Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   De Kantine (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Goedkoop naar Berlijn... (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=594533)

*Shorty* 10-09-2003 08:17

Goedkoop naar Berlijn...
 
Ik wil samen met een vriendin in december 2 of 3 dagen naar Berlijn (zondag heen, dinsdag terug). We willen graag met de trein, want liften zien we toch niet zo zitten :D , maar ik keek op de site van de ns en daar kost een retourtje dus ongeveer 160 €!!! :eek: Dit moet goedkoper kunnen, weet iemand toevallig hoe???

Alvast bedankt

naam onbekend 10-09-2003 08:19

Je kunt natuurlijk gaan lopen of fietsen naar Berlijn;)

alwaysgood 10-09-2003 08:32

ze hadden bij de ns toch iets van denderende dagen, hoorde iets van retourtje antwerpen voor 11 euri, dus lijkt me sterk als het 160 eurie naar berlijn kost. Maar misschien met zo'n hele goedkope luchtvaartmaatschappij, zo'n prijsstunter. Dan kun je denk ik wel voor zo'n 80 euri naar berlijn.
en anders de fiets kan ook altijd nog

Nona Star 10-09-2003 09:31

Citaat:

*Shorty* schreef op 10-09-2003 @ 09:17:
Ik wil samen met een vriendin in december 2 of 3 dagen naar Berlijn (zondag heen, dinsdag terug). We willen graag met de trein, want liften zien we toch niet zo zitten :D , maar ik keek op de site van de ns en daar kost een retourtje dus ongeveer 160 €!!! :eek: Dit moet goedkoper kunnen, weet iemand toevallig hoe???

Alvast bedankt

koop een kortingskaart van de ns, kost je 1 x 15 eurie en het scheelt je 25 procent op alle buitenlandse reizen

Ertur 10-09-2003 09:37

Citaat:

alwaysgood schreef op 10-09-2003 @ 09:32:
ze hadden bij de ns toch iets van denderende dagen, hoorde iets van retourtje antwerpen voor 11 euri, dus lijkt me sterk als het 160 eurie naar berlijn kost. Maar misschien met zo'n hele goedkope luchtvaartmaatschappij, zo'n prijsstunter. Dan kun je denk ik wel voor zo'n 80 euri naar berlijn.
en anders de fiets kan ook altijd nog

Antwerpen en Berlijn, daar zit nogal verschil tussen. Antwerpen ligt zo ongeveer in Nederland, en de Belgische spoorwegen hebben sowieso absurd lage prijzen. Berlijn ligt toch een paar honderd kilometer van de grens, en de Duitse spoorwegen zijn niet echt goedkoop.

Antwerpen is vanuit de randstad dichterbij dan Eindhoven, om maar iets te zeggen.

Thomas 10-09-2003 11:11

Retourtje met het vliegtuig is misschien wel goedkoper dan met de trein.

peaceflower 10-09-2003 12:32

Ik ben 3 jaar geleden op de fiets naar Berlijn gegaan en dat is goed te doen, maar wel veel duurder dan de trein , aangezien je langer onderweg bent en dus overnachtingen en eten en drinken moet betalen.
De trein is goedkoper. ;)

*Shorty* 10-09-2003 13:17

Weet je wat et is, ik krijg gewoon geen duidelijk beeld van de kosten bij de NS, allemaal rare tabelletjes en kortingskaarten die niet in het buitenland gelden enzo. Heel vaag iig. Kijk zelf maar eens: ns travel heel vaag enzo...

*Shorty* 10-09-2003 13:20

en de denderende dagen zijn ook niet denderend, als je kijkt naar al die toeslagen...

Machiavelli 10-09-2003 15:07

Met de auto, doen wij ook altijd.


PS. Berlijn is een hele mooie stad.

REIE 10-09-2003 15:28

Citaat:

Wawl schreef op 10-09-2003 @ 12:11:
Retourtje met het vliegtuig is misschien wel goedkoper dan met de trein.
Da's decadent, voor zo'n korte afstand en die krengen vervuilen ook flink.

zwoesj 10-09-2003 15:39

fietsen (y)

Daantje_0705 10-09-2003 16:20

Anders misschien met een bus ofzo? Er zullen vast wel bussen naar Berlijn gaan (en dan bedoel ik niet allemaal losse lijndiensten maar gewoon zo'n touringcar die vanuit een opstapplaats in Nederland rechtstreeks naar Berlijn gaat)

Keyser Saus 10-09-2003 20:39

Ga naar een NS Internationaal-kantoor (y)

Rabbi Daniel 12-09-2003 18:00

Je kan voor 36 euro met de trein naar Berlijn, enkele reis.

