![]() |
muziek: intervallen
owkeej...ik weet niet of dit werkt maar goed, ik begrijp bij muziek die intervallen niet zo goed, ik begrijp het verschil tussen groot/klein en overmatig/verminderd niet zo goed, waarom kan je niet gewoon een grote kwart hebben, maar wordt het een overmatige kwart? :rolleyes:
ik hoop dat iemand me kan helpen...en anders is het jammer... groetjes lieke |
tja, ik snap het niet helemaal.. bedoel je met allegro enzo?
|
Liekjuh, ik vraag t mijn zus even. Die heeft t conservatorium gedaan.
Antwoord krijg je nog, dus. |
Volgens mij ligt het zo: Normaal wordt een interval benoemt vanaf de onderste toon, dus in stijgende richting. (Bijvoorbeeld het interval D1 - G1, in stijgende richting een reine kwart). Maar je kan ook een interval in dalende richting benoemen, dan spreek je van een onderinterval. (Bijvoorbeeld D2 - G1, in dalende richting, dit is een reine kwint.) De prime, kwart, kwint en octaaf worden rein genoemd omdat als je ze omdraait (naar een onderinterval) ze rein blijven. Draai je een secunde, terts, sext en septime om, dan wordt groot klein en klein groot. Als je een kwint omdraait krijg je een kwart (en andersom), en als je een prime omdraait krijg je een octaaf (en andersom). Dat klopt precies, dus daarom zijn ze rein. Draai je echter een grote terts om, dan krijg je een kleine sext. Bijvoorbeeld: C - E (grote terts). Draai je dat om, dan krijg je E - C (kleine sext) Dus: als je een interval omdraait dat rein is krijg je ook een interval die rein is (bv. D - G wordt G - D). Draai je een interval om dat niet rijn is, wordt groot klein en klein groot. Maar het is makkelijker om gewoon te leren welke rein zijn en welke groot en klein. Dat was het verschil tussen rein en groot/klein. Het verschil tussen overmatigd en verminderd is vrij simpel. Neem een interval (groot, klein of rein, maakt niet uit) Stel, je hebt de kleine terts E-G. Maak je daar van E-Ges, dan is de afstand ipv 1,5 toon 1 geworden. Je spreekt dan van een verminderde terts. Een verminderde terts is aan toonafstand hetzelfde als een grote secunde, maar omdat een verminderde terts 3 noten omvat (E, F en G(es)), heet het een terts. Als er had gestaan E-Fis, dan had je een overmatige secunde. Normaal heeft een grote secunde een toonafstand van 1, maar omdat er een Fis staat is de toonafstand 1,5 geworden. Gelijk aan een verminderde terts. Een rein interval kan natuurlijk ook verminderd of vermeerderd zijn, kijk maar naar de prime A-A. Maak je er A-Ais van, dan is het nog steeds een prime, maar wel een overmatige, want de toonafstand is 0,5 geworden ipv van 0. Maar misschien is het makkelijker om het allemaal te leren ipv het proberen te begrijpen. ;) |
Mijn zus zegt t volgende:
"De intervallen secunde, terts, sext en septiem zijn groot of klein. Als je een half toontje hoger gaat dan groot wordt het interval overmatig en ga je een half toontje lager dan klein wordt het inteval verminderd. Een grote kwart bestaat niet omdat de intervallen priem, kwart, kwint en octaaf alleen rein kunnen zijn, vandaar reine kwart. Ook hier heb je met een halve toon verhoging te makenmet overmatig of verminderd. De notennamen bepalen de naam van het interval. Bv. c-e is een grote terts. c-fes is echter een verminderde kwart, maar als je beide intervallen zou spelen op een piano hoor je hetzelfde. De naam rein, wat dus priem, kwart, kwint en octaaf hebben, stammen eigenlijk uit de beginperiode van muziek op schrift. In de Middeleeuwen (1400-1500) mocht je eigenlijk alleen reine klanken ("zuivere" klanken en dus verwant aan het Goddelijke) gebruiken. En dat waren alleen de intervallen die ik al genoemd heb.Tertsen werden natuurlijk ook gebruikt, maar die moest je weer zo snel mogelijk oplossen naar een rein interval. Een interval wat bv. nooit in de Middeleeuwen geschreven mocht worden was de overmatige kwart (ook wel tritonus genoemd, een dissonant interval bestaande uit drie hele toonsafstanden). Het werd met de duivel vergeleken en was daarom verboden. Je vraag is best lastig om uit te leggen. Het beste kun je het visueel maken door de notennamen op te schrijven. c-e is een grote terts (2 hele toonsafstanden). Je zou eventueel c-d-e kunnen tellen op je hand, dat is 3, dus terst. Praat je bv. van c-eis, dan is het geen kwart, ook al hoor je een kwart. Je moet dan echt spreken van een overmatige terst. c-es is een kleine terst enz." |
Mocht je na de uitgebreide uitleg het nog niet snappen, vraag het een keer over MSN: larkenau@hotmail.com . Ik speel nu 12 jaar viool, heb muziek eindexamen gedaan (waar het tot in den treure in voorkomt) en 5 maanden muziekwetenschap gestudeerd (tot in den treure krijgt een nieuwe betekenis).
groetjes Leander |
ey meis,
ik wil je nie beledigen ofzo of die anderen maar is t nie handiger als je je muziekleraar of lerares vraagt. ik heb ook muziek gekozen en bij ons in het boek staat achterin een heel groot overzicht en uitleg enzo, heb jij dat ook? zo ja, misschien snap je t dan. maar veel succes in ieder geval -xxx- marit |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:16. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.