Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   hele dag solderen... kan het kwaad? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=596965)

BendeBen 12-09-2003 18:27

hele dag solderen... kan het kwaad?

ik moet op mn werk dus behoorlijk veel solderen
die handel stinkt op zich en je proeft het ook soms (of dat lijkt zo iig)

hoe slecht is dit voor je?
maakt het geen hol uit of moet je het echt met afzuigding of mondkapje ofzo doen?

want echt superlekker voel ik me niet erna (lijkt wat op dat gevoel als je opstaat na een tijd zitten ofzo en dat t ff zwart wordt voor je ogen en het duizelt)
dat heb ik wel vaker ook thuis maar op mn werk was het echt iedere keer als ik ff moest lopen

dus ik vroeg me af of solderen (blijvend) schadelijk is

Mr. Tumnus 12-09-2003 18:29

Op de lange duur kan het kankerverwekkend zijn. Mondkapje dus.

Qamra 12-09-2003 18:40

Kan ook komen dat je je naar voelt doordat je zo geconcentreerd zit te werken..

Maar goed als het ook stinkt enzo. Hmm ik weet het niet eigenlijk :o

[/nutteloze post]

marlies 12-09-2003 19:16

ik weet het niet, maar ik zou wel een mondkapje gaan gebruiken

SisterOfMercy 17-09-2003 00:27

Is dit echt op je werk? Volgens mij zijn werkgevers verplicht een afzuiginstallatie aan te brengen, zeker als je er de hele dag mee werkt.
Als je al een afzuiger hebt, gebruik'm dan.. Zelf word ik altijd heel erg gifitig van dat spul.. Dan ben ik niet meer te genieten.

IloveTECHNO 20-09-2003 23:03

solderen doe je toch met dat ene soortige metaaltje dat giftig is ?

mondkapje om doen ja

Gauloises 20-09-2003 23:42

mondkapje is niet erg effectief, afzuigen is beter (y)

Chimera 21-09-2003 00:20

Sterker nog, een modkapje doet helemaal niks.

Soldeertin is een mengsel van tin en lood. Lood is erg giftig, en dat krijg je dus binnen als je met je hoofd in de walm hangt. Als je meer dan 20 min ofzo per dag soldeert, moet je gewoon afzuiging hebben die de dampen naar buiten afvoert.

Gauloises 21-09-2003 00:37

Mja, dat bedoelde ik dus ook te zeggen :D

poesiefox 21-09-2003 09:50

Wat zo stinkt is toch de zwaveloplossing in dat blauwe flesje met die rode dop. S 69?

Eh, ik zoiu de arbeidsinspectie maar eens inseinen. Dat mag anoniem, of liever gezegd, zij doen dan net of ze met een steekproef bezig zijn en laten jouw naam erbuiten.

Overjoyed 21-09-2003 10:00

Citaat:

poesiefox schreef op 21-09-2003 @ 10:50:
Wat zo stinkt is toch de zwaveloplossing in dat blauwe flesje met die rode dop. S 69?
S 39 bedoel je, dat is om leidingen schoon te krijgen voordat je gaat solderen.
Bovendien zwáár verboden omdat het in het drinkwater gaat zitten, wanneer het een keukentoevoer betreft.

idd, werk ook bij loodgietersbedrijf :p

SisterOfMercy 21-09-2003 12:05

S 39 is zowiezo toch al verboden?

Nahja, ik heb het ook nog nooit nodig gehad.. Zolang de te solderen oppervlakken goed vetvrij zijn gaat het best goed..

poesiefox 21-09-2003 13:09

Citaat:

SisterOfMercy schreef op 21-09-2003 @ 13:05:
S 39 is zowiezo toch al verboden?

Nahja, ik heb het ook nog nooit nodig gehad.. Zolang de te solderen oppervlakken goed vetvrij zijn gaat het best goed..

Slik. En ik heb het gewoon gebruikt hier in de keuken. Daar kan je toch moeilijk harskern voor gebruiken?

PS: als het enigszins kan gebruik ik dat ook, of ik ga lassen als het echt goed vast moet, maar dat kan niet altijd.

PS: ja, ik ben een meid ja. Het is ook maar elektrisch lassen of met gas in de draad zelf.

SisterOfMercy 21-09-2003 13:36

Citaat:

poesiefox schreef op 21-09-2003 @ 14:09:
Slik. En ik heb het gewoon gebruikt hier in de keuken. Daar kan je toch moeilijk harskern voor gebruiken?
Ik heb niet echt ervaring met leidingen solderen, maar als je een soldeermiddel nodig hebt zal er vast wel een redelijke vervanger voor zijn..

Citaat:

poesiefox schreef op 21-09-2003 @ 14:09:
PS: ja, ik ben een meid ja. Het is ook maar elektrisch lassen of met gas in de draad zelf.
Dus? Alsof het vreemd is dat een vrouw dat kan?

poesiefox 21-09-2003 13:42

Ik ken er persoonlijk niet eentje. Ik ben ook de enige die ik ken die zelf de aandrijfriemen van de variomatic vervangt. Ik zie mijn vriendinnen ook niet tegelzetten.

Het is niet vreemd dat een vrouw het kan, (het is gewoon een kwestie van eens een keer doen,) maar het komt niet zo veel voor, dat bedoel ik.

Edit: ik stuit altijd op bijzonder veel onbegrip als ik in een garage om een bepaald onderdeel vraag, omdat de meeste garagemeneren niet willen geloven dat een vrouw weet wat er mis is met de auto, en het ook nog eens zelf kan verhelpen.

SisterOfMercy 21-09-2003 14:28

Citaat:

poesiefox schreef op 21-09-2003 @ 14:42:
Ik ken er persoonlijk niet eentje. Ik ben ook de enige die ik ken die zelf de aandrijfriemen van de variomatic vervangt. Ik zie mijn vriendinnen ook niet tegelzetten.

*knip*

Ah, op zo'n manier..

Maarreh.. variomatic? Dat zit toch in zo'n ouwe daf?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:18.