Dus 72 euro per persoon retour. :)

En geloof me, dat is VEEL minder dan een vliegtuig kost.
Voor het vliegtuig betaal je ook de kosten om er te komen (op het vliegveld) en om van het vliegveld van Berlin naar de stad te komen, en luchthavenbelastingen.

Keyser Saus 12-09-2003 18:01

En die treinen naar Berlijn zijn ook nog eens zwaar relaxt! (spreek uit eigen ervaring)

Rabbi Daniel 12-09-2003 18:33

Citaat:

Keyser Saus schreef op 12-09-2003 @ 19:01:
En die treinen naar Berlijn zijn ook nog eens zwaar relaxt! (spreek uit eigen ervaring)
Het zijn dan ook Duitse, dat zegt genoeg. :p

http://mercurio.iet.unipi.it/pix/de/...i_it02.jpg.jpg
http://mercurio.iet.unipi.it/pix/de/...z185i1.jpg.jpg
http://mercurio.iet.unipi.it/pix/de/...2002_e.jpg.jpg
http://mercurio.iet.unipi.it/pix/de/..._i_new.jpg.jpg
http://mercurio.iet.unipi.it/pix/de/..._i_old.jpg.jpg
http://mercurio.iet.unipi.it/pix/de/.../bpmz3.jpg.jpg

Rabbi Daniel 12-09-2003 18:36

Zo, vergelijk dat maar eens met een Nederlandse intercity. :p

naam onbekend 12-09-2003 22:29

Citaat:

Fleet Admiral schreef op 12-09-2003 @ 19:36:
Zo, vergelijk dat maar eens met een Nederlandse intercity. :p
*kuch* Die rijden natuurlijk op veel kortere trajecten, dus dan kan worden volstaan met een iets minder hoog comfortniveau.

Overigens is men nu bezig met het renoveren van Nederlandse Intercity-rijtuigen (voor de leken: dus NIET de treinstellen, maar alleen de wagens die achter een locomotief hangen). Het nieuwe interieur (2e klas) gaat een beetje lijken op de op een na onderste foto.

Ja, ik ben een hobbyïst.:o

Keyser Saus 14-09-2003 09:31

Citaat:

naam onbekend schreef op 12-09-2003 @ 23:29:
*kuch* Die rijden natuurlijk op veel kortere trajecten, dus dan kan worden volstaan met een iets minder hoog comfortniveau.

Overigens is men nu bezig met het renoveren van Nederlandse Intercity-rijtuigen (voor de leken: dus NIET de treinstellen, maar alleen de wagens die achter een locomotief hangen). Het nieuwe interieur (2e klas) gaat een beetje lijken op de op een na onderste foto.

Ja, ik ben een hobbyïst.:o

:confused:
de wagons achter de loc zijn toch juist de treinstellen :confused:

naam onbekend 14-09-2003 12:06

Citaat:

Keyser Saus schreef op 14-09-2003 @ 10:31:
:confused:
de wagons achter de loc zijn toch juist de treinstellen :confused:

Nee, dat zijn de rijtuigen. Treinstellen zijn op zichzelf rijdende eenheden.

Maar wees niet beschaamd: vrij veel leken maken die fout.;)

Mortischa 14-09-2003 12:09

basiqair.com maybe?

Ertur 14-09-2003 15:29

Citaat:

naam onbekend schreef op 12-09-2003 @ 23:29:
*kuch* Die rijden natuurlijk op veel kortere trajecten, dus dan kan worden volstaan met een iets minder hoog comfortniveau.

Overigens is men nu bezig met het renoveren van Nederlandse Intercity-rijtuigen (voor de leken: dus NIET de treinstellen, maar alleen de wagens die achter een locomotief hangen). Het nieuwe interieur (2e klas) gaat een beetje lijken op de op een na onderste foto.

Ja, ik ben een hobbyïst.:o

De NS kennende worden die de eerste jaren ingezet op het traject Delfzijl- Delfzijl-haven. Maar je hebt groot gelijk dat een hoger comfort-niveau niet nodig is in Nederland. Liever een wat lager comfortniveau, maar wel genoeg zitplaatsen, en een acceptabele prijs.



Oh wacht, ik heb natuurlijk OV-jaarkaart! Het comfortniveau moet gigantisch omhoog! Ongelofelijk wat een veewagens waar ik als arme student in gezet wordt! :rolleyes:

[edit] veel voorkomend foutje verbeterd[/edit]

Keyser Saus 14-09-2003 15:32

Citaat:

naam onbekend schreef op 14-09-2003 @ 13:06:
Nee, dat zijn de rijtuigen. Treinstellen zijn op zichzelf rijdende eenheden.

