![]() |
Halfvol - Halfleeg
Goed, om maar even te filosoferen over een zeer nuttig onderwerp op zondag. Wie heeft een relevante theorie over het bekende halfgevulde glas?
Is het nou halfvol of halfleeg?? Ik kan dr niet over uit...iemand?? :) |
niet bepaald filosofisch mijn inziens,
Half vol lijkt mij het meest logisch. Een glas in namenlijk standaard leeg. Als je zegt dat een glas half vol is dan doe je dat om aan te duiden dat er iets in het glas zit, en niet om aan te geven dat er iets niet niet in zit. Dat komt neer op het zelfde maar het klinkt gewoon minder mooi. |
dat hangt van de waarnemer af he. :)
|
Was het niet bedoelt om de verschillen tussen pessimisten en optimisten aan te duiden??
|
Als jij een halfgevuld glas krijgt zou ik het halfvol noemen, als je de helft al hebt leeggedronken halfleeg.
|
Hangt ervanaf of ik depri ben of niet. Als ik niet depri ben kijk ik niet hoe leeg hij is, dan neem ik alles met een korreltje zout.:)
|
Is dit filosofie...?
Het verschil tussen half vol en half leeg duid o.a. inderdaad op het verschil tussen pessimisme en optimisme. |
half gevuld met lucht en half gevuld met drank (y)
Helemaal vol dus :p |
Ik vind de bijdrage van de Veroorzaker tot nu toe het zinnigst.
Als je zegt dat iets half leeg is, wat zit er dan in de andere helft?? Ik bedoel, zo'n bewering is pas eenduidig als beide helften beschreven worden. Dus half vol én half leeg. |
Ik zeg meestal halfleeg. Het verleden is het doorgrondelijkst en daardoor het makkelijkst om aan te refereren.
|
Citaat:
|
wie was er eerder de kip of het ei
|
[edit door Gatara: daar is het forum ONZIN voor]
|
Yeah, als iedereen dan toch aan het bleaten is mag ik ook wel! :)
wanneer je spreekt over een half leeg glas dan spreek je, de lucht van DeVeroorzaker niet meegerekent, van een glas die voor de helft gevult is met een substantie en voor de andere helft niet bestaat, althans de aanwezigheid van een stof compleet negeert. Wanneer het glas leeg zou zijn, zou elke stof ontbreken: zoals het getal nul niet te delen valt -nul is feitelijk geen getal, maar een afwezigheid van een getal, vandaar is dit ondeelbaar- kan je evenmin de helft van leeg nemen -de afwezigheid van een substantie kan je evenmin delen- Het glas is dus vol, daar waar de andere helft niets is! :P |
Citaat:
|
[edit door Gatara: daar is het forum ONZIN voor]
|
Het kan alle 2! Dat zou het zelfde zyn, als je zou vragen, is het 50 cm, of 0.5 meter :rolleyes:
|
Citaat:
dit is het antwoord op al je vragen: http://users.pandora.be/Kangoo/badger.swf |
Citaat:
Zit je in de woestijn zonder verder water om je heen dan is de fles halfleeg. Heb je net vantevoren al 2 liter water gedronken en krijg je een fles aangeboden dan is deze halfvol. Tenzij je een superoptimist bent en het omgedraaid is ;) |
Citaat:
|
Citaat:
Ontopic: Ik weet het niet. |
Citaat:
Citaat:
Zou het ook niet zo kunnen zijn dat in alle gevallen het glas leeg is? Juist, denk daar maar eens over na. (y) |
Citaat:
|
Als het eerst vol was en nu leger dan eerts, is het half leeg. Maar als het eerst leeg was en nu zit er wel iets in, dan is het half vol.
|
Citaat:
|
als je halfvol zegt ben je (meer) positief ingesteld
als je halfleeg zegt ben je (meer) negatief ingesteld |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Nou, om mijn 'visie' hierop ook maar eens bekend te maken :D :
halfleeg kan in principe helemaal niet, leeg is ook echt leeg, en niet als er nog de helft in het glas zit (vergelijk het maar met een beetje zwanger: je bent zwanger of je bent het niet, maar niet half...mmm, oke, dit was een beetje wazige onderbouwing, maar goed... :D ) Halfvol kan eigenlijk wel weer. Het glas is namelijk gewoon niet helemaal vol, maar voor de helft. En ik probeer altijd positief te blijven denken, dus is het glas gewoon bij mij halfvol, en niet halfleeg. :p |
Citaat:
|
Citaat:
|
het glas is altijd vol met ruimte gevuld. :)
|
Halfvol, halfleeg vind ik niet mooi klinken :p
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
stel de lege helft is a en de volle helft is b en het precies de helft, dus dan geld a=b dus 2a=2b dus in principe is helemaal vol hetzelfde als helemaal leeg, enne ik zou zeggen half vol :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
of is het toch, tot de helft van het glas gevuld
|
Citaat:
.. eigenlijk mag ik jullie niet meer, jullie moeten mij serieus nemen! :P |
Citaat:
En nu niet gaan zeuren dat die kip en die haan ook uit een ei komen! :bloos: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En dit is enkel wanneer we het over eieren hebben waar een kip uit komt, wanneer we het gewoon over een gewone "ei" hebben, dan is de kip vele jaren later pas ontstaan. Zo, dat is de tweede semi-filosofische vraagstuk die ik heb opgelost, een eitje :P |
Het glas is vol, gevuld voor de helft met een vloeistof en voor de helft met lucht.
In spreektaal zou ik het zo toepassen: Als een glas leeg is en voor de helft wordt gevuld, is het glas halfvol. Als een glas vol is en voor de helft leeg gedronken wordt, is het glas half leeg. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
het gaat om de almachtige context
dit is de conventionele redenering: optimistisch: het glas is half vol pessimistisch: het glas is half leeg Nu zeggen deze zinnen op zich niet veel, laten we kijken naar de gebruikswijze. Wanneer iemand zegt ' mijn glas is half vol' kan deze een negatieve uiting bedoelen door het verzwegen ' ik hoef niet nog meer wijn' Bij het pessimistische ' het glas is half leeg' kan men erbij denken' dus doe mij nog maar een beetje = positief. Nu is dit erg banaal uitgelegd, maar het komt erop neer dat optimisme en pessimisme niet kunnen worden geconstateerd door slecht een situatie. Het komt voor uit iemands karakter, iemands bui, de omstandigheden etc |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:52. |