Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Panda haiku (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=59749)

SounD 18-04-2002 10:45

Panda haiku

______
Woods of shoots and leaves
___Feed ever-hungry panda
Still…the bamboo grows

SounD 29-04-2002 11:46

Jammer dat niemand hier op gereageerd heeft.

Spreekt een Haiku niet aan, niet interessant genoeg?

Zijn de kleurtjes too much?

Lijkt me wel leuk om te horen wat anderen ervan denken.

Fun4ever 29-04-2002 11:59

Citaat:

SounD schreef:
Jammer dat niemand hier op gereageerd heeft.
Zal ik maar ff dan? ;)

Citaat:

SounD schreef:
Spreekt een Haiku niet aan, niet interessant genoeg?
Vinnut wel intressant maar houdt niet zo heel erg van de schrijfvorm van haiku's, ik vind het altijd net lijken... of er iets mist... weet niet waarom... Vind de eerste zin trouwens wel erg mooi!

Citaat:

SounD schreef:
Zijn de kleurtjes too much?
Vind juist de kleurtjes leuk, panda is zwart-wit zo sweet :)

Xia 29-04-2002 12:11

Ik hou gewoon niet van haiku's. Ik heb er ook geen verstand van, dus ik kan hem niet beoordelen..That's all:)

!Fa!Ke 29-04-2002 12:20

Ik heb geen verstand van haiku's maar ok, ik zal toch maar ff reageren...

Ik vind um niet lekker weglezen, maar de kleurtjes zijn wel puik!

SounD 30-04-2002 14:07

Citaat:

Ik heb geen verstand van haiku's maar ok, ik zal toch maar ff reageren...

Ik vind um niet lekker weglezen, maar de kleurtjes zijn wel puik!
Er zullen maar weinig Haiku zijn die lekker weglezen. Ze zijn kort moeten je verplaatsen naar de natuur (of in moderne gevallen naar een situatie) en er moet een omslag in zitten.

Iets onverwachts, een wisseling in de stemming, een blik op de toekomst vaak aangegeven door een omslag woord in het japans. In europese talen bestaan die woorden niet echt dus proberen westerse haiku schrijvers het vaak met interpunctie aan te geven.
vandaar de puntjes... die ik gebruikte bij wat voor mij dicht bij een omslag woord komt : still

Om het nog eens extra kracht bij te zetten heb ik het omslag woord rood gemaakt.

Bedankt voor de reacties. Ik heb meer haiku waarvan ik er wellicht nog eens 1 zal posten.

Secreet 30-04-2002 14:10

Mwoah op zich vind ik haiku's altijd erg poetisch verantwoord en moio gevonden, geweldige boodschappen die er altijd inzitten.
Maar het meot je wel persoonlijk aanspreken dan, of een onderwerp zijnn waarover je verder na kunt denken en dat vind ik persoonlijk in deze niet zo...

SounD 30-04-2002 14:15

Citaat:

Maar het meot je wel persoonlijk aanspreken dan, of een onderwerp zijnn waarover je verder na kunt denken en dat vind ik persoonlijk in deze niet zo...
Dus jij houd meer van Haiku die niet over natuur gaan, maar over mensen, gevoelens etc.. ?

Minder traditioneel is dat, maar staat voor velen dichterbij misschien.

Ik heb deze Haiku bij een japans schilderij gemaakt. Het zorgt ervoor dat er wat meer bij komt kijken dan alleen een zwart wit dier dat van blaadjes snoept.

Secreet 30-04-2002 14:16

Citaat:

SounD schreef:

Dus jij houd meer van Haiku die niet over natuur gaan, maar over mensen, gevoelens etc.. ?

Minder traditioneel is dat, maar staat voor velen dichterbij misschien.

Ik heb deze Haiku bij een japans schilderij gemaakt. Het zorgt ervoor dat er wat meer bij komt kijken dan alleen een zwart wit dier dat van blaadjes snoept.

Ach dat hoeft niet perse, een haiku spreekt me ook aan als het politiek is, of levenswijsheid, of monarchie, het spreekt me op veel verschillende punten aan, maar op deze dus niet:)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:09.