Maar wees niet beschaamd: vrij veel leken maken die fout.;)

Volgens mij snap ik het nu.
Intercity's zijn vaak loc's met rijtuigen erachter, en stoptreingevallen zijn vaak gewoon treinstellen. :)

perseus 14-09-2003 16:42

Koop een kaartje tot net over de Duitse grens en zorg dat je ver van tevoren kaartjes voor 2 personen van die plaats over de grens naar Berlijn reserveert/koopt, en je bent vrij goedkoop uit. Als je met meer dan 2 gaat ben je ook veeeel goedkoper uit in Duitsland.

Revan 14-09-2003 16:44

Citaat:

naam onbekend schreef op 10-09-2003 @ 09:19:
Je kunt natuurlijk gaan lopen of fietsen naar Berlijn;)
dat is erg lauw yo :D
serieus, dat ga ik ooit nog een keer doen met m'n maten... maar dan niet naar berlijn.. nee, liever amsterdam ofzo

perseus 14-09-2003 16:46

Citaat:

StayBeautiful schreef op 14-09-2003 @ 17:44:
dat is erg lauw yo :D
serieus, dat ga ik ooit nog een keer doen met m'n maten... maar dan niet naar berlijn.. nee, liever amsterdam ofzo

Haha ik doe dat elke dag maar dan naar school, 2 kilometer verderop... :rolleyes: :P

Thomas 14-09-2003 16:54

Berlijn is inderdaad een hele mooie stad. :cool: (y)

naam onbekend 14-09-2003 17:26

Citaat:

Ertur schreef op 14-09-2003 @ 16:29:
De NS kennende worden die de eerste jaren ingezet op het traject Delfzijl- Delfzijl-haven.
Nee hoor, ze rijden al enige maanden tussen Amsterdam en Brussel, tussen Haarlem en Eindhoven/Maastricht en tussen Den Haag en Venlo/Heerlen.:)

naam onbekend 14-09-2003 17:34

Citaat:

Keyser Saus schreef op 14-09-2003 @ 16:32:
Volgens mij snap ik het nu.
Intercity's zijn vaak loc's met rijtuigen erachter, en stoptreingevallen zijn vaak gewoon treinstellen. :)

Stoptreinen zijn eigenlijk altijd treinstellen, maar Intercity's kunnen beide zijn.

Deze twee zijn bijvoorbeeld Intercity-treinstellen.:)
http://home.wanadoo.nl/r.vd.werken/F...S_Koploper.jpg
http://home.wanadoo.nl/r.vd.werken/F...n/DSCF2810.jpg

Dit is een stoptrein.:)
http://home.wanadoo.nl/r.vd.werken/F...reinstel-4.jpg

Dit is weer een Intercity, maar dan met een lcocmotief en rijtuigen.:)
http://home.wanadoo.nl/r.vd.werken/F...einen/1208.jpg

Ertur 14-09-2003 17:48

Citaat:

naam onbekend schreef op 14-09-2003 @ 18:26:
Nee hoor, ze rijden al enige maanden tussen Amsterdam en Brussel, tussen Haarlem en Eindhoven/Maastricht en tussen Den Haag en Venlo/Heerlen.:)
Oh. Dat valt alweer mee! Kan ik ook nog ergens zien wanneer?

Ik ga zelf wel even zoeken...

Waldkrieger 14-09-2003 18:51

Citaat:

Je kan voor 36 euro met de trein naar Berlijn, enkele reis.
Bron? Ik heb het eerder deze vakantie uitgezocht en minder dan 100 Euro uitgeven bleek een lastige opgave. Een retourtje Rotterdam-Amsterdam kost me al 20,20 Euro. Maar goed, ik ben benieuwd, voor 36 Euro ga ik graag naar Berlijn.

Rabbi Daniel 14-09-2003 19:19

Citaat:

Keyser Saus schreef op 14-09-2003 @ 16:32:
Volgens mij snap ik het nu.
Intercity's zijn vaak loc's met rijtuigen erachter, en stoptreingevallen zijn vaak gewoon treinstellen. :)

Dus niet.

http://mercurio.iet.unipi.it/pix/nl/...803-11.jpg.jpg
http://mercurio.iet.unipi.it/pix/nl/...bergen.jpg.jpg

Dit zijn wel treinstellen, die allebei als intercity worden ingezet. ;)

In het buitenland (overal behalve in Nederland :p) is het overigens wel zo dat bijna alle intercitys gewoon een rij getrokken wagens zijn. In Nederland zie je dat maar op een paar lijnen, vooral op Haarlem-Maastricht, Den Haag-Heerlen en Zwolle-Roosendaal.

