeft :p
Motherboard Monitor nou al geprobeerd? :D |
Ja, MBM 5 geprobeerd ja...en ik krijg alle SMART-gegevens, maar ze beginnen bij C4...dus temperature staat er niet bij :(
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:02. |