Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Doe het niet (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=587323)

xineof 02-09-2003 13:11

Doe het niet

Doe het niet

Speel geen rechter
over je leven
het is zo zonde
doe het niet
ik laat je schreeuwen
ik laat je huilen
maar jou zien lijden
zal ik niet

Speel geen rechter
over de dood
het is zo stom
doe het niet
ik laat je lachen
ik laat je schrijven
maar jou zien vluchten
zal ik niet

Speel geen rechter
over jezelf
het is oneerlijk
doe het niet
ik laat je denken
ik laat je vechten
maar jou zien weggaan
zal ik niet

Vlucht niet weg
naar het einde
het is te zeker
doe het niet
laat me je helpen
laat me je troosten
want je missen
kan ik niet

Ik heb een al wat ouder gedicht nog eens herschreven, en ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat er nu van gevonden wordt ;).

xineof 02-09-2003 16:34

:(....en ik doe nog wel zo mun best om op veel gedichten een goede reaxi te geven...:(

aapje 02-09-2003 16:38

ik vin um wel goeiii

C'est moi 02-09-2003 16:50

(y) ik vind um kei goed dus heel goed en ga zo door zet um er vaker erop zo'n gedicht is cewl. (y)

Dreamerfly 02-09-2003 16:55

Dat reageren gaat hier niet zo snel.

Wat betreft je gedichtje.
Wel leuk opzich, 't is wel toegankelijk, 't leest makkelijk.
Echt bijzonder vind ik het niet in taalgebruik, metaforen e.d, daar kan je meer mee...

Dreamerfly 02-09-2003 16:58

Beide beste voorgangers, waarom vinden jullie het mooi?(het is leuk als je je antwoord toelicht, heeft de ander er wat aan:)); denk aan; metrum(ritme/hoe het loopt), qua woorden(woordgebruik/taalgebruik), orginaliteit(beeldspraak en dergelijke), wat je aanspreekt...

Dreamerfly 02-09-2003 17:00

Btw(ja ben ik weer;)), hoe ging je oorspronkelijke gedicht?.

xineof 02-09-2003 17:30

harstikke bdankt voor jullie reaxi's :). Dreamerfly: de eerste versie ging zo, ik ben bnieuwd wat je daarvan vind :):

speel geen rechter
over je leven
het is zo zonde
doe het niet
ik laat je huilen
ik laat je schreeuwen
maar jou laten lijden
zal ik niet

speel geen rechter
over de dood
het is zo verkeerd
doe het niet
ik laat je schrijven
ik laat je lachen
maar jou laten vluchten
zal ik niet

speel geen rechter
over jezelf
het is zo oneerlijk
doe het niet
ik laat je dichten
ik laat je vechten
maar jou laten weggaan
zal ik niet

vlucht niet weg
naar het einde
het is zo definitief
doe het niet
laat me je helpen
laat me je troosten
want beslissen,
dat je weggaat
zul je nooit
zonder mij

Deze loopt dus echt niet! Bovendien kwamen de laatste regels (onbedoeld) arrogant over, dat was nogal fout geschreven, dus heb ik ervan gemaakt wat ik wel bedoelde: want je missen, kan ik niet.

lovetear 02-09-2003 19:07

Ik vind het erg goed gedaan, ook leuk hoe je die lettergreep bij de tweede strofe hebt omgedraaid bij de tweede en derde regel. Ik moest er wel even aan wennen, het kwam de eerste keer lezen nog niet lopend op me over, maar daarna wel. Einde vind ik prachtig, zalf heb ik daar vaak moeite mee, maar dat is je hier goed gelukt. Ik heb alleen een klein dingetje, ik vind die "zo" in de derde regel van de derde strofe niet echt nodig. Als ik iets zou moeten verbeteren zou ik dat doen, verder vind ik het gewoon mooi. Deze versie vind ik trouwens mooier dan je originele versie.

xineof 02-09-2003 22:12

Tnx voor je reaxi, ik vind hem zelf ook wel mooier dan de eerste versie. O wat een goed idee! Ik heb daar zelf nog heel lang over nagedacht, want ik vond in die zin (het is zo oneerlijk) één lettergreep te veel staan, en ik kwam er maar niet uit... terwijl de oplossing zo simpel is :). dankjewel!

lovetear 03-09-2003 18:00

Citaat:

xineof schreef op 02-09-2003 @ 23:12:
Tnx voor je reaxi, ik vind hem zelf ook wel mooier dan de eerste versie. O wat een goed idee! Ik heb daar zelf nog heel lang over nagedacht, want ik vond in die zin (het is zo oneerlijk) één lettergreep te veel staan, en ik kwam er maar niet uit... terwijl de oplossing zo simpel is :). dankjewel!
:) Graag gedaan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:14.