Rabbi Daniel 14-09-2003 19:20

Citaat:

Waldkrieger schreef op 14-09-2003 @ 19:51:
Bron? Ik heb het eerder deze vakantie uitgezocht en minder dan 100 Euro uitgeven bleek een lastige opgave. Een retourtje Rotterdam-Amsterdam kost me al 20,20 Euro. Maar goed, ik ben benieuwd, voor 36 Euro ga ik graag naar Berlijn.
http://www.denderendedagen.nl/index3.htm

Tandpasta 14-09-2003 19:21

Citaat:

Waldkrieger schreef op 14-09-2003 @ 19:51:
Bron? Ik heb het eerder deze vakantie uitgezocht en minder dan 100 Euro uitgeven bleek een lastige opgave. Een retourtje Rotterdam-Amsterdam kost me al 20,20 Euro. Maar goed, ik ben benieuwd, voor 36 Euro ga ik graag naar Berlijn.
Precies mijn gedachten.

Rabbi Daniel 14-09-2003 19:25

Citaat:

naam onbekend schreef op 14-09-2003 @ 18:26:
Nee hoor, ze rijden al enige maanden tussen Amsterdam en Brussel, tussen Haarlem en Eindhoven/Maastricht en tussen Den Haag en Venlo/Heerlen.:)
Op Roosendaal-Zwolle (sneltrein) kom je ze ook heel veel tegen (50%). Meestal 7 wagens.
Je ziet daar ook IRM's: 1 of 2 IRM4, of 1 IRM6 (40%).
En een enkele Mat-64 (4-wagen), meestal 4+2 en soms nog 2 erbij, dus 6 of 8 wagens.

Oh ja: in de getrokken treinen met vernieuwde ICR zie je ook veel (oude) Benelux-wagens met 50% 1e en 50% 2e klasse. Die zijn dus nog geel-rood.

naam onbekend 14-09-2003 19:29

Citaat:

Ertur schreef op 14-09-2003 @ 18:48:
Oh. Dat valt alweer mee! Kan ik ook nog ergens zien wanneer?

Ik ga zelf wel even zoeken...

Wanneer? Da's simpel: pak een willekeurige trein op die verbinding, de verbouwde rijtuigen rijden in vrijwel elke trein, gemengd met nog niet verbouwde rijtuigen. Het verschil is aan de buitenkant alleen niet zo goed te zien (tenzij je een kenner bent zoals ik, of FA). Het belangrijkste verschil aan de buitenkant is het ontbreken van de draairamen bij de verbouwde exemplaren (dit i.v.m. de nieuwe airco).

Jezus, de hobbyïst in mij wordt wakker.:o:D

naam onbekend 14-09-2003 19:32

Citaat:

Fleet Admiral schreef op 14-09-2003 @ 20:25:
Op Roosendaal-Zwolle (sneltrein) kom je ze ook heel veel tegen (50%). Meestal 7 wagens.
Je ziet daar ook IRM's: 1 of 2 IRM4, of 1 IRM6 (40%).
En een enkele Mat-64 (4-wagen), meestal 4+2 en soms nog 2 erbij, dus 6 of 8 wagens.

Oh ja: in de getrokken treinen met vernieuwde ICR zie je ook veel (oude) Benelux-wagens met 50% 1e en 50% 2e klasse. Die zijn dus nog geel-rood.

En die blijven dat ook na de verbouwing. Ik zie de trein Amsterdam-Brussel regelmatig rijden, en daar rijden ook verbouwde rood-gele rijtuigen in. Tijdelijk samen met blauw-gele rijtuigen (al dan niet verbouwd), totdat alle Benelux-rijtuigen gemoderniseerd zijn. Dus rijden er tijdelijk zeer bonte Beneluxtreinen, iets wat spoorfotografen zeker zullen waarderen.;)

Ertur 14-09-2003 21:27

Citaat:

naam onbekend schreef op 14-09-2003 @ 20:29:
Wanneer? Da's simpel: pak een willekeurige trein op die verbinding, de verbouwde rijtuigen rijden in vrijwel elke trein, gemengd met nog niet verbouwde rijtuigen. Het verschil is aan de buitenkant alleen niet zo goed te zien (tenzij je een kenner bent zoals ik, of FA). Het belangrijkste verschil aan de buitenkant is het ontbreken van de draairamen bij de verbouwde exemplaren (dit i.v.m. de nieuwe airco).

Jezus, de hobbyïst in mij wordt wakker.:o:D

Juist, komende week eens opletten! Nieuwe rijtuigen vin ik wel leuk!

blacky 15-09-2003 20:09

kan zeker goedkoper, zo en zo als je kortigskaart of ov hebt en verder ben je jonger dan 25 dus is het zo en zo goedkoper lijkt mij.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:44.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.