![]() |
Overclocken fsb, hoever??
Owkee, ik heb dus een amd 2400+ met een fsb van standaard 133, nu wil ik dus men fsb overclokken, maar dat wil ik zo doen dat mijn processor ongeveer op 2 ghz blijft.
Mijn bios is erg overclock vriendelijk, of toch ook eigenlijk een beetje niet... de multiplyer kan tot 13x of op automatisch maar zoals bovenstaat wil ik mijn processor snelheid op ongeveer 2 ghz houden. ik kan mijn fsb in stappen van 1 mhz verhogen. Maar wil een processor snelheid houden van 2 gh, dan moet ik mijn fsb gelijk op 155 zetten x13 om die 2Ghz te houden(automatische multiplyer is geen optie) maar is het niet schadelijk om in 1x van fsb=133 naar 155 op te clocken?? extra info: tussenstappen heb ik al geprobeerd zoals een fsb van 140, maar dan word mijn totale kloksnelheid al snel te hoog en na een tijdje wil windows nie meer op starten, komt dat door een te hoge fsb x een te hoge multiplyer(op dat moment heb ik em dan op automatische multiplyer, om dat die andere waarden te laag zijn, lees: 13x), of komt het alleen omdat de fsb te hoog is? de temperatuur is overgens normaal bij een waarde van 140x( de automatische multiplyer) |
Ik kan me vergissen: maar hoort een 2400+ niet een multiplier van 15 en een FSB van 133 te hebben. Dan zit je namelijk al op 2 GHz.
|
Je multiplier en FSB horen standaard 15.0 en 133 te zijn. Als je 'm op automatisch laat staan krijg je dus een snelheid van 15x133 = 2000 MHz.
Ik neem aan dat je een chipset hebt die geschikt is voor een FSB van 133/266 MHz, waarschijnlijk een KT266(A). Het is in ieder geval mogelijk om die op een FSB van 155 te draaien. Ik heb zelf een 2400+ die op 15.0x155 staat, dus 2325 MHz. Dat kan die CPU prima aan. Het probleem zal 'm eerder bij je geheugen liggen. Als jij gewoon PC2100 hebt is 155 gewoon te hoog. Het hangt van de kwaliteit van je geheugen af of het werkt. Ik gebruik zelf Dane-Elec en Apacer geheugen, met standaardtimings van 2-2-2-5 (CAS2 dus). Ik kan met die timings tot een DRAM-snelheid van 156 gaan, daarboven wordt hij instabiel en moet ik de CL-latency terugzetten naar 2.5. Als jij bij een FSB van 140 (x15, is 2100 MHz) al een instabiel systeem hebt, dan zit er ergens iets flink mis. De 2400+ heeft een Thoroughbred-B core die makkelijk tot zo'n 2250-2300 MHz aankan, mits je goede koeling gebruikt. Ik denk dus dat het niet aan je CPU ligt, eerder aan je geheugen. |
Citaat:
Het klopt dat men pc standaard op 15x133 loopt, alleen de optie 15x staat bij mijn bios aangeduid als "automatische multipyer", dus er staat niet 15x ofzo, alleen maar: let h/w select, iemand een idee waar die afkorting precies voor staat?? het geheugen is niet zozeer het probleem, ik heb pc2700 geheugen (cas2.5). en ik heb ook nog de keuze om het geheugen op een andere snelheid te laten lopen dan de fsb Maar denk jij echt dat 15x155 gaat lukken?? Ik zit nu op idle rond de 31 graden(15x133), hoeveel zou dat worden als ik 15x155 doe?? Mijn mobo is btw een K7N2 delta ILSR, dus goed voor een maximale fsb van 200 (kan natuurlijk altijd hoger :D ) Wat voor cooling heb je btw (nare man)? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:13. |