Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Liefde & Relatie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=18)
-   -   huwelijk en liefde (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=590700)

kate_temp 06-09-2003 12:05

huwelijk en liefde

Voor een werkstuk van godsdienst moet ik een probleemstelling hebben met dit onderwerp? Hebben jullie ideen?

Rubke18 06-09-2003 12:06

Nee eigenlijk niet, zoek gewoon even in een zoekprogramma

Last Resort 06-09-2003 12:07

hmm, ik zou zeggen de 'geen sex voor het huwelijk' kwestie ter discussie stellen. Ligt wel erg voor de hand echter.

Trouwens, dit hoort niet echt op L&R vind ik, meer bij de schoolvakken

Lumihiutale 06-09-2003 12:37

In hoeverre speelt liefde een rol in het huwelijk?

en onderzoek dan hoe het zit bij verschillende godsdiensten
vroeger en nu, toekomstvisie
andere culturen

liefs, hanne

Mark 06-09-2003 13:57

Neem aan:
Iedereen weet dat de liefde voor je partner meer toeneemt, naarmate je langer getrouwd bent.

Vraag je hierbij af:
Of het huwelijk niet eerst komt en daarna pas de echte liefde volgt.

Mark :cool:

michelle_flo 06-09-2003 17:50

een probleemstelling als;
als iemand uitgehuwelijkt word is er nog geen liefde tussen die 2, is dat een beter of slechter begin als hoe een huwelijk begonnen word in de westerse wereld, dus wel met liefde?

beetje raar geformuleerd, kon het niet beter :D
succes iig, michelle

never mind 06-09-2003 18:24

probleemstelling: is geen sex voor het huwlijk een gegrond verbod of niet?
Mijn theorie (jaja ik heb er over nagedacht).

Geen sex voor het huwlijk is onzin. Volgens mij is dit in de middeleeuwen bedacht, er was toen nog geen (goede) anticonceptie en sex voor het huwlijk had dus als gevolg een kind voor het huwlijk. Een kind voor het huwlijk betekend een schande voor de familie. Hierom werd het (vooral de dochters)verboden om sex te hebben zonder getrouwt te zijn.
Nu hebben we wel genoeg anticonceptie maar zie je dit "geen sex voor het huwlijk"-verschijnsel nogsteeds terug...
Tiz een overgebleven gewoonte uit de middeleeuwen denk ik...

Jadis 10-09-2003 15:16

Citaat:

never mind schreef op 06-09-2003 @ 18:24:
probleemstelling: is geen sex voor het huwlijk een gegrond verbod of niet?
Mijn theorie (jaja ik heb er over nagedacht).

Geen sex voor het huwlijk is onzin. Volgens mij is dit in de middeleeuwen bedacht,(...) Tiz een overgebleven gewoonte uit de middeleeuwen denk ik...

Daarvoor gebeurde het ook al hoor. Binnen een Joodse en Islamitische gemeenschap moest je maagd blijven tot het huwelijk. Voor Joodse referenties: oude testament, deuteronomium

Bij de Germanen daarentegen was het gebruikelijk dat het meisje eerst zwanger raakte (om zeker te zijn dat ze kinderen kon baren) en daarna gingen ze pas trouwen.

Ace*Dusty 10-09-2003 16:18

Verandert liefde als je getrouwd bent?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:48.