Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Wie ben ik/jij? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=598429)

somebody17 14-09-2003 10:00

Wie ben ik/jij?

hallooo

ik moet voor filosofie in 5 zinnen omschrijven wie ik ben. en het moet dan niet zo zijn: ik ben 18 en mn hoby's zijn....... er moet iets van filosofie inzitten
maar het probleem is dat ik ff geen inspiratie heb op dit moment dus kunnen jullie omschrijven wie jullie zijn?

WIE BEN JIJ??

lovetear 14-09-2003 12:54

Wat versta je onder zijn?

yatsie 14-09-2003 14:07

Ik ben alles en niets.
Ik ben voor anderen mijn spiegelbeeld en voor mezelf een vervorming. Soms ben ik kalm als een verdwaald riviertje, soms explosief als een net niet uitbarstende vulkaan....

Sjah, zo kan ik wel even verder gaan.

Mss dat je het in die richting moet zoeken? Zal alleszins beter zijn dan uw hobby's op te noemen...dacht ik.

Kazanka 14-09-2003 16:47

Ik ben, want ik denk, dus als ik denk moet ik 'zijn'. Hoewel ik nooit elke seconde hetzelfde ben, want ik verander continu. Terwijl het ene deel vergaat, wordt een ander deel geschapen. Zolang ik verander, besta ik in materiele wereld, zodra ik het vermogen om te veranderen verlies, zal ik enkel bestaan in de ideeenwereld, echter nu besta ik in beiden werelden.

Wat een...

Kazanka 14-09-2003 16:48

Trouwens...is het bevredigend om anderen jouw huiswerk te laten maken? Neem aan van wel :cool:

Tjaslon 14-09-2003 17:06

wanneer je dit voor filosofie doet, moet je misschien meer je mening beschijven over bepaalde onderwerpen in plaats dat je een CU2 gedichtje maakt zoals phensic deed. ;)

Neem een voorbeeld aan Kazanka, die rene discartes (ik kan er naast zitten) erbij haalde om de enige zekerheid aan te duiden -die van het zijn- en ik zie dacht ik zelfs een Ideeenwereld die naar mijn weten van Plato was.
Zo kan jij natuurlijk komen met freud en zijn ego, om een grondige analyse van je onderbewustzijn te geven. Of je kan Plato er bij halen om te pochen met het feit dat je liefde of onlust voor de wetenschap kent, misschien "zelfs" wel voor de politiek.
Misschien ben jij juist wel een machine met een input en een output.

Note: je moet het helemaal kunnen uitleggen, met zweven kom je nergens :)

yatsie 14-09-2003 21:06

't Was een poging zijn hw te saboteren :D

(owkee, kgeef grif toe dat ik maar half doorhad wat de bedoeling was, maar toch eventjes wou helpen. :o )

Kazanka 14-09-2003 21:17

Does that make you the wise man or the poor one?

yatsie 14-09-2003 21:25

the poor one who tried but failed and still has it proud :)

Tjaslon 14-09-2003 22:07

Citaat:

phensic schreef op 14-09-2003 @ 22:06:
(owkee, kgeef grif toe dat ik maar half doorhad wat de bedoeling was, maar toch eventjes wou helpen. :o )
Geeft niets, wat zijn bedoeling is is mij ook een beetje onduidelijk. Hij moet toch wat beter de opdracht van zijn leraar citeren :P

Kazanka 15-09-2003 20:56

Citaat:

phensic schreef op 14-09-2003 @ 22:25:
the poor one who tried but failed and still has it proud :)
So you are the rich one...

Waarom heeft iedereen het over'hij'?? Staat toch echt een v bij de nickname.

yatsie 15-09-2003 23:21

Citaat:

Kazanka schreef op 15-09-2003 @ 21:56:
So you are the rich one...

Waarom heeft iedereen het over'hij'?? Staat toch echt een v bij de nickname.

