![]() |
uitlaat overspuiten (roest)?
Ik weet niet of het hier goed staat...
Ik heb nu sinds een jaartje een scooter maar goed nu is de uitlaat aan het doorroesten. Vindt het een lelijk gezicht (en ja dat is belangrijk :) ) en wou de uitlaat dus gaan opschuren en overspuiten... Dat opschuren lukt me nog wel, overspuiten in principe ook nog wel maar ik zou niet weten met wat voor verf dat zou moeten (aangezien het tegen hoge temperaturen moet kunnen). Heeft iemand een idee hierover? Dus wat voor verf en waar ik dat kan kopen? |
Ga gewoon naar een scooterwinkel..
|
---> De Kantine
|
Weinig kans, gelakte uitlaten verliezen vroeger of later hun lak,
( dit komt door de snelle temperatuurwisselingen bij het starten), en het gaat al helemaal hard bij tweetakt motoren. Je kan bij je plaatselijke auto/motorhandel inderdaad hittebestendige lak halen, en na alles netjes afgeschuurd en met ammonia vetvrij te hebben gemaakt met drie a vier lagen lak eroverheen spuiten. Maar je kan ook vragen bij je dealer of er voor je scooter ook carbon- of rvsuitlaten zijn. Deze zijn relatief onderhoudsvrij, en carboneinddempers verhogen ook de inruilwaarde van je scooter enigszins (en het ziet er tof uit). Dit is wel een stuk duurdere optie. Iig NIET onbeschermd (zonder lak laten) want dan kan hij na een jaar of anderhalf alsnog worden weggegooid door roest. |
bij auto's worden de remtrommels en de remklauwen ook weleens gespoten, hoe trager de auto hoe meer troep erop gespoten is.
Maar goed dat spul om je remmen te verven kun je denk ik ook wel voor je uitlaat gebruiken of gewoon niet zo scraal zijn en een RVS uitlaatje kopen |
Citaat:
Maar k heb wel vaak genoeg verf gezien voor uitlaatspruitstukken, dat moet lukken lijkt me. Kun je nog een kleurtje kiezen ook. |
Misschien een nieuwe uitlaat?
|
mijn uitlaat was vorige week gewoon gaar, was al 3x vastgelast en dat begint ook gewoon te rotten enz. dus gewoon een nieuwe uitlaat eronder "laten" zetten (kben zelf ook zo lui)
voor 80 eurootjes heb je een heel degelijk uitlaatje. of je koopt gewoon hamerite verf. dat kan over roest heen. :cool: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
;) |
Ik zou er dan gewoon een nieuwe uitlaat onder zetten. Je kan wel gaan spuiten, maar dat kost je ook klauwen vol geld, je moet speciale lak hebben, daarna na 3 maanden nog met blanke lank overheen om het kleurverschil te minimaliseren, en als ie echt zo roestig is, dan kan je niet eens schuren vordat de helft van die uitlaat er tussenweg valt...
Besteed dan dat geld aan een nieuwe uitlaat... Is maar een suggestie hoor... Tip voor als je toch gaat spuiten: Niet te erg afplakken, uitnevelen als je spuit als je begrijpt wat ik bedoel. Dan krijg je niet van die afplak scherpe randen die je blijft zien omdat er zo'n dikke laag lak overheen is gekomen. Is ook niet mooi. Met uitnevelen heb je daar geen last van. |
Hmm als ik dit zo hoor dan kan ik idd beter een nieuwe uitlaat kopen.. Maar dan wel eentje die niet gaat roesten anders zit over een jaar weer met hetzelfde... Toen ik me scooter kreeg werd er trouwens bijgezegd dat hj niet kon gaan roesten omdat er speciale verf gebruikt was oid...
|
Citaat:
Uitlaten gaan altijd roesten, ontkom je niet aan. Wat je wel kan doen om de snelheid daarvan zwaar te verminderen, is je uitlaat een behandeling geven met een soort Tektiel, ML genoemd. Wordt ook gebruikt op auto's die snel roesten. 1 goede behandeling en ze roesten de eerste 10 jaar niet weer. ML kan je kopen bij elke auto-onderdelen zaak, en ook bij verschillende garage's. |
Uitlaten worden altijd gepoedercoated zover ik weet, ik heb zelf mijn uitlaat van mijn scooter die ik toen had ook eens overgespoten, eerst met radiatorlak (dat moet tegen hoge temperaturen bestand zijn), maar dit bladerde zo af, en heel die verf begon ook te roken, daarna heb ik het met van die warmtewerend lak geprobeerd (gewoon een spuitbus), maar dit was er ook zo af.
Dus of je koopt gewoon een andere uitlaat (een originele, of een imitatie of gewoon een snelle), of je leert er mee leven dat je uitlaat gewoon onder je vandaan roest. ;) |
Hammerrite bij de gamma te halen direct overroest (y)
|
en allemaal verschillende kleuren (y)
|
Citaat:
|
Citaat:
hammerite kan iniedergeval niet tegen hogetemperaturen :p |
Je uitlaat overspuiten is een tijdelijke oplossing, en wil je het er mooi uit laten zien, dan zal dat herhaaldelijk gedaan moeten worden. Koop hittebestandige lak, en laat je geen andere dingen aansmeren. het moet bestand zijn tegen temperaturen van een paarhonderd graden, check dat op het etiket!! Andere verf heb je helemaal niets aan. Tip; koop bij voorkeur een goede spuitbus, zoals Motip, die goedkope rommel geeft nagenoeg altijd een teleurstellend resultaat, zeker op lange(re) termijn. Naspuiten met blanke lak (zoals ik hierboven ergens las) is overigens niet nodig hierbij.
Een nieuwe uitlaat is echter een duurzamere oplossing. Wil je (weer) een standaard uitlaat, ga dan voor een SITO uitlaat. Die heeft dezelfde eigenschappen als je originele (gaat niks harder, ook geen harder geluid) maar is veel goedkoper omdat het geen originele is, maar imitatie. (overigens zijn het prima uitlaten die weer jarenlang mee kunnen) Wil je een raceuitlaat, ga dan naar je dealer voor advies. Genesis |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:52. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.