![]() |
Vergelijkingen oplossen met de product-som-methode. Hoe werkt dit?
Ik zit nogal vast met het oplossen van vergelijkingen, ik heb vorig jaar VMBO T4 gedaan. En heb toen voor wiskunde wat extra moeten doen, maar toch kom ik hier niet verder.
Als voorbeeld neem ik de vergelijking die er in het boek staat bij de Theorie A op blz. 15. Deze is x2 - 2x = 8 hierna volgt (na het rechterlig nul te maken) x2 - 2x - 8 = 0 tot zover volg ik het nog. Wat ik echter niet snap ik hoe ik dan de vergelijking verder op moet lossen, namelijk het linkerlid ontbinden in factoren. Wij hebben namelijk enkel gehad een vergelijking als 2x - 3 = 5 deze zijn voor mij dan ook geen probleem. De ABC-formule lukt wel, in mijn oefening van vorig jaar, daar kwam deze dan ook in voor. Maar zou iemand mij met mijn vraag kunnen helpen? NOTE: een kleine 2 is bedoeld als tot de tweede macht |
x2 - 2x - 8 = 0
(x+4)(x-2) = 0 vereenvoudig de onderste vergelijking eens |
Citaat:
Of hoe los je dit op met de ABC formule? Zou wel graag beide manieren willen weten |
Twee getallen zoeken die opgeteld de factor voor de x zijn en die als product hebben het laatste getal.
Vandaar ook de som-product methode ;). |
Citaat:
|
Citaat:
Als je de vergelijking x^2-2x-8=0 hebt, dan wil je de vergelijking oplossen met de product-som methode. De naam zegt het al, je zoekt 2 getallen waarvan het product -8 (algemeen is dat dus C) is en de som -2 (algemeen is dat dus B). In dit geval is dat dus -4 en 2, want -4.2=-8 en -4+2=-2. |
Citaat:
|
en een handige, die je vaak tegenkomt:
a² - b² kun je schrijven als (a - b)(a + b) (handig om breuken te vereenvoudigen) bovendien: het kwadraatteken typ je met alt+253 |
Citaat:
a²+2*a*b+b²=(a+b)² a²-2*a*b+b²=(a-b)² a²+(p+q)a+p*q=(a+p)(a+q), waarbij de laatste ontbinding de ontbinding volgens de produkt-sommethode voorstelt. We noemen (a+b)(a-b)=a²-b², (a+b)²=a²+2*a*b+b² en (a-b)²=a²-2*a*b+b² merkwaardige produkten. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:47. |