Whoops, k had het niet gezien dat het een meisje was.
Hierbij mijn excuses.;)

En ehm, nee, 'k ben niet 'the rich one', want die beweert dat het niet mogelijk is, terwijl het wel mogelijk is volgens mij, ik heb zelfs een poging gedaan tot.:)

*u confuse me!* :confused:

lovetear 16-09-2003 06:59

Citaat:

phensic schreef op 16-09-2003 @ 00:21:
Hierbij mijn excuses.;)

En ehm, nee, 'k ben niet 'the rich one', want die beweert dat het niet mogelijk is, terwijl het wel mogelijk is volgens mij, ik heb zelfs een poging gedaan tot.:)

Ik denk dat hij bedoeld dat het je niet gelukt is. Als het wel gedaan kan worden, waarom heb je het dan nog niet gedaan?

Kazanka 16-09-2003 19:58

Citaat:

phensic schreef op 16-09-2003 @ 00:21:
Hierbij mijn excuses.;)

Nee...het is 'the wise man' die beweert dat het niet mogelijk is, niet 'the rich one'. 'The rich one', is degene die een poging waagt, niet in eerste instantie slaagt, maar daarom ook doorzet totdat het wel gelukt is. Daarom behoudt deze zijn 'pride'.

Hopelijk ben je nu nog meer confused :p

lovetear 16-09-2003 20:16

Citaat:

Kazanka schreef op 16-09-2003 @ 20:58:
Nee...het is 'the wise man' die beweert dat het niet mogelijk is, niet 'the rich one'. 'The rich one', is degene die een poging waagt, niet in eerste instantie slaagt, maar daarom ook doorzet totdat het wel gelukt is. Daarom behoudt deze zijn 'pride'.

Aha, zo. Sorry voor mijn verkeerde uitleg, ik had niet goed opgelet :o .

yatsie 16-09-2003 20:38

Citaat:

Kazanka schreef op 16-09-2003 @ 20:58:

Idd, je bent er in geslaagd om me nog meer te verwarren.

Toch blijf ik erbij dat de 'wise man' te trots is en te slim en betweterig enz...en hij beweert dat het niet mogelijk is (al dan niet door hem bewezen met proefjes en stellingen of zo).

En dan komt er een arme stakker af die het eventjes heel simpel oplost. Die arme stakker heeft de levenswijsheid, diene 'wise man' denkt slim te zijn omdat hij mss veel boekjes en zo heeft gelezen.

Dus ja, ik denk dat de moraal van dit verhaal is dat je niet per sé wijs bent als je veel theoretische kennis hebt, maar eerder als je ervaring (levenservaring) hebt.

Kazanka 16-09-2003 21:36

Citaat:

lovetear schreef op 16-09-2003 @ 21:16:
Aha, zo. Sorry voor mijn verkeerde uitleg, ik had niet goed opgelet :o .
Het juist interpreteren van mijn teksten is vaak een moeilijke opgave, net zoals dat voor mij ook het geval is bij veel van jouw teksten :p

Citaat:

phensic schreef op 16-09-2003 @ 21:38:
Idd, je bent er in geslaagd om me nog meer te verwarren.

Toch blijf ik erbij dat de 'wise man' te trots is en te slim en betweterig enz...en hij beweert dat het niet mogelijk is (al dan niet door hem bewezen met proefjes en stellingen of zo).

En dan komt er een arme stakker af die het eventjes heel simpel oplost. Die arme stakker heeft de levenswijsheid, diene 'wise man' denkt slim te zijn omdat hij mss veel boekjes en zo heeft gelezen.

Dus ja, ik denk dat de moraal van dit verhaal is dat je niet per sé wijs bent als je veel theoretische kennis hebt, maar eerder als je ervaring (levenservaring) hebt.

Hij die weet, dat hij niets weet, is het wijst. :confused: Bekende uitspraak...

