![]() |
Waarom is de lucht blauw?
En 's avonds rood?
Ik kan me niet voorstellen dat hier nog niet een topic over bestaat, maar ik kan het niet vinden, dus dan maar zo.. Mij is bekend dat de lucht blauw is, omdat blauw het sterkst wordt verstrooid bij zijn gang door de dampkring, vanwegen zijn korte golflengte. Maar, dat is 's avonds toch niet anders, evenmin als 's ochtends? Hoe kan het dan dat de lucht dan rood kleurt? |
Omdat de zon overdag veel rechter op de aarde staat (nouja, vanaf jou gezien) en dat de lichtstralen dan dus veel rechter op je neerkomen en minder verstrooit worden. 's Avonds 'zakt' de zon en komen de lichtstralen bijna horizontaal aanzetten. En dan wordt 'het rood' veel meer verstrooid enzo. :)
|
Citaat:
Meer van hetzelfde uitgelegd: De lichtstralen moet 's ochtends en 's avonds een veel langere weg afleggen door de dampkring. Gevolg is dat de golflengtes die het meest worden verstrooid (blauw etc) er als het ware worden uitgefilterd. En dus hou je alleen een rood/oranje gloed over. |
Citaat:
(y) |
ik denk dat de lucht blauw is omdat ie niet rood is :cool:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als 'regel' geldt dat het licht dat het meest wordt verstrooid, het snelst het aardoppervlak bereikt. Dus ook al komt het blauwe licht met een vrij grote hoek de dampkring binnen; door verstrooiing zal het licht juist 'recht' naar beneden gaan. Het blauwe licht dat je overdag zo sterk ziet, is licht dat normaliter (als het dus niet verstrooid werd) op een veel verdere plaats terecht zou komen. |
Ja en s'avonds is het altijd zwart!! :confused:
|
Citaat:
|
Citaat:
:o Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Iets wat zwart is zie je dus eigenlijk niet, en dat valt op, omdat je de rest er omheen wel ziet. ;) |
heeft met de wavelength te maken van het licht. blauw heeft de kleinste golflengte van het visible lichtspectrum (daarna is er ultraviolet) en rood de grootste (daarna is er infrarood).
voor de die-hards: binnen elke molecuul heb je verschillende ringen/schillen om de kern. de elektronen die naar de 2e ring worden geschopt zien we. als de elektronen vanaf de 6e ring naar de 2e worden getransferd, zien we blauw (want het is een kleine golflengte = meer energy).. als het van de 4e (geloof ik) naar de 2e wordt geschopt zien we rood omdat dit minder energy nodig heeft.. zo ongeveer was het geloof ik.. *vorige week nog over schillen gehad en nu al weer aan het twijfelen* :o :( |
Citaat:
|
Citaat:
het zijn idd (zoals snees aangaf) elektronen die in verschillende energieniveaus om de atoomkern draaien. als elektron (a) om een of andere reden naar een hoger energieniveau gaat, wordt dat 'gat' dat hij achterlaat opgevuld door een ander elektron (b), uit een hogere schil. de energie die vrijkomt als elektron (b) naar dat lagere energieniveau is precies de energie die nodig was om het elektron (a) omhoog te krijgen. dit energieverschil wordt omgezet in een foton (een 'pakketje'energie) met een golflengte labda. waarbij labda = (h*c)/E alleen het probleem is dat maar enkele golflengten zichtbaar licht geven, ik denk niet dat dit verhaal met de kleur van de lucht te maken heeft ;) deze |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:53. |