Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Psychologie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=51)
-   -   stop-denk-doe methode? wat is dat? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=595359)

HelpMePlease 10-09-2003 22:25

stop-denk-doe methode? wat is dat?

bij t riagg hebben ze t daarover gehad, dat t misschien een optie was. niet tegen mij maar twee psychen tegen elkaar waar ik bij zat. Eentje zei 'misschien ken jij eens de stop-denk-doe methode met haar uitproberen?' en verder hebi k niks gehoord..

dit is vanwege adhd wat ik ehb en de ompulsiviteit wat daar bij komt kijken.

maar wat is t? wie heeft hier ervaring mee? kan ik t ook mezelf leren zodat ik rustiger word? leg uit please, geef voorbeeldjes zodat ik t een beetj weet.

dank je wel :P

//ItsJustMe\\ 10-09-2003 22:59

ik zou niet weten hoe je der in het algemeen rustiger van zou kunnen worden.
stop-denk-doen is denk ik bedoeld voor als je vast zit in een bepaalde gedachten of gedrag.
Als het een gedrag is dat je stoort in je dagelijkse dingen dan is het iets van. Stop wat je doet, denk na wat je wil en hoe je dat realisitisch kan berijken (in stappen evt) en doen , ga je eerste stap doen die je gepland had.

i dunno hoor, maar volgens mij zoiets.

saartjeh 11-09-2003 07:47

Stop-denk-doe is wel gebruikelijk bij adhd-ers. Mijn broertje had er n btje last van toen ie wat jonger was. Wat bij adhd-ers dus voor komt is dat ze eerst doen en dan denken. Dat krijg je dus de opdracht om dat anders te gaan doen. Stoppen, eerst rustig, rustig nadenken ,nadenken over wat je k'unt doen, dant ht g'a'an doen

Eend 11-09-2003 10:09

Ik heb dat ook gehad:)

Het is niet alleen voor ADHD-ers, maar ook voor mensen die snel lastig gaan denken.
Het gaat er om, dat jij op bepaalde vaste momenten tegen jezelf zegt: STOP!
Dan ga je denken waaraan je dacht of aan wat je aan het doen was. Ook kijk je of het verstandig is om met dat gedrag op hetzelfde moment verder te gaan.
Daarna doe je wat verstandig is om te doen:)

HelpMePlease 11-09-2003 16:43

aha ik begrijp t een beetje denk ik.

dus stel dat ik onwijs druk ben echt zo druk van dat ik het idee heb dat ik word bestuurd ipv dat ik er controle over heb,

stel dat er zoiets is dan kan ik dus doen van 'stop!' dan stop ik even met druk zijn, even rustig.

dan 'denk' dus nadenken over wat ik doe en hoe ik overkom of wat dan ook.

en dan 'doen' dat ik dus met 'denk'' bepaal hoe ik verder ga.

zoiets?

Eend 11-09-2003 17:13

Citaat:

HelpMePlease schreef op 11-09-2003 @ 17:43:
aha ik begrijp t een beetje denk ik.

dus stel dat ik onwijs druk ben echt zo druk van dat ik het idee heb dat ik word bestuurd ipv dat ik er controle over heb,

stel dat er zoiets is dan kan ik dus doen van 'stop!' dan stop ik even met druk zijn, even rustig.

dan 'denk' dus nadenken over wat ik doe en hoe ik overkom of wat dan ook.

en dan 'doen' dat ik dus met 'denk'' bepaal hoe ik verder ga.

zoiets?

idd:)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:14.