Praktijk ervaring weegt voor jouw dus zwaarder dan theoretische ervaring? Ik denk dat het per persoon zal verschillen. Niet een soort ervaring zal leiden tot absolute kennis, het is de combinatie en de verhouding die voor het beste resultaat zorgt. imo

lovetear 16-09-2003 21:45

Citaat:

Kazanka schreef op 16-09-2003 @ 22:36:
Het juist interpreteren van mijn teksten is vaak een moeilijke opgave, net zoals dat voor mij ook het geval is bij veel van jouw teksten :p
:D Die vage filosofen... :p

NocturaL 17-09-2003 03:52

j0,

5 zinnen he? Hmmz here goes nothing:

Ik ben wat ik weet.
Ik ben wat ik kan.
Ik ben wat ik snap.
Ik ben wat ik wil.
Ik ben wat ik doe.

Mijn interpetatie: je Zelf (om maar even met Zen te beginnen) is je kennis, je kunnen, je cognietieve, je drangen en je acties.

Kind Regards,
NocturaL

yatsie 17-09-2003 13:50

Citaat:

Kazanka schreef op 16-09-2003 @ 22:36:
Hij die weet, dat hij niets weet, is het wijst. :confused: Bekende uitspraak...

Praktijk ervaring weegt voor jouw dus zwaarder dan theoretische ervaring? Ik denk dat het per persoon zal verschillen. Niet een soort ervaring zal leiden tot absolute kennis, het is de combinatie en de verhouding die voor het beste resultaat zorgt. imo [/B]
Tuurlijk leer je wel iets bij uit boekjes enzo, anders zou de school ook wel eventjes nutteloos zijn, hé :).

Uit boeken haal je 'kennis' en uit uw leven 'ervaring'. Die combinatie zorgt er dan voor dat je wijs kan komen.
Maar idd, die levenservaring vind ik toch wel belangrijker, dan die kennis. Bij die ervaring zijn er gevoelens. Je kan misschien wel lezen in een boekje hoe erg het is om verslaafd te zijn, om een naaste te zien doodgaan..maar je voelt het maar als je het meemaakt. Daarom kan je er ook veel wijzere dingen over zeggen.

Mja, denk toch dat je't een beetje begrijpt wat ik bedoel?

Dark Psycho 17-09-2003 15:51

ik ben alles, en tegelijkertijd niets.
ik ben een vierkant, en vervolges een piramide.
ik leef, dus ik ben.
ik denk, dus ik besta.
ik ben ik.

REIE 17-09-2003 16:03

Ik Ben Wie Ik Ben ;)

Kazanka 17-09-2003 20:25

Citaat:

phensic schreef op 17-09-2003 @ 14:50:
Tuurlijk leer je wel iets bij uit boekjes enzo, anders zou de school ook wel eventjes nutteloos zijn, hé :).

Uit boeken haal je 'kennis' en uit uw leven 'ervaring'. Die combinatie zorgt er dan voor dat je wijs kan komen.
Maar idd, die levenservaring vind ik toch wel belangrijker, dan die kennis. Bij die ervaring zijn er gevoelens. Je kan misschien wel lezen in een boekje hoe erg het is om verslaafd te zijn, om een naaste te zien doodgaan..maar je voelt het maar als je het meemaakt. Daarom kan je er ook veel wijzere dingen over zeggen.

Mja, denk toch dat je't een beetje begrijpt wat ik bedoel?

I get the picture, toch denken veel mensen veel meer te weten dan ze in feite eigenlijk weten. Geloof dat jij niet een van hun bent.(=compliment) (y) :p

yatsie 17-09-2003 20:28

Citaat:

Kazanka schreef op 17-09-2003 @ 21:25:
I get the picture, toch denken veel mensen veel meer te weten dan ze in feite eigenlijk weten. Geloof dat jij niet een van hun bent.(=compliment) (y) :p
thx :bloos: :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:31.