![]() |
euro referendum beïnvloedt?
Zou het referendum over de Euro door de dood van Anna Lindh beïnvloed worden? In welke richting dan? En had het referendum überhaupt vandaag moeten doorgaan?
|
Natuurlijk had het moeten doorgaan, het verschuiven van verkiezingen/referenda mag NOOIT gebeuren, alleen absurde weersomstandigheden die het aan een groot deel van de bevolking onmogelijk maken te stemmen, of een oorlog in eigen land met hetzelfde gevolg lijken mij goede redenen. Als je de dood van iemand als reden om dit soort dingen uit te stellen accepteert is het einde zoek. En natuurlijk beïnvloedt dit de stemming, waarschijnlijk in pro-Euro richting. Maar dat is toch niet erg (en dat niet vanuit pro-Euro-standpunt maar vanuit "eerlijke verkiezingen-gedachte")? Een verkiezing wordt altijd beïnvloed door gebeurtenissen, en zo hoort het. Natuurlijk heeft de dood van Anna Lindh weinig met de politieke achtergrond van de Euro te maken, en zou het in principe geen zak bij de stemming moeten uitmaken. Maar dan zou je een land een paar weken totaal stil moeten leggen, niemand zou de deur meer uitmogen. Alles beïnvloedt namelijk de stemming.
Volgens mij een beetje vaag verhaal, er komt zo wel iemand die het beter uitlegt :o |
Nou, zoals iemand (een Zweed) zei:
"Als het antwoord >>ja<< zal zijn, zullen de tegenstanders zeggen dat de dood van Anna Lindh daar invloed op had, en als het antwoord >>nee<< zal zijn, zullen de voorstanders klagen dat ze niet genoeg campagne hadden kunnen voeren door de moord op Anna Lindh." Voor de twijfelaars zal het wellicht van invloed zijn geweest; maar het is nog maar de vraag op welke manier (ja of nee). |
Neuh, of Lindh nu dood is of niet, als de tegenstanders van de Euro zullen daardoor echt niet ineens voor gaan stemmen. En omgekeerd geldt hetzelfde.
|
maar de zwevende kiezers -en dan vooral de wat emotioneler aangelegde- zullen er zich er wel wat van aangetrokken hebben. Ik vraag me af hoeveel zwevende kiezers er überhaupt waren. Voor/tegen was toch een beetje 50/50?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als het nou ging om iemands zeer persoonlijke gedachtengoed, zoals bij de moord op Pim Fortuin, oké. Maar dit was iets waar mensen zich allang een mening over hadden kunnen vormen. Ik denk niet dat dat ineens anders is geworden door de moord op Lindh.
|
Citaat:
|
Goed, laten we er dan vanuit gaan dat mensen in de geest van Lindh zijn gaan stemmen nadat ze vermoord is. Anna Lindh was een fel voorstandster van de invoering van de euro. Tegen alle verwachtingen in, heeft 60% tegen de euro gestemd. Dat is dan wel vreemd.
|
Citaat:
|
suga av
|
Citaat:
|
Citaat:
de moord op pim heeft net zo min invloed gehad op het stemgedrag als de moord op lindh |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
dat het is doorgegaan is goed, denk wel dat er een aantal mensen daardoor ja ipv nee gestemd heeft,maar helaas is de euro er toch,voorlopig dan, niet door in Zweden ,erg jammer...Het is nog spijtiger dat Anna Lindh er niet meer is...
|
Citaat:
Wat maakt de invoering van de Euro zo ingrijpend om er een referendum over te houden? Ik denk dat er ook in Zweden wel belangrijkere dingen zijn... